Nieuwe coalitie komt eraan, wat denken jullie ervan?

• Goodman
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    2
    ·
    3 days ago

Ik weet dat bijna iedere partij dit wil, maar ik vind het lastig om te slikken dat er zo veel geld naar defensie gaat. Gaat dit niet ontzettend ten koste van de zorg, de infrastructuur en uiteindelijk gewoon de algemene beleving in dit land? Ik denk niet dat Nederland hier beter van word en ik twijfel of Europa of de wereld hier beter van word.

Ik wil zelf overtuigd zijn dat het een goed idee is, want iedereen lijkt op oorlogs pad te zijn. Het lijkt alsof ik de enige ben die hier dit ongemakkelijk vind.

• Mavytan@feddit.nlOP
      link
      fedilink
      Nederlands
      arrow-up
      2
      ·
      3 days ago

Defensieuitgaven gaan inderdaad te koste van allerlei andere dingen. Zo gaat het al sinds de gouden eeuw. Iedere keer zo veel mogelijk besparen totdat er een grote dreiging komt en dan in paniek raken en heel veel uitgeven…

De 5% waar vanuit de NAVO nu op gericht wordt, lijkt me absurd hoog en gaat echt ten koste van veels te veel andere dingen, maar iets hogere basisuitgaven aan defensie (2% ofzo, de oude norm) lijkt me wel een goed idee.

• Goodman
        link
        fedilink
        Nederlands
        arrow-up
        1
        ·
        2 days ago

Hmm eens. Ik zou niet voor het verval beleid van de afgelopen decennia zijn, maar de huidige begroting voelt wel heel draconisch.