Tjena gÀnget!
Har lĂ€nge funderat pĂ„ att sĂ€kra upp mitt mobila anvĂ€ndande. Jag sĂ„g att det var pĂ„skrea pĂ„ mĂ„nga online butiker idag sĂ„ jag klippte en Google Pixel 9a (3990kr) som jag tĂ€nker köra GrapheneOS pĂ„. Ăr det nĂ„gon hĂ€r som kör det i dagslĂ€get? Om, hur funkar det? NĂ„got strul med appar som typ BankID och andra bank appar? Vad jag kan Googla fram sĂ„ ska det funka med denna typen av appar
Ni andra som kör likt mig Android eller iOS. Vad tÀnker ni kring mobil sÀkerhet, tracking och datainsamling?
Som en parantes sÄ har jag sedan vÀldigt mÄnga Är tillbaka bytt till Linux pÄ min desktop sÄ nu Àr det dags att lösa mobilen ocksÄ kÀnner jag!
För en som inte vet sÄ kan man lÀsa pÄ lite hÀr: https://grapheneos.org/
Jag anvÀnder just nu min jobbmobil Àven privat, smidigt med endast en telefon men dels kan det vara övervakning, bÄde frÄn jobbet och Android, och dels misstÀnker jag att dom kommer begrÀnsa vilka appar man fÄr installera. Det har blivit mer begrÀnsat bÄde med datorn och telefonen sÄ det kÀnns troligt att det kommer fortsÀtta.
DÀrför har jag kollat efter en ny telefon och jag funderade pÄ GrapheneOS men jag bestÀllde en Jolla istÀllet. Troligen kommer en Pixel med GrapheneOS ha större chans att köra alla appar du vill anvÀnda, men Jolla ska stödja bÄde BankID och Swish som jag förstÄr det. Det tar nÄgra mÄnader till innan jag fÄr den och kan börja anvÀnda den.
Har aldrig hört talas om Jolla. Hur kommer det sig att du valde den över nÄgot annat?
Jag ville ha en telefon som inte var Android eller Apple och dÄ var alternativen ungefÀr GrapheneOS, e/OS och olika varianter av Linux. Jolla Àr ju en rest av dom gamla Nokia telefonerna och jag gillade dom sÄ dÄ kÀndes en Jolla bra. Sen var det lite tur att deras senaste telefon lanserades ungefÀr lagom i tid.
Kul att du med bestÀllt en Jolla, jag fick ett mail nu att jag kan fullföra min bestÀllning dÄ jag Àr i Batch#2 av förbestÀllningen.
Jag fick mitt mail för 1,5 vecka sedan. Jag Àr med i batch#1. Det Àr ett event i Helsingfors den 8 juli dÀr man kan plocka sin telefon (första 500), om man inte Àr med dÀr sÄ skickas telefonen ut efterÄt. Leveransen stÄr pÄ juli - augusti sÄ jag antar att dom bygger upp ett lager för eventet och sedan x antal per vecka som skeppas ut nÀr dom Àr klara.
Hade varit sjukt kul att gÄ men man Àr upptagen dÄ, skal du gÄ?
Jag betalade min order med idag, ser fram mot att fÄ den!
Jag ska inte gÄ, har inte börjat min semester och jag Àr inte sÄ intresserad att jag Äker dit enbart för eventet och sedan flyga hem igen. Men hade jag haft semester hade jag nog gÄtt pÄ eventet och passat pÄ att turista i Helsingfors och Finland.
Jag har kört GOS i flera Är nu utan problem, bankid och andra appar fungerar precis som de ska om du installerar play services, vilket du kan lÀgga i en egen profil om du vill ha bÀttre isolation. Den absolut enda appen som jag har haft problem med Àr revolut, som tvÀrvÀgrar att fungera, men det Àr tydligen ett problem med play integrity som vÀgrar godkÀnna GOS. Ett annat kÀnt problem Àr att du inte kan betala med tex google pay och liknande lösningar, eftersom dem, precis som revolut krÀver full play integrity.
PÄ tal om Play Integrity, mÄnga implementeringar av EUDI verkar anvÀnda sig av det (efter rekommendationer frÄn dokumentationen), och det har diskuterats vÀldigt mycket, bl.a. hÀr:
https://github.com/eu-digital-identity-wallet/eudi-app-android-wallet-ui/issues/287
En utvecklare/ingenjör frÄn GrapheneOS Àr vÀldigt aktiv i diskussionerna pÄ GitHub.
Digg hÄller pÄ och tar fram den svenska implementeringen och jag tÀnkte skicka mail och frÄga dem om de bara kommer anvÀnda sig av Play Integrity eller om det kommer finnas fler alternativ. Jag har redan frÄgat hur det stÄr till med kraven pÄ öppen kÀllkod men jag fick dessvÀrre inte mycket till svar, sÄ vi fÄr vad de svarar nu.
Jag Äterkommer med svar om ni Àr intresserade.
Kan bara hÄlla med. Jag har kört i typ 2 Är nu, och allt Àr typ flawless.
Kan rekommendera Helioboard om du vill ha swipe keyboard ocksÄ
Tack för info!
HÀrligt. Det lÄter jÀttebra! Jag anvÀnder aldrig contactless pay pÄ telefonen ÀndÄ sÄ det Àr inget hinder. SÄ lÀnge BankID, Swish och bankappen funkar sÄ Àr jag nöjd! Tack för infon! Kommer bli gött att gÄ över!
Jag har ocksÄ kört Graphene i flera Är och kan bara instÀmma. Revolut fungerar dock fint för mig, har aldrig stött pÄ problem med den. Undrar vad det kan bero pÄ!
MÄste ta tillbaka det, jag testade att installera revolut nu och det funkade fint. Tack för tipset!
Gött och höra. Kanske blir en pixel! đ
Riktigt bra priser nu! Passa pÄ!
Jag kÀnner vÀl att ribban Àr lite hög med begrÀnsad utkomst av att byta till GrapheneOS. Man Àr ju tyvÀrr vÀldigt beroende av bank- och biljettappar, och orken rÀcker inte riktigt till för att ha dem att strula just nu. Jag vill dock ur datatrÀsket.
Jag har telefoner med Ubuntu touch och postmarketOS, men varkendera Àr i mÄl med att fungera som den telefon som bor i min byxficka.
Jag jobbade med att utveckla mobilappar för mÄnga Är sedan och saknar verkligen diversiteten. DÄ var det Symbian, Windows Mobile, windows phone, Bada, Blackberry och Maemo/MeeGo utöver iOS & Android. Alla hade Facebook-appar, men dÄ vi hade bankdosa för nÀtbanken. Jolla Àr vÀl spirituell eftergÄngare till Maemo/MeeGo, och ska kunna köra en hel del Android-appar. Men det Àr vÀl samma frÄgetecken kring just sÄnt som krÀver play integrity. Annars hade jag varit ombord.
Jag fattar vad du menar! Det verkar som att just Graphene ska ha bra stöd för de absolut flesta apparna. Jag tror det Àr lugnt för min del dÄ jag Àr ganska basic med vad jag anvÀnder min telefon till. Men visst, allt beror ju pÄ vad man anvÀnder sin telefon till.