Nu har det gÄtt en vecka utan att jag gÄtt in pÄ Reddit varken pÄ telefonen eller pÄ datorn och jag inser att det svÄraste med att ersÀtta Reddit Àr det kurerade nyhetsflödet.

Jag har vissa intressen och vill gĂ€rna hĂ„lla mig up-to-date vad gĂ€ller dessa intressen. Att hĂ€nga i en subreddit gjorde att “the hive mind” agerade som ett filter. SjĂ€lvklart med sina egna problem (echo chambers) men t.ex. sĂ„ Ă€r jag intresserad av Android och lĂ€ste dĂ„ det högst uppröstade pĂ„ /r/android. Jag har försökt ersĂ€tta detta med att springa runt mellan Android Authority, Android Police, The Verge men dels Ă€r det mĂ„nga sidor att rotera runt över och dessutom slipper jag ju helst “Top 10 apps our editors can’t live without!”-artiklarna.

Ett annat intresse Àr fotboll och en viss fotbollsklubb specifikt. Subredditen för fotbollsklubben har strikta regler kring vilka kÀllor som Àr godkÀnda - kort sagt trovÀrdiga kÀllor. SÄ man vet att dyker det upp en nyhet dÀr Àr det hyfsat pÄlitligt. Att Äterigen försöka skramla nyheter frÄn diverse fotbollssidor Àr svÄrt just för att man inte alls vet vad trovÀrdigheten Àr. Ibland Àr det individuella journalister som Àr trovÀrdiga men jag vill inte följa deras konton för att de till 80% skriver om andra saker liksom.

Hur har ni löst detta? Är det en RSS-lĂ€sare jag Ă€r ute efter eller?

• zingo@sh.itjust.works
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    3 days ago

Japp. Jag kör FreshRSS pÄ min server. Den drar automatiskt frÄn olika kÀllor, sÄsom YouTube channels, Subreddits och diverse tech sites.

Fördelen att ha detta pÄ en server Àr givetvis att jag kan lÀsa RSS feeden pÄ vilken dator/mobil som helst (i en weblÀsare), Àven nÀr jag Àr ute pÄ stan via VPN.

Fungerar finfint.