Socialdemokraternas riksdagsledamot Jamal El-Haj lÀmnar Socialdemokraterna men behÄller sin plats i riksdagen, vilket Aftonbladet var först att rapportera om. Han blir dÀrmed politisk vilde.

Det var i fredags som Socialdemokraterna meddelade att de saknar förtroende för Jamal El-Haj. Han uppmanades dÄ av partiet att lÀmna sin riksdagsplats. Beslutet togs bland annat med anledning av El-Hajs medverkan pÄ den europeiska palestinska konferensen förra Äret.

PÄ mÄndagen kom beskedet att Jamal El-Haj lÀmnar partiet, men att han behÄller sin riksdagsplats, vilket han meddelade i ett brev till partiet som SVT tagit del av.

”Mest smĂ€rtsamma beslut”

”I striden mellan sanning och lögn finns en kritisk punkt nĂ€r lögnen Ă€r som störst och sanningen nĂ„r sin yttersta prövning. Med dessa ord vill jag informera om att jag lĂ€mnar Socialdemokraterna”, skriver El-Haj i brevet och fortsĂ€tter:

”Jag kommer att behĂ„lla min plats i riksdagen. Det vore inte rĂ€tt gentemot vĂ„ra vĂ€ljare och gentemot den svenska demokratin att lĂ€mna mitt uppdrag”.

Beslutet Ă€r det mest ”smĂ€rtsamma” han behövt fatta i sitt vuxna liv, skriver El-Haj.

”Men det gĂ„r inte att vara kvar nĂ€r partiledningen inte lĂ€ngre har förtroende för mig och drevet har blivit alltför stort”.

Han tĂ€nker fortsĂ€tta att kĂ€mpa ”för alla mĂ€nniskors lika” vĂ€rde:

”Det var med den övertygelsen jag deltog pĂ„ den palestinska konferensen”.

Hallengren: ”Oacceptabelt agerande”

I en kommentar till TT skriver Socialdemokraternas gruppledare i riksdagen, Lena Hallengren, att El-Hajs beslut Ă€r ”oacceptabelt”.

”Det hĂ€r Ă€r ett oacceptabelt agerande av Jamal El-Haj och ytterligare ett bevis för att han sĂ€tter sina egna intressen före partiets”.

  • Johannes@feddit.nu
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    1
    ·
    5 months ago

    Jag var tvungen att grĂ€va fram lite statistik kring hur mĂ„nga det faktiskt var som valde just honom (genom personval). Han fick 1417 personröster (kĂ€lla), vilket inte var tillrĂ€ckligt för att klara spĂ€rren för personval
 Med andra ord sĂ„ kĂ€nns det inte avlĂ€gset att tro att han snarare vill lyfta riksdagslön perioden ut ^^,