Liberalernas skarpa retorik angÄende barns skÀrmtid fortsÀtter. Partiet lyfter nu frÄgan som central i EU-valet och vill placera sociala medier i samma kategori som tobak.

– EU kan stĂ„ upp tillsammans mot nĂ€tjĂ€ttarna, sĂ€ger partiledaren Johan Pehrson till SVT.

Det var i förra veckan som Pehrson lyfte idén om ett barnlÄs pÄ streamingtjÀnster, spel och sociala medier efter klockan 23 pÄ vardagar.

Förhoppningen Àr att minska negativa effekter som kommer av skÀrmtiden.

  • mumblerfish@lemmy.world
    cake
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    2
    ·
    4 months ago

    Varför föreslÄr inte L att de straffar förÀldrarna om ungarna fÄr för mycket tid framför skÀrmen? SÄ som de tÀnkt med gÀngkriminaliteten.

  • kronisk @lemmy.world
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    2
    ·
    edit-2
    4 months ago

    Jag har personligen inget emot att problematiken med barn och skĂ€rmtid tas upp, dock undrar man ju lite hur detta Ă€r “liberal” politik? Jag trodde sĂ„na hĂ€r frĂ„gor var individens och förĂ€ldrarnas ansvar? Eller Ă€r jag gammaldags som förvĂ€ntar mig en sammanhĂ„llen ideologi frĂ„n ett politiskt parti?

    • Freddo@feddit.nuOP
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      2
      ·
      4 months ago

      Det Àr vÀl en konflikt mellan att L vill vara skolpartiet samtidigt som de vill driva nÄgon form av liberal politik. Mobiltelefoner och sociala medier Àr i stor utstrÀckning skadligt för skolan, men som du sÀger sÄ Àr denna ÄtgÀrd lÄngt ifrÄn klassisk liberalism.

  • no banana @lemmy.world
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    2
    ·
    4 months ago

    Jag tycker att det Àr en sak som Àr vÀrd att diskutera, men inte just nÄgot statligt tvingat skÀrmförbud enligt mig. Sociala medier Àr konstruerade för att fungera som vilken beroendeframkallande substans som helst, och det Àr det vi behöver tackla.

    • kronisk @lemmy.world
      link
      fedilink
      Svenska
      arrow-up
      3
      ·
      4 months ago

      Jo, det kÀnns mer som signalpolitik Àn ett genomtÀnkt förslag för att komma Ät problematiken. Det finns mÄnga sÀtt för förÀldrar att begrÀnsa sina barns skÀrmtid och hur sent de kan sitta (ett enkelt sÀtt Àr ju helt enkelt att sÀtta regler hemma och se till att de efterlevs). Om vi ska ta jÀmförelsen med tobak pÄ allvar Àr det som att sÀga att det Àr helt OK att röka sÄ lÀnge du gör det innan kl 23.

      Grundproblemet Ă€r vĂ€l som du sĂ€ger att det inte finns nĂ„gon reglering för hur beroendeframkallande man fĂ„r göra t ex. mobilspel eller sociala medier. Det finns massor av begrĂ€nsningar kring spel om pengar t ex, det borde gĂ„ att fundera kring frĂ„gan Ă„tminstone frĂ„n statligt hĂ„ll. Jag köper inte narrativet att allt Ă€r OK om det sker i en app
gör man saker beroendeframkallande kommer folk att bli beroende av dem, det Ă€r den enklaste ekvationen i hela vĂ€rlden. Och om vi lĂ„ter kommersiella aktörer labba lite hur de kĂ€nner för med vĂ„ra barns (och vuxnas) kognition och uppmĂ€rksamhetsförmĂ„ga sĂ„ kommer det ha konsekvenser pĂ„ lĂ„ng sikt.