Trafikverket föreslÄr lÄnefinansiering för att sÄ snabbt som möjligt kunna höja kapaciteten pÄ Malmbanan. Men regeringen skyndar lÄngsamt.

De stora industrisatsningarna i norra Sverige har drivit upp behovet av investeringar i jÀrnvÀgen pÄ regeringens prioriteringslista.

Trafikverket har i sin rapport till regeringen föreslagit lÄnefinansiering som det bÀsta sÀttet för att kunna tidigarelÀgga flera projekt som ses som kritiska för att uppfylla kapaciteten som efterfrÄgas.

NÄgot omedelbart svar frÄn regeringen kan man dock inte förvÀnta sig.

– Jag tror att regeringen behöver lite mer tid innan man sĂ€tter ner foten. Men det finns en ambition att komma med besked sĂ„ fort som möjligt, sĂ€ger Maria Stockhaus, moderaternas trafikpolitiske talesperson.

”VĂ„rt ansvar att inte skapa hinder”

I sin rapport föreslĂ„r Trafikverket en tidigarelĂ€ggning av kapacitetshöjande Ă„tgĂ€rder lĂ€ngs strĂ€ckan LuleÄ–Kiruna, byggandet av dubbelspĂ„r mellan LuleĂ„ och Boden samt Norrbotniabanan i sin helhet.

Ärendet ligger hos regeringen som ska fatta beslut om lĂ„nefinansieringen.

– Jag ser det som ett ganska stort ansvar för oss politiskt att se till att vi inte utgör ett hinder för den utvecklingen som pĂ„gĂ„r. Det tycker jag Ă€r jĂ€tteviktigt, sĂ€ger Stockhaus.

Enligt Trafikverket skulle ett klartecken frĂ„n regeringen inom kommande mĂ„nader innebĂ€ra att man kan fĂ€rdigstĂ€lla dubbelspĂ„ret mellan Boden och LuleĂ„ till 2033 – om inte kommer arbetet inte ens inledas innan dess.

I klippet hör du mer om finansiering av jÀrnvÀgsprojekten i Norrbotten.

  • Fox@feddit.nuM
    link
    fedilink
    Svenska
    arrow-up
    1
    ·
    8 months ago

    TyvĂ€rr har det skett nedskĂ€rningar inom jĂ€rnvĂ€gstransport och en ökad satsning pĂ„ biltransporter. Även om det i sig kan verka fördelaktigt, tror jag att för att uppnĂ„ klimatmĂ„len krĂ€vs ytterligare investeringar i tĂ„gtrafiken