Troligen mÄnga vÀldigt nÀra smÀrtgrÀnsen, om inte över redan.

    • 332@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      edit-2
      1 year ago

      Förenklat och nÄgot felaktigt, men översiktligt:

      Banker ger ut lÄn till privatpersoner och företag. NÀr en bank lÄnar ut pengar till dig mÄste de i sin tur lÄna de pengarna frÄn riksbanken. StyrrÀntan reglerar storleken pÄ bankernas rÀnta gentemot riksbanken. SÄ nÀr du tar ett lÄn hos en bank kommer storleken pÄ din rÀnta gentemot banken vara (det banken behöver betala till riksbanken) + (marginalen till banken). SÄ alltsÄ, nÀr riksbanken höjer styrrÀntan höjs rÀntan för alla lÄn folk har tagit frÄn banker.

      Enligt den gamla teorin ska en höjning av styrrÀntan sÀnka inflationen genom att göra alla fattigare, och dÀrför sÀnka efterfrÄgan pÄ saker i ekonomin, typ.

      • designated_fridge@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        FöljdfrÄga: Àr bankens lÄn gentemot Riksbanken alltid bunden till min egen bindningstid? TÀnker att banker borde tycka om förutsÀgbarhet och att det dÀrför vore konstigt att ha ett rullande kontra bundet lÄn mot Riksbanken?

        • 332@lemmy.world
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          edit-2
          1 year ago

          Det skapas inte ett unikt lĂ„n pĂ„ riksbanken nĂ€r du tar ett lĂ„n frĂ„n din privata bank. De privata bankernas skulder gentemot riksbanken och andra privata banker sköts “ihopslaget”. De privata bankerna betalar alltid den aktuella utlĂ„ningsrĂ€ntan till riksbanken, oavsett hur du har lĂ„st ditt lĂ„n till din privata bank.

      • SgtAStrawberry@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Tack sÄ mycket för förklarade. Och har jag förstÄt korekt att om du har ett lÄn frÄn banken med lÄtt sÀga 1% rÀnta sÄ kan banken höja rÀntan till 2% om styrrÀntan höjs? Eller Àr det bara nya lÄn som fÄr den högre rÀntan?

      • bpeu@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        0
        ·
        1 year ago

        Bra förenkling och gillar att du inledde ditt svar med att det Àr nÄgot felaktigt. RÀntemarknaderna mÄste vara bland de minst förstÄdda fenomenen som samtidigt har en sÄpass stor pÄverkan pÄ folks vardagsliv. Otroligt komplexa, staplade och sammanvÀvda system som finansierar i stort sett allt i vÀrlden.

        • 332@lemmy.world
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          1 year ago

          Ja, hela den hĂ€r vĂ€rlden Ă€r sĂ„ jĂ€vla svĂ„r fĂ„ grepp om. Även om man som lekman verkligen bestĂ€mmer sig för att spendera tid för att förstĂ„ systemen pĂ„ riktigt blir man konstant saboterad av att förklaringar av mĂ„nga koncept man hittar helt enkelt inte stĂ€mmer, dels pĂ„ grund av att informationen mĂ„ste förenklas till graden att den inte stĂ€mmer lĂ€ngre för att bli begriplig, och dels för att det faktiskt Ă€r sĂ„ bisarrt komplext sĂ„ att mĂ„nga experter inte helt förstĂ„r hur det fungerar heller.

          Jag mÀrker det ju sjÀlv nÀr jag knappt kan beskriva den lilla del av systemet som jag faktiskt har nÄgorlunda koll pÄ utan att göra det felaktigt av bara farten.