• Rungester@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    4 hours ago

Jeg forstår ikke hvorfor det skal ligne Facebook markedplace, når man klikker ind på annoncerne? Jeg syntes det er lidt en trend som jeg ser andre steder også. Hvorfor skal youtube have tiktok shorts? Hvorfor skal instagram have snapchat stories osv.

Det er lidt ligesom når den lokale sandwich biks også vil prøve at sælge is… og så gryderetter… og så italiensk paster… Det er aldrig noget som bliver rigtig godt, fordi man skyder med spredehagl og kigger efter de andre og ser hvad de har succes med, i stedet for at fokusere på det man er god til og laver godt. Skaber noget unikt eller anderledes, i stedet for at gøre som alle andre. Man kunne også nævne hele historien med EDBpriser… Men det var vidst et opkøb?

• SorteKanin@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      4 hours ago

Måske er det netop for at gøre brugergrænsefladen tættere på Facebook så dem der kommer derfra føler sig mere hjemme? Det er vel nærmest deres største konkurrent.

Man kunne også nævne hele historien med EDBpriser… Men det var vidst et opkøb?

Ja, det var jo Pricerunner der bare købte dem op og effektivt fjernede dets eksistens. Man burde have love der sørger for at den slags ikke sker, Pricerunner har jo nærmest monopol-agtig tilstand.

• FormallyKnown@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 day ago

Hvordan har de tænkt sig at håndhæve det her? Hvis jeg sælger eller køber på dba så sker betalling 95% af gangene gennem mobilepay.

Den vil jeg gerne have. Hvad er dit nummer

+45 1234 5678

De sendt

Modtaget. Sender den imorgen

9/10 gange

Men måske det er tænkt større køb end de brugte thinkpads jeg køber?

• kortebukser@feddit.dk
      link
      fedilink
      English
      arrow-up
      3
      ·
      6 hours ago

specielt i tiden før mobilepay!

jeg pleje at sende med det samme de sagde at pengene var sendt, og nåede ikke at blive brændt på det, den var nok ikke gået i dag!

• SorteKanin@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        3 hours ago

Der var en helt anden tillid dengang da internettet var yngre.

Det sjove er at man tit hørte folk dengang sige om internettet sådan noget alla:

• “Husk du ikke må lægge billeder af dig selv op!”
        • “Brug et anonymt brugernavn, brug aldrig dit rigtige navn!”
        • “Fortæl aldrig nogen hvem du er eller hvor du bor!”

Men internettet var langt mere ufarligt dengang. I dag er der meget mere svindel men folk lægger glædeligt deres private billeder og fulde navn til fuldt skue for alle og enhver.

link
            fedilink
            arrow-up
            5
            ·
            15 hours ago

Der er ingen grund til at distro hoppe hvis man har en thinkpad til hver distro ;) Haha jeg bruger dem til som legeplads til forskellige projekter, servere og tit ender det med jeg har givet dem til folk som mangler en computer. En form for Linux missionær

• SorteKanin@feddit.dkM
              link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              15 hours ago

Fantastisk lol. Jeg går faktisk og tænker på at hoppe snart… du må have prøvet mange, hvilken distro foretrækker du?

link
                fedilink
                arrow-up
                4
                ·
                14 hours ago

Lidt kedeligt, men som main kan jeg faktisk godt lide mint med cinnamon. Det virker bare og er virkelig preformant. Har været forbi arch, void og nix. Alle spændende, men når alle små opgaver ender med at blive et dagsprojekt, så er man sku ikke så produktiv

• SorteKanin@feddit.dkM
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  3
                  ·
                  14 hours ago

Alle spændende, men når alle små opgaver ender med at blive et dagsprojekt, så er man sku ikke så produktiv

Det er primært derfor jeg for det meste bare har siddet med Debian 😅 (af og til (K)ubuntu men der er jo ikke stor forskel). Men jeg er ikke så glad for at Debian har så gamle pakker og bliver opdateret så sjældent. Jeg ville hellere have noget lidt nyere/rolling release. Ved ikke hvilket distro ville passe til både at have nye versioner og ikke gøre alting til dagsprojekter hehe.

