Godt Ä se at noen er pÄ banen https://www.digi.no/artikler/tung-ber-alle-ha-exit-strategi-klar-i-tilfelle-google-og-microsoft-blir-ulovlig/556705 Betalingsmur, men essenses er at det er en reell sjanse for at det blir ulovlig Ä bruke Microsoft, Google og andre amerikanske tjenster i det offentlige og deler av privat sektor hvis avtalene som hÄndterer dette blir brutt. Et annent scenario som er verdt Ä tenke pÄ er at disse selskapene bare skrur av tjenestene, enten ved uhell eller med overlegg. Vi har gjort oss fullstendig avhengig av USA, ikke bare pÄ forsvar, men pÄ hele den digitale infrastrukturen vÄr. Tenk gjennom hvor megafÞkkd du og ditt arbeidssted er hvis det blir umulig Ä bruke Microsoft, Google, Apple, AWS og andre amerikanske selskap.
HÄper dette kan tvinge frem en desentralisering og avamerikanisering ogsÄ pÄ dette feltet, men som vanlig mÄ vi vel vente helt til krisen er et faktum fÞr det skjer noe som helst.
PĂ„ privaten har jeg allerede begynt Ă„ flytte vekk fra Google de siste mĂ„nedene, og har nĂ„ alt over pĂ„ lokal hardware og/eller europeiske alternativ. KjĂžrer Linux pĂ„ bĂ„de laptop og stasjonĂŠr PC. PĂ„ mobil er det mye vanskeligere. Har per nĂ„ iPhone, sĂ„ vil tro Apple kan stenge den ned med et tastetrykk om de skulle fĂ„ ordre om det. Er vel mulig Ă„ kjĂžpe Android telefon med Ă„pen bootloader og installere custom ROM uten Google, men da kan man fĂ„ trĂžbbel med bank apper og lignende sĂ„ vidt jeg har sett. Banken min skriver pĂ„ nettsidene at de ikke stĂžtter ârootedeâ telefoner, noe som er merkelig nĂ„r man kan bruke tjenestene deres pĂ„ PC i hvilken som helst nettleser og alle PCer er ârootetâ.
PĂ„ jobb hadde det blitt fullstendig krise, vi er fullstendig avhengig OneDrive, Office, outlook og teams. PrĂžver Ă„ opprette filer i âĂ„pneâ filformat sĂ„ langt som mulig, men er i praksis veldig ofte vanskelig Ă„ komme unna Office nĂ„r jeg skal samarbeide med andre.
Banken min skriver pĂ„ nettsidene at de ikke stĂžtter ârootedeâ telefoner
Jeg tror det er et EU-krav. Samme svar hos feks Vipps. Helt sykt at en amerikansk bedrift mÄ ha admin pÄ telefonen vÄr for at vi skal fÄ lov til Ä bruke en norsk banktjeneste.
Har du prÞvd open source office packen som er laget i Europa? Husker ikke hva den heter men er bygd pÄ en pakke idk. Er en pdf file ogsÄ ute der et sted
Finnes flere muligheter for Ä Äpne Office dokumenter, men poenget er at vi bruker Sharepoint for Ä lagring, deling og samhandling pÄ dokumenter. Jeg kan ikke bare bytte til et alternativ alene, vi er avhengig av at alt blir flyttet over sammen, og denne beslutningen mÄ tas pÄ hÞyere nivÄ.
Tror jeg har en gammel Doro mobiltelefon liggende og laptop kjÞrer allerede pÄ Linux. Kunne sikkert flashet mobilen med et eller annet fra XDA.
Endrer ikke sÄ mye for min del. Bruker kun linux hjemme og pÄ jobb, og til sÞk gÄr det stort sett i duckduckgo.
Jeg mÄ bytte ut gmail-adressa mi, det er nok det eneste.
Vi brukte en del azure tidligere, men kjÞrer alt on-prem nÄ.
allereie bytta til proton, og happy med det
Duckduckgo bruker bing, duckduckgo er bare et mellomledd som ikke gir din privatinfo til microsoft
Er jo i sÄ fall et skritt i riktig retning.
PĂ„ $JOBB har vi det aller meste i egne datasenter, heldigvis.
PĂ„ privaten sitter jeg med skjegget i Google Inbox-en, mĂ„ fĂ„ gjennomfĂžrt avgooglinga jeg begynte pĂ„ âŠ
Har bytta til Proton mail, jottacloud for skylagring, lasta ned alt fra google drive lokalt. Linux pÄ hjemmemaskin.