KÀnns lite lÀskigt, min tro fram tills att Ungern gick ut med att de skulle skjuta pÄ beslutet har varit att pÄtryckning frÄn andra medlemslÀnder skulle rÀcka för ett ja. Men nu börjar jag tÀnka att de andra lÀnderna kanske inte Àr lika intresserade av att ha med Sverige ÀndÄ?

  • MerfMerf@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    ·
    1 year ago

    Det uttalandet Àr ju inte pÄ nÄgot vis indikation pÄ minskat stöd. Om nÄgot Àr det ett uttryckt stöd för vÄrt system och vÄr demokrati (man fördömer inte tillstÄndet som gavs). Det hÀr Àr ju precis som att de allra flesta Àr för Äsiktsfrihet utan att för den saken hÄlla med om alla uttryckta Äsikter.

    • zeroIncentive@lemmy.worldOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      Nej jag tror du har rÀtt, jag var nog lite snabb att reagera pÄ ordvalen (sÄ tidningarna fÄr vÀl anses ha lyckats
).

  • Dojan@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    Men vem bryr sig om vad USA tycker? USA som har koncentrationslÀger lÀngs den södra grÀnsen. USA som har lagstadgat slaveri sÄ lÀnge slaven Àr kriminell.

    De har ingen moralkompass jag skulle vilja följa.

    • zeroIncentive@lemmy.worldOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Moralkompass eller inte, det kĂ€nns Ă€ndĂ„ som att de har ganska mycket tyngd bakom sig om man pratar diplomati och att fĂ„ andra lĂ€nder att göra som de vill. Sedan tror jag absolut inte att det handlar om deras goda vĂ€rderingar, och att övriga vĂ€rlden anser att de alltid gör rĂ€tt och dĂ€rför gör som de sĂ€ger. I fallet med NATO har ju Amerikanerna den största armen och bidrar vĂ€l med mest (tror jag) och dĂ€rför kan det vĂ€l anses att de har ganska mycket att sĂ€ga till om i det fallet? Sedan kan man sĂ„klart diskutera huruvida vi borde gĂ„ med eller inte, men dĂ€r har man ju förhoppningen att politikerna vet mer om sĂ€kerhetslĂ€get Ă€n vad jag gör


  • pleb
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    1 year ago

    Vad menar du? Redan i titeln ser du ju “men inte tillstĂ„ndet”.

    • zeroIncentive@lemmy.worldOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Jag tolkade just orden ”fördömer” som att USA tog hĂ€ndelsen vĂ€ldigt negativt och fick som jag skrev kĂ€nslan av att det kanske inte var sĂ„ viktigt att fĂ„ med Sverige i NATO. Delen med ”inte tillstĂ„ndet” kĂ€ndes mindre viktigt nĂ€r de just fördömde. Jag har dock Ă€ndrat uppfattning nu efterĂ„t.

  • Rustibuss@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    arrow-down
    5
    ·
    1 year ago

    Vi i Sverige ska inte ansluta oss till nĂ„got krigande fören vi har folkomröstat. TyvĂ€rr Ă€r folk sĂ„ lĂ€ttskrĂ€mda att dom lĂ„ter sig vilseledas av propaganda och ger bort den sista gnuttan av frihet vi fortfarande har kvar
 för falsk trygghet.

    • Zpiritual@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Krigandet kommer bevisligen till neutrala lĂ€nder oavsett om de “ansluter sig” till det eller ej. Inget krigande har skett i natolĂ€nder.

      För mig Àr det inte svÄrare Àn sÄ.

      • voidbanana@feddit.nu
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        arrow-down
        2
        ·
        1 year ago

        Inte helt sant. Turkiet och Grekland har legat i krig med varandra medan de bÄda var Natomedlemmar. MÄnga Natomedlemmar har dessutom varit involverade i krig i andra lÀnder.

        Inget krigande har kommit varken till Sverige eller Finland under den tid vi stÄtt utanför Nato.

      • Rustibuss@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        arrow-down
        5
        ·
        1 year ago

        Anledningen till kriget Ă€r att Ukraina “togs över” av NATO genom statskuppen 2014. Det Ă€r inte ett neutralt land som Sverige har varit till exempel. NĂ€r hotet blir för stort brakar det loss. NATO och Ryssland/Sovjet Ă€r hoten och nu har det blivit för stort pĂ„ ena sidan. Sverige har redan gĂ„tt med i kriget ocksĂ„ genom att skicka vapen istĂ€llet för att vara neutrala, det endast för att slicka NATO dĂ€r bak. Nu riskerar vi att hamna i krig bara för att vi hĂ„ller pĂ„ att lĂ€gga oss i.

        Gissa vilka det Àr som kommer att fÄ offra sina liv nÀr kriget kommer, Du och din familj eller topparna av politiker? Politikerna och eliten har redan garanterat skydd Ät sig sjÀlva, det Àr vi smÄ som kommer att fÄ betala deras skydd med vÄra familjers liv.

    • taglorb@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Ja, jag Àr skrÀmd av en aggressiv fiende med hundratusentals soldater som samlar krigsbrott som om det vore pokemon.

      • zeroIncentive@lemmy.worldOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Lite sÄ jag kÀnner ocksÄ, sedan hoppas man ju att de som beslutar i frÄgan har sÄ pass bra koll att de vet att det Àr bÀttre att gÄ med Àn att stÄ utanför.