• nis@feddit.dkOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    7
    ·
    2 days ago

Et andet nedslag i Brugervilkårene:

Når Sælger accepterer tilbuddet første gang, bliver Sælger bedt om at verificere sin identitet (uanset om Sælger allerede har verificeret sin Schibsted-konto) ved elektronisk autentifikation (eID) via Signicat eller en anden verificeringsmetode, som tilbydes via DBA. Sælger bliver også bedt om at verificere sin betalingskonto i Tink, hvor Sælger logger ind på sin bank og vælger den konto, som pengene skal overføres til. Bankkontoen skal have et IBAN-nummer. DBA forbeholder sig retten til at bede Sælger om igen at verificere sin identitet og bankkonto for at forebygge og forhindre svindel.

Sælger kan også blive bedt om at give yderligere oplysninger efter Adyens anmodning for at opfylde gældende lovgivning.

Tre firmaer, udover DBA og Schibsted, der skal gøres tilfredse før man kan sige ja til et tilbud.

• renard_roux@beehaw.org
      link
      fedilink
      English
      arrow-up
      3
      ·
      2 days ago

Skulle til at sige at det var på tide at Schibsted begyndte enshittification på deres investering, men de var jo allerede godt i gang 🙄

Betyder det at der snart er et hul i markedet for en ny dansk brugtsalgs-platform? 🤔

Gad vide hvor langt man ville komme med en platform, uden reklamer, hvor man tog kr. 1,- pr. salg. Og kan det overhovedet lade sig gøre at opkræve 1 krone, uden at den forsvinder i gebyrer? 😵‍💫

• SorteKanin@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    edit-2
    2 days ago

Fra Fiks Færdig spørgsmål og svar:

Hvis du vælger “Giv bud”, kan du indtaste den købspris, du ønsker at betale for varen. Sælgeren vil derefter modtage en anmodning, som sælgeren skal acceptere eller afvise. Hvis sælgeren ikke foretager sig noget inden for 48 timer, trækkes buddet tilbage, og de reserverede penge stilles til rådighed på din konto.

Så med Fiks Færdig skal man altså låse sine penge hos DBA bare for at kunne give et bud? Det virker da ikke super praktisk.

• NielsToft@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 day ago

og de reserverede penge stilles til rådighed på din konto.

Men kan man få dem tilbage eller er det “værdibevis”? 🤔

• NielsToft@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          1 day ago

Hvis du returnerer i butik vil de ofte kun give dig et værdibevis. Så kan du kun bruge pengene i pågældende butik og ikke, f.eks. købe dig en whopper.

• SorteKanin@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            1 day ago

Nåå på den måde. Sådan som jeg læser det får man pengene tilbage (det andet ville være vildt)

• nis@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      ·
      edit-2
      2 days ago

Oh, wow! Det havde jeg slet ikke set.

I brugervilkårene står der at buddet er aktivt i 48 timer, men ikke hvor længe pengene er reserveret.

• nis@feddit.dkOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    2 days ago

DBA har lavet en stor opdatering.

Udover anderledes opbygning og annonceagenter der nu (tror jeg) ikke har taget de valgte kategorier med over, har de lanceret “Fiks færdig” (Ja, det er navnet). Hvis man bruger den feature holder DBA pengene indtil køber og sælger er enige, og hvis ikke tager DBA en beslutning om hvad der skal ske.

Mit umiddelbare indtryk er at jeg ville være langt mindre tryg ved at sælge noget på DBA via “Fiks færdig”, men (en lille smule) mere tryg som køber. Derudover er der ikke skyggen af snak om hvad man kan gøre hvis man ikke er enig i DBAs afgørelse.

Dokumentationen bærer præg af sjusk. Jeg tror afsnittet “Hvad gør jeg, hvis vi ikke bliver enige?” er byttet rundt mellem Købers og Sælgers vejledninger.

Hvad tænker i andre?

Meta: Ved ikke om det her rent faktisk er det rigtige community. Det er vel en nyhed, men der er ikke et egentligt link til en artikel. Jeg har sat [Debat] på titlen.

Edit: Og har nu kopieret min snak ned i en kommentar :D