• madsen@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    ·
    1 year ago

    Kun tilladt affyring d. 31. december og d. 1. januar. Det er fint med mig, men jeg ville også være ok med, at fyrværkeri helt blev forbudt for private.

    • Klorofyl@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      ·
      1 year ago

      at fyrværkeri helt blev forbudt for private.

      Har jeg også overvejet. Og jeg tror ikke engang nogen vil savne noget. Tvært i mod. Folk ville kunne gå sammen, fx 3 veje med villahuse, og købe en professionel fyrværkerimester, i stedet for at fyre 600 ligegyldige raketter af.

      • Grippler@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        edit-2
        1 year ago

        Hvor godt reguleret er området? Jeg forudser et meget stort behov for fyrværkere, hvis det bliver forbudt for private, og det ville være skidt hvis enhver kunne kalde sig fyrværker og begynde at koordinere og affyre store mængder krudt.

        • Klorofyl@feddit.dkM
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          1 year ago

          Man skal gennemføre et uddannelsesforløb hos en kursusudbyder, der er godkendt af Sikkerhedsstyrelsen. uddannelsesforløbet afsluttes med en prøve. Sikkerhedsstyrelsen er censor på prøven og giver den endelige godkendelse. Man kan blive henholdsvis scenefyrværker eller festfyrværker.

          Uddannelsernes varighed er…:

          Scenefyrværkere 2½ dag

          Festfyrværkere 5 dage

          Jeg troede godt nok det tog længere tid.

          • Grippler@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            edit-2
            1 year ago

            Holy moly…et kursus på maks en uge og så kan man ellers bare give den gas med fyrværkeri-shows foran potentielt hundrede eller tusindvis af mennesker.

            Jeg kan ikke helt finde ud af om det er en forbedring, hvis det er alt det kræver, ifht. hvordan det er nu.

            • Klorofyl@feddit.dkM
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              1 year ago

              Hvis fyrværkeren i det mindste bare er ædru tror jeg man vil se en stor forbedring i antallet af ulykker.

              Husk at den gennemsnitlige 16 årige kører på en tunet knallert og bruger et bomberør som våben mod hans venner der kører længere fremme.

              Og hvorfor der rent faktisk ikke sker flere ulykker på Rådhuspladsen, forstår jeg slet ikke. Det virker som ragnarok. Mennesker med en promille på 1.8 der laller rundt med livsfarlige, små bomber.

              • Grippler@feddit.dk
                link
                fedilink
                arrow-up
                1
                ·
                edit-2
                1 year ago

                Husk at den gennemsnitlige 16 årige kører på en tunet knallert og bruger et bomberør som våben mod hans venner der kører længere fremme.

                Jeg kommer ikke så meget i Randers-området, det er ikke sådan de steder jeg voksede op.

                Men lige præcis den type opførsel her vil et forbud for private ikke have nogen effekt på overhovedet jo…det er allerede ulovligt under gældende lovgivning.

                • Klorofyl@feddit.dkM
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  1
                  ·
                  edit-2
                  1 year ago

                  Hvis fyrværkeri slet ikke kan købes i Danmark vil det vel begrænse fyrværkeriskader en del.

            • SorteKanin@feddit.dkOPM
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              1 year ago

              Tja hvis der blev behov for flere og der derved også ville være flere ulykker ville der nok også komme strammere krav.

      • Meldrik@lemmy.wtf
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Er der nok fyrværkerimestre i Danmark til, at samtlige veje kan få sådan en ud, nytårsaften?

  • EvilCartyen@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 year ago

    Hvorfor er det egentlig man så gerne vil forbyde fyrværkeri? Er det virkeligt så forurenende at det har en reel betydning?

    • FCKenneth@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Der er vist en masse tungmetal og kemikalier, som giver de flotte farver, og som ender i naturen.

      Og det skræmmer ikke bare vores husdyr, men også de vilde dyr.

      Egentlig har jeg ikke så meget imod at der bliver fyret lidt fyrværkeri af, bort set fra min hund bliver bange, men jeg bor i et område hvor der året rundt kan høres høje brag. Og jeg er blevet så gamle at jeg er lidt træt af det er så uhæmmet.

      Jeg tvivler dog på at det nye lovforslag vil stoppe dog allerede ulovlige fyrværkeri.

      • EvilCartyen@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        edit-2
        1 year ago

        Det er jo i forvejen forbudt næsten hele tiden, det stopper ikke de høje brag :) Det kommer til at være endnu en lov, det er umuligt at håndhæve.

        Jeg forstår forureningsargumentet, men jeg er bare ikke sikker på det er noget der reelt betyder noget ift. hvor meget vi ellers forurener. Det ville jeg gerne se nogle beregninger på…

        Ift. hunde og dyr - tjah, det er da synd, men i den meget korte periode det ikke er forbudt kan man jo så som hundeejer planlægge sig ud af det. Synes ikke vi andre skal begrænses fordi en del af befolkningen har hund…

    • SorteKanin@feddit.dkOPM
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      edit-2
      1 year ago

      Det er nok også af hensyn til sikkerhed. Der er folk der bliver blinde eller mister fingre pga. fyrværkeri.

      Og så kan det også være til gene for dem der ikke gider høre høje bang den 2. januar.

      • EvilCartyen@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Folk vil også miste fingre og skade øjne med et forbud, de vil jo bare købe ulovlig fyrværkeri i stedet. Det gjorde og gør man vel stadig hvis man vil have kanonslag eller chrysantemumbomber og det er vel også den slags fyrværkeri der reelt giver skader.

        Jeg synes sådan set den nuværende lovgivning er restriktiv nok, og ville nok argumentere for at der skulle løsnes mere op. Der er masser af lejligheder hvor fyrværkeri kunne være festligt.

        Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til støjargumentet. Der er masser af ting der støjer hver eneste dag som vi ikke forbyder, fx. trafikstøj, vejarbejde, etc.