Skulle det finnas intresse för en grupp i Uddevalla (eller finns det redan, som jag inte hittat?) dÀr folk som Àr intresserade av Linux kan trÀffas i verkligheten, diskutera om Linux och lÀra sig mer om detta? En LUG, Linux User Group, dÀr nybörjare Àr vÀlkomna och primÀrt fokus Àr lÀrande och personligt utvecklande och samtidigt en möjlighet att lÀra kÀnna folk med liknande intressen.

HjÀlp med installation, workshops inom olika t. ex. dagligt anvÀndare, programmering, konfiguration, self-hosting och liknande.

JÀtteroligt om det dessutom blir ett allmÀnt hÀng i nÄgon chat-kanal, och strunt samma i vilken stad folk bor i, men överlag Àr tanken att se om det finns intresse för möten i just Uddevalla för workshops och liknande inom omrÄden dÀr vi bÄde har kompetens och intresserade.

Jag har sjÀlv anvÀnt Linux sen 25 Är tillbaka för utveckling, nÀtverk och hosting bÄde privat och inom jobbet och kan tycka att det vore kul att delta i en lokal grupp med intresserade personer oavsett kunskapsnivÄ, frÄn att vilja ta kontrollen av sin egen data (bÄde som information och som datorhÄrdvara, för att slarva lite med sprÄket) till diskussioner om arkitektur för stora system eller hobby-utvecklingsprojekt.

I Göteborg hade vi en IT-pub varje vecka, men en mindre alkohol-relaterad plats kunde förmodligen vara mer inklusiv. En gÄng i mÄnaden hade ju kunnat vara en mer rimlig startpunkt? Rimligt stÀlle gÄr sÀkert att lösa i takt med antal intresserade och dÀrmed deras kontakter och kontakter för bokningsbara lokaler.

Jag finns personligen pÄ:

• Matrix: @magnus:ahall.se
  • Discord: M_Åhall#3133

Grupper (sÀg gÀrna till om faktisk grupp för detta redan existerar):