Den svenska regeringen ”fördömer starkt” de ”islamofobiska handlingar” som förekommit vid manifestationer i Sverige. Uttalandet frĂ„n UD kommer efter att Islamska konferensorganisationen (IKO) krĂ€vt lagliga Ă„tgĂ€rder mot koranbrĂ€nningar.

”BrĂ€nnandet av koranen, eller nĂ„gon annan helig skrift, Ă€r en krĂ€nkande och respektlös handling och en tydlig provokation”, skriver UD.

UD skriver vidare att uttryck för rasism, frĂ€mlingsfientlighet och intolerans ”inte har nĂ„gon plats i Sverige eller i Europa”.

  • GissaMittJobb@lemmy.ml
    link
    fedilink
    arrow-up
    20
    arrow-down
    3
    ·
    1 year ago

    Min personliga Äsikt i frÄgan:

    KoranbrÀnning bör vara lagligt, likt all annan form av bokbrÀnning.

    Samtidigt sÄ Àr alla som Àgnar sig Ät koranbrÀnning fullkomligt patetiska och bör grÀva ner sig. Det Àr svÄrt att inbilla sig större sopor, om jag ska vara helt Àrlig.

    • coredev@lemmy.one
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      1 year ago

      Den senaste snubben som brÀnde bok var ju dock ex muslim frÄn Irak. PÄ nÄgot sÀtt Àr det vÀl lite mindre patetiskt Àn dansk-Rssmus kanske. Oavsett hÄller jag med dig om att det bör vara lagligt.

    • blueson@feddit.nu
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      1 year ago

      HÄller helt med nÀr det gÀller Pauldan, vÀrre mÀnskligt skrÀp fÄr man leta efter.

      Den senaste killen, till min kÀnnedom, Àr dock inte samma typ av mÀnniska? Verkar ha legitima anledningar till att vilja protestera och jag har personligen inte hört att han t.ex. groomar minderÄriga.

  • pumpsnabben@sopuli.xyz
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Jag har sÄ otroligt svÄrt att förstÄ hur detta fortfarande kan vara upprörande, alla bör veta att dessa provokatörer bara gör detta för reaktionen och precis som med mycket annat sÄ slutas det elda nÀr reaktionen uteblir.

    • Christer Enfors@lemm.ee
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      1 year ago

      Jag fattar inte heller. I Irak har det sprÀngts hela moskéer vilket naturligtvis Àr mycket vÀrre Àn att brÀnna en enskild Koran, och vad jag vet sÄ blev det inga upplopp i andra lÀnder för det. SÄ jag förstÄr inte riktigt varför just detta upprör sÄ mycket.

  • Whaler_Shaver@lemmy.ca
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Ju fler företrÀdare för den muslimska vÀrlden krÀver en massa lagstiftning för att skydda koranen frÄn skÀndning desto mer sugen blir jag pÄ att göra just det, trots min grundinstÀllning att det Àr en harmlös och onödig handling.

    Jag förstÄr inte riktigt hur de inte ser att de öppnar upp för en otrolig svaghet nÀr de reagerar pÄ detta vis. Det Àr otroligt lÀtt för en illvillig aktör att orsaka muslimer skada om de pÄ riktigt uppfattar koranbrÀnning som ett sÄ hemskt brott som vissa (mÄnga) verkar göra. Ska det dessutom införas lagstiftning pÄ omrÄdet kommer det att krÀva en massa resurser att upprÀtthÄlla lagen.

    De tror att de kan lagstifta fram respekt för deras heliga skrift, men respekt kan inte tvingas fram. Det blir bara förtryck.

    • Christer Enfors@lemm.ee
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Problemet Àr ocksÄ att om vi inför regler mot KoranbrÀnning, sÄ kommer mÄnga upploppsmakare vÀrlden över vilja ta ytterligare ett steg, t.ex. att det ska bli förbjudet att hÀda Islam. Sen blir det förbjudet att kritisera Islam. Sen blir det förbjudet att ens ifrÄgasÀtta Islam. Och sÄ vidare. Religiösa knÀppskallar (bÄde extrema kristna, muslimer, och andra) Àr ju fullt övertygade om att deras religion Àr den enda sanna, och att Gud Àr pÄ deras sida, sÄ vem har rÀtt att sÀga nÄgot annat? De vill ju allihop (de exterma knÀppskallarna, oavsett vilken religion) att hela vÀrldens befolkning ska följa just deras religion.

  • coredev@lemmy.one
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    arrow-down
    2
    ·
    edit-2
    1 year ago

    VĂ€rlden skulle vara mycket bĂ€ttre om folk levde efter devisen “live, and let live” (eller “sköt dig sjĂ€lv och skit i andra” pĂ„ ren svenska). Ha för all del en helig bok men tvinga inte pĂ„ andra dina regler kring boken. Eller andra regler i din religion, för den delen, sĂ„ som att man inte ska fĂ„ göra abort.

    Jag skiter personligen i om nÄgon filur brÀner svenska flaggan.

    Att det sedan kan vara hets mot folkgrupp att brÀnna bok Àr en annan sak, men det finns det ju redan ett brott för i Sverige.