• Yabai@beehaw.org
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    10
    arrow-down
    1
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Det er så deprimerende at vores politikere bare ikke giver en fuck for hvad alle eksperter og videnskaben siger omkring klima…

    Det hele køres bare efter hvordan de lige føler den dag…

    • kemmyLilmister@feddit.dk
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      5
      ·
      1 year ago

      Det er svært at føre politik der forringer vilkårene indenfor den næste folketingsperiode, bare for at få en mulighed for en lidt mindre voldsom fremtid.

    • Andreas@feddit.dk
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Jag tror att många ger helt enkelt fan i klimatrörelsen nuförtiden eftersom Skandinavien utgör en försvinnande liten del av det globala utsläppet, men dessa experter skriker ständigt om hur det är VI som ska överge kött, personaltrafik, inomhusvärme m.m. för att lösa klimatkrisen. Nej tack. Så länge USA, Ryssland och Asien håller på med bränsle- och tillverkningsindustrin, så länge Asiens och Afrikas befolkning fortsätter att öka exponentiellt, kommer våra uppoffringar inte göra ett skit mot klimatkrisen. Vill man bidra till en långsiktig lösning är det att begränsa utlandsköp och resor.

      • Daddy Wizzer@feddit.dk
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        7
        arrow-down
        2
        ·
        1 year ago

        Skandinavien (især Danmark) er nogle af de største forbrugere og derfor enabler vi jo produktionen. Vi må tage vores ansvar og sænke forbruget, eller flytte det over på mere bæredygtig teknologi, hvis det da findes.

        • Andreas@feddit.dk
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          2
          ·
          1 year ago

          Svårt att tro att ett land på 5 miljoner människor är ett av de största förbrukare av naturresurser på jorden just nu. Per capita sticker Danmark inte heller ut bland I-länderna. Detta tankesätt är faktiskt ytterligare en anledning till att jag inte orkar bry mig om klimatpolitiken längre - är inte Danmarks klimatpolitik redan vägledande och en av de mest miljövänliga i världen? Varför räcker det aldrig vad vi än gör? Ah jag vet, eftersom resten av världen skapar mer problem än vi någonsin kan lösa, det verkar som om allt vi gör är ineffektiv. Men vi är ett lydigt folk, så klimatforskarna sätter mer skuld på oss och vårt livskvalité sänks utan att nåt förändras.

  • Kapivar@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    7
    ·
    1 year ago

    I forbindelse med kommentarerne om personligt ansvar faldt jeg ned i et kaninhul, og besluttede mig for at estimere mit personlige CO2e-aftryk.

    Den eneste tydelige konklusion er at det er en umulig opgave at måle det. Der er rigtig mange ting man ikke kan finde tal på, og pålideligheden af kilderne er ofte tvivlsomme.

    Her er mine resultater:

    Cirkeldiagram af CO2-aftryk fordelt på kategorier

    I alt: 3 604 kg CO2e/år

    Jeg har et ret lille forbrug da jeg ikke har en bil, jeg sjældent tager på rejser, og køber meget lidt nyt ind. Eksempelvis er min computer 9 år gammel, og de høretelefoner jeg har på hovedet fik jeg gratis for 6 år siden, hvor de allerede var ved at falde fra hinanden. Men derudover er der også en del ting jeg har ikke har formået at regne med, se blot listen længere ned i opslaget.

    Hvis vi skulle nå Parisaftalens 1.5° mål måtte hver person dog kun udlede 2.3 ton CO2 om året.

    Fejl og mangler

    Her er nogle af de ting jeg ikke kunne finde tal til at estimere:

    • Husholdning (affaldsposer, bagepapir)
    • Boligudstyr (møbler, køkken- og haveredskaber)
    • Andel af kollektivt forbrug (infrastruktur, sundhedsvæsen, folketingssalen)

    Der er sikkert en masse ting jeg stadig har glemt, eksempelvis burde det være muligt at finde tal på hårde hvidevare.

    Ifølge min kilde for udledningen på mad (Den store klimadatabase) skulle både emballage og transport være medregnet, men inkludere det eksempelvis også kølediskenes strøm i butikkerne og mad der bliver smidt ud fordi det er for gammelt? I forvejen blev jeg nødt til at gange resultatet med 1.5 før udledningen fra mit madforbrug var sammenlignelige med andre kilder, hvilket nok også siger noget om kvaliteten af mit estimat.

    Internettet

    Den største udfordring har været internettet (datacentre og netværksinfrastruktur). Ifølge mine første beregninger, hvor jeg brugte de første Google-resultater som kilde (Carboon Footprint of the Internet, 8 Billion Trees), skulle det angiveligt være næsten en fjerdedel af mit aftryk. Her er det vigtigt at påpege at jeg har ganget gennemsnittet med tre for at nå frem til mit forbrug, da jeg er internet power user (aka. basement dweller).

    Det resultat var jeg skeptisk over, så i forsøg på at finde den bagvedliggende kilde nåede jeg frem til en metaanalyse (The real climate and transformative impact of ICT), hvor det tydede på at tallet i høj grad bestod af user devices og TVer, som allerede er medregnet i mit forbrug (el og elektronik).

    I sidste ende brugte jeg Malmodin & Lundén, 2018 og indregnede kun tallene for datacentre og netværk. Det resulterede i at aftrykket faldt fra 981 kg/år til 231 kg/år

    Link til regneark med kildeangivelse

    • DarkFox@pawb.social
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      8
      ·
      1 year ago

      Den største sejr for industrien det seneste århundrede, er at de er lykkedes med at gøre klimaforandringerne til et individuelt ansvar.

      • Habnab@kbin.social
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        arrow-down
        2
        ·
        1 year ago

        Industrien forurener ikke for sjov, de producere goder og services som folk køber.

        Selvfølgelig ville regulering være det bedste men vi ved alle sammen godt at det ikke sker lige foreløbig og det er ikke noget de fleste kan påvirke ret meget.

        Når vi ved regulering ikke sker snart så må vi jo gøre det bedste vi kan indtil da, at tage personligt ansvar samtidig med at vi presser for politisk ændring.

        Straffer vi ikke industrien når vi som individer vælger ikke at give dem vores penge fordi de opfører sig af helveds til og forurener?

  • Space Sloth@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    5
    ·
    1 year ago

    Det er dybt beklageligt og vildt frustrerende at efterlade jorden som den er nu (og som vi kan se den kommer til at blive) til yngre generationer. Når jeg tænker på mine nevøer er jeg dybt trist over at vide at de nok kommer op til at hade min og mine forældres generationer.

    Jeg føler mig skyldig, og jeg gør mit for at leve fornuftigt - men det er løbet løbsk og det er nu ude af min kontrol.

    • SorteKanin@feddit.dkM
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      men det er løbet løbsk og det er nu ude af min kontrol.

      Det er ikke rigtigt og hjælpeløshed løser ikke noget. Vi er nødt til at blive ved med at prøve at gøre det bedre og tro på at det hjælper (for det gør det). Hjælpeløshed vil blot føre til at folk slet ikke prøver, og det er først der det løber rigtig løbsk.

      • NielsToft@feddit.dk
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Man kan altid (prøve at) købe idéen om at man gør en forskel ved at sortere sit