Jag kan förstÄ att vissa mÀnniskor vÀljer att ta lÀttare jobb för att tjÀna pengar, Àven om de fÄr en lÀgre lön för det arbete de utför. Samtidigt kÀnns det bekant nÀr de sedan förvÀntar sig samma skyldigheter och rÀttigheter som en vanlig arbetare bosatt i Sverige.

Thailand, med sin avlÀgsna geografiska placering, vÀcker frÄgor om varför det Àr sÄ populÀrt med thailÀndska bÀrplockare. Det finns olika faktorer som kan bidra till detta fenomen. En möjlighet Àr att dessa arbetstagare Àr villiga att utföra jobb som andra kanske inte Àr intresserade av eller som krÀver specifika fÀrdigheter. Det kan ocksÄ finnas ekonomiska aspekter som gör det fördelaktigt för bÄde arbetsgivare och arbetstagare att ha denna typ av anstÀllning.

Vad tycker ni om lÀttare jobb och billigare lön till dessa mÀnniskor som vÀljer yrket?

  • dennisnedry@feddit.nu
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    0
    ·
    1 year ago

    LÀttare jobb Àr relativt. Det Àr mycket fysiskt anstrÀngande arbete men utan förkrav pÄ utbildning och erfarenhet. Att thailÀndare och andra utlÀnningar tar dessa jobb, Àr nog mest för att svenskar inte skulle ta sig an sÄdant arbete, helt enkelt.

    Sen utnyttjar sÀkert vissa arbetgivare situaionen och betalar en lÀgre lön och kanske t.om svart. MÄnga av gÀstarbetarna har sÀkert inte koll pÄ deras rÀttigheter och krav som stÀlls med anstÀllningen.

    Vad jag inte förstÄr Àr hur det kan löna sig att ta sig frÄn Thailand till Sverige och jobba ett par mÄnader.

    • Fox@feddit.nuOPM
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      0
      ·
      1 year ago

      Jo jag delar den tanken. Jag tror att mĂ„nga utnyttjas av arbetsgivaren. Men jag vet ej kĂ€nns lite dumt kanske hur det marknadsför. đŸ€”

      • Andreas@feddit.nu
        link
        fedilink
        Svenska
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        “Gratis flygbiljett till ett exotiskt frĂ€mmande land dĂ€r du fĂ„r till och med tjĂ€na pengar pĂ„ ett enkelt jobb i ett par mĂ„nader”?

        Det som överraskar mig mer Àr att det hÀr rapporteras till Migrationsverket, jag skulle förvÀnta att sÄdana jobb anstÀller alltid svart. Men de 7 000 ansökningar Àr nog bara en brÄkdel av den totala arbetskraften, och företagen anmÀler det minsta antalet arbetare som inte vÀcker misstanke hos MV.