Jeg skal ikke dÞmme noen for det de stemmer, spesielt i et lokalvalg hvor jeg vet at partiene lokalt ikke nÞdvendigvis er representative for partiene nasjonalt. Men det noe som oppriktig forundrer meg nÄr jeg ser valgresultatet: I noen kommuner er det over 40 % av velgerne som stemmer pÄ FRP. Jeg lurer veldig pÄ hva det er som trekker sÄ mange velgere til FRP i de kommunene? Hvilke saker er det? Det er stort sett kommuner som ikke ser sÄ mye til innvandring, lavere skatt er en sak HÞyre ogsÄ pleier Ä trekke velgere pÄ, og utbygging av vei / bilpolitikk pleier SP Ä trekke velgere pÄ. Hvorfor velger sÄ enormt mange Ä stemme FRP noen steder?

  • Kanda@reddthat.com
    link
    fedilink
    arrow-up
    12
    arrow-down
    1
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Herp derp bomring, din minste utgift. Og lakrispiper. Og Sylvi er sÄnn en flott dame. Og sÄ en masse tynt forkledd rasisme.

    Folk stemmer FrP fordi de er tilbakestÄende.

    • Crampon@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      arrow-down
      1
      ·
      1 year ago

      FrP tok faktisk 11.5% av alle stemmene pÄ landsbasis. https://valgresultat.no/valg/2023/ko

      NÄ er det ganske dÄrlig deltakelse i kommunevalget vil jeg si. 62% av stemmeberettigede har stemt. Vi lever i et ganske tynt representativt demokrati.

      Men hvorfor er 11,5% av velgerne tilbakestÄende? Det mÄ nok ses pÄ litt dypere enn Ä bare annonsere at de er tilbakestÄende. SÄnn Amerikanerne fikk Trump.

      Mulig de tradisjonelle partiene mÄ se seg selv i kortene og finne ut av hva folket vil, og ikke hva som passer best for egen politisk karriere. Da blir det sÄnn. AP har kun seg selv Ä takke for at de nÄ mÄ granske seg selv. Slikt oppstÄr ikke i et vakum.

      Ref. Elektrifisering av MelkÞya. NÄ er MDG, RÞdt og FrP pÄ samme side plutselig. Det er hestesko-teorien satt i system.

      • Kanda@reddthat.com
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        arrow-down
        1
        ·
        edit-2
        1 year ago

        Ja, det er helt korrekt at de andre partiene har utrolig mye Ä gÄ pÄ. Mitt syn er at politikerene har kommet alt for hÞyt opp pÄ hesten, og for hvermannsen ser det ut som at man kun sÞker stortingsplass for Ä melde sin egen kake. Det blir vanskelig Ä stemme sosialistisk nÄr alle kandidatene til store verv er millionÊrer. M.m. Dette fÞrer til lavere valgdeltakelse og for noen sÞken mot protestpartiene.

        Det er sikkert mange andre grunner og, og jeg tenker fort pÄ f. Eks PR-hÄndteringen av strÞmprisene, og MelkÞya som du nevner.

        Likevel sĂ„ var det tilbakestĂ„ende Ă„ stemme inn Trump, sĂ„ jeg stĂ„r ved mitt originale synspunkt. Å stemme pĂ„ FRP (eller hĂžyre for den saks skyld) er, I hvertfall for ‘folk flest’/‘vanlige folkℱ’ (og her mener jeg folk som ikke har godt over 7 siffer i Ă„rslĂžnnen) meget uklokt.

  • Leif@mas.to
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    @CapeWearingAeroplane Lokalvalg er ofte ekstremt personavhengige. Jf Vidar Kleppe i Kristiansand som gikk ut av Norgesdemokratene, lagde Kleppelisten og fikk nesten alle velgerne sine med seg over.

    • CapeWearingAeroplane@sopuli.xyzOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      Joda, jeg er med pĂ„ det, men jeg skulle gjerne likt Ă„ ha et mer konkret svar, gjerne fra noen som faktisk stemmer pĂ„ noen som pĂ„ nasjonalt nivĂ„ regnes som et typisk “nisjeparti” eller “protestparti”.

  • eendjes@feddit.nl
    link
    fedilink
    English
    arrow-up
    3
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Er ikke politisk ekspert men har lurt pÄ dette selv fÞr. Men partier som FRP, nei til bompenger, etc er gjerne hva vi kan kalle «misnÞyepartier». Partier som appeller til folk som er misfornÞyde pÄ et eller annet vis. Dette behÞver ikke Ä vÊre en konkret politisk ting. F.eks at du fÞler at ting forandrer seg for fort i samfunnet, eller at du fÞler at for mye fremmede ting tar plass, eller at dine ytringer blir stigmatisert (mens det fÞltes ok Ä si ting i bygda 20 Är siden).

    FRP har gjerne retorikk og symbolsaker som appellerer til fÞlelsen at ting har tatt en tullete vei. Husker du kanskje at de bokstavelig talt hadde en liste mot «dusteforbud»? Mange av tingene i den listen har en ekte grunn til Ä bli forbudt, men om man nÄ mener at «jeg brukte solarium som tenÄring og jeg fikk aldri kreft» sÄ tenker man ikke i det store bildet. Men med slike partier handler det ofte om egen misnÞye. (Dette er ikke eksklusivt til FRP altsÄ, hvem stemmer hÞyre for Ä bedre andre folks skatt?)

    Dette kommer til neste punkt, FRP er eksperter pÄ grasrotbevegelser. Ingen sak er for liten. Mens HÞyre ikke kunne se lavere enn fylkesnivÄ og AP bare fokuserte pÄ Ä vedlikeholde industrien, sÄ tok lokallaget FRP opp alle smÄtingene som vanlige folk sytret om.

    For Ä sette det i perspektiv. I det store bildet er mye viktig, men i hverdagen erger folk seg mer om Ä mÄtte betale for en plastpose.