• 332@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Med tanke pÄ all skit Nestle hÄller pÄ med sÄ hade man redan vÀldigt goda skÀl att bojkotta dom innan kriget drog igÄng.

    Men ja, jag kan ocksÄ tycka att det Àr lite konstigt hur vissa specifika bolag fÄr godtyckligt laserfokus av media vilket leder till större bojkotter medans andra som gör samma sak ignoreras.

    • Andreas@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      arrow-down
      2
      ·
      1 year ago

      Man blir kallad för foliehatt och konspirationsteorist men jag tycker att nÀr en nyhetsartikel upplyser att nÄgot ska bojkottas bör man se kritiskt över vad bl.a tidningens utgivare, investerare och konkurrensen till det som bojkottas har att tjÀna pÄ en lyckad bojkott. Det Àr sÄ mycket som aldrig nÄr upp till ytan att jag har svÄrt att kÀnna nÄgot för den hysteri som vÀcks av mainstream media.

  • TheFreed@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    1 year ago

    Det finns mÄnga anledningar att bojkotta Nestlé, men det Àr omöjligt, de Àger allt.

  • Redcat@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    1 year ago

    Absolut borde bĂ„de Mondelez och Nestle, samt ett antal andra bolag, bojkottas. DĂ€remot Ă€r det i verkligheten ofta svĂ„rt att göra allt perfekt hela tiden, och dĂ„ kan det vara vĂ€rt att fokusera pĂ„ en sak i taget. Att nu bojkotta Mondelez har ett vĂ€ldigt stort symbolvĂ€rde, om det lyckas visar det att konsumentmakt kan vara effektivt nĂ€r det appliceras i stor skala, och det kan skrĂ€mma andra bolag till att dra sig ur för att de inte vill riskera att vara “nĂ€st pĂ„ tur”.

  • FirstSeaLord@kbin.social
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Jag tÀnker att det Àr lÀttare att ta en sak i taget istÀllet för att börja bojkotta allt samtidigt. Som att gÄ frÄn soffpotatis till trÀnings-ess utan att skada sig.

    Men det finns en app som heter “Push to leave” som man kan skanna strĂ€ckkoder med för att fĂ„ upp yale’s betyg/genomgĂ„ng av hur företaget sköter sig visavi Ryssland. Eller, anvĂ€ndarlĂ€nkade kĂ€llor, lite dĂ„ligt med svenska mĂ€rken eftersom appen Ă€r polsk men det kan vara vĂ€rt att kika (och bidra).