Hallo allemaal,
Het is een tijdje geleden dat ik voor het laatst Nederlands heb gesproken, maar ik ga over een paar weken naar Nederland en het leek me een goed idee om de taal een beetje te oefenen terwijl ik Lemmy gebruik.
Is deze community de meest actieve in het Nederlands, of is er een andere die meer gericht is op casual chat en minder op nieuws?
Bedankt iedereen
Voor zover ik weet is dit inderdaad de meest actieve Nederlandstalige gemeenschap. Het is nog een beetje karig, eerlijk is eerlijk.
Mijns inziens is deze gemeenschap ook wel bedoeld om gewoon te babbelen zonder dat het per se over het nieuws gaat (‘… sport, humor, cultuur en vragen.’).
Ben je van oorsprong Nederlands? Of heb je hier al eerder gewoond?
Klinkt goed, dank je!
Ik ben Belg, maar heb Frans als moedertaal, dus ik heb Nederlands geleerd op school. Ik heb mijn Nederlandse vriendin ontmoet toen ik in het buitenland woonde, dus de taal komt af en toe goed van pas. We spreken meestal Engels tegen elkaaar, maar we gaan haar familie bezoeken en ik weet dat de meeste communicatie in het Nederlands zal gebeuren.
Het schrijven gaat alvast heel goed
Dank u wel!
Vaak is praten de betere manier om te leren praten. Bij het schrijven van comments kan (echt waar, het is mogelijk!) je langer nadenken over hoe je iets verwoord.
Bij praten ben je gedwongen wat meer te werken met je ‘random access memory’ van woorden en zegswijzen die je makkelijk aan elkaar kunt plakken.
Dit levert uiteindelijk, door oefenen, dat je bepaalde woorden en zinnen vloeiend kunt gebruiken. Dit kan ook het gebruik van stopwoorden en zinnetjes zijn. Ik zelf gebruik in het Frans ‘comment a dire’ als ik even niet weet hoe ik iets zeg, en dat geeft me dan weer tijd om op woorden te komen.
Waarmee ik wil zeggen, met taal bezig zijn leer je altijd weer nieuwe dingen van, maar om te leren praten moet je vooral praten, dus mijn suggestie voor zo een gemeenschap zou een Discord groepje zijn.
Ik ben het met je eens, een paar dagen geleden begonnen mijn vriendin en ik Nederlands met elkaar te praten zodat ik kon oefenen. Het idee hier is om ook op Lemmy te oefenen.
Goed initiatief om wat meer leven in de brouwerij te brengen!
Ik weet niet of gemeenschap nou de beste manier is om een taal te oefenen. 😏
Om deze woordgrap even uit te leggen, ‘gemeenschap’ here can be read as ‘geslachtsgemeenschap’ in the same manner that ‘intercourse’ can mean other exchanges, but is most readily read as the sexual kind.
Ah, bedankt!
En toen viel het dood ¯_(ツ)_/¯
Hoe kunnen we je helpen?