För mig var det nog Vildanden pÄ Statsteatern i Göteborg, vÀldigt rörande och fina scener, vÀldigt konkret teaterstycke.
LÄt mig höra era!
Det Ă€r verkligen flera, men den mest ovĂ€ntade Ă€r nog en ganska kort monolog som jag sĂ„g i NorrtĂ€lje kyrka omkring 2001-2002. Minns inte vem skĂ„despelaren var eller vilka som jobbat med den, men handlingen var iaf att Judas höll ett anförande och förklarade/motiverade varför han svek Jesus. PjĂ€sen inleddes med att den som framförde monologen sjöng Svarta tupp vilket blev rĂ€tt mĂ€ktigt i en kyrka. NĂ„gon gĂ„ng under förestĂ€llningen tog han ocksĂ„ upp en kniv och högg i en kyrkbönk (nĂ„ja, pĂ„ ett trĂ€block som var utplaceratâŠ). Jag var rĂ€tt ung nĂ€r jag sĂ„g den (14-15) och hade inte sett sĂ„ mycket teater dĂ„ sĂ„ det kan ha pĂ„verkat intrycket, sĂ€rskilt det dĂ€r med kniven (:D) men minns det som att han som framförde monologen var vĂ€ldigt bra (och duktig sĂ„ngare) och bar med mig intryck frĂ„n förestĂ€llningen i mĂ„nga dagar efterĂ„t. Eller ja, bĂ€r fortfarande med mig uppenbarligenâŠ
SvÄrt att sÀga vilket det bÀsta teaterstycket har varit (och antagligen Àr det frÄn Stockholms Jiddischteater och den kanske inte intresserar sÄ mÄnga hÀr) men jag mÄste sÀga att de tvÄ gÄnger jag varit pÄ Folkoperan har det varit fantastiskt. De har lyckats ligga ganska bra i att balansera tradition, tillgÀnglighet och nyskapande i sina pjÀser. SÄg La Traviata och Satyagraha.
En kandidat Àr Anna Petterssons uppsÀttning av Hedda Gabler. SoloförestÀllning med Electra Hallman pÄ Dramaten 2016.
Se dÀr ja! Jag Àr alltid lika imponerad nÀr jag ser en bra utförd solouppsÀttning, redig karisma!
Jag sĂ„g en uppsĂ€ttning av Kung Lear för rĂ€tt mĂ„nga Ă„r sen, ocksĂ„ pĂ„ Göteborgs stadsteater, som jag aldrig glömmer. Det var i princip obefintlig scenografi, men med smĂ„ medel fick skĂ„despelarna mig att âseâ miljöerna. Det blev som en blandning av teater och lĂ€supplevelse. En mĂ€rklig och fantastisk upplevelse.
Intressant, har aldrig hört om Kung Laer förut och efter att ha sökt lite pÄ det sÄ lÄter det som att en pjÀs med minimalistisk scen Àr svÄrt att fÄ till, sÄ mycket imponerande!
Jag hade en liknande upplevelse med Nationaltheatret i Norge som Ă€r ett omkringresande kompani, dom körde en pjĂ€s som hette âPrima Facieâ
Upplevde det som att se pÄ en film eller lÀsa en bok trots att det bara var en person pÄ scenen som knappt bestod av nÄgot!
Teatersmedjan i Karlshamn gör varje sommar en uppsÀttning pÄ den lilla ön Kastellet vid stadens inlopp. Det Àr vÀrt att besöka varje Är, men för ett tag sedan gjorde de en egen version av Shakespears Stormen som simultant utspelade sig pÄ tre olika scener. Mycket kreativ anvÀndning av den fysiska omgivningen, vÀlplanerat och bra utfört av den lokala ensemblen.
Kul att det Àr Äterkommande! LÄter som ett riktigt guldkorn.
SjÀlv har jag spanat in ett Ärligt teaterstycke som heter Kinnaspelet pÄ en ö utanför FlorÞ, fÄr se om man kan gÄ pÄ det i Är!
Mer Shakespeare âșïž, Romeo och Julia pĂ„ Helsingborgs statdsteater; dynamisk och visuellt slĂ„ende uppsĂ€ttning med god balans mellan att hĂ„lla sig nĂ€ra originalmanus och att förnya det! https://www.helsingborgsstadsteater.se/shows/romeo-och-julia/
Kul! Det Àr en fin balansgÄng mellna modernisering och orginalmanus.
Göteborgs stadsteater igen, men ett gÀstspel istÀllet. The tiger lilies tolkning av Hamlet. Mörk, men vacker.
SÄg ut som en rikgti kioskvÀltare till teater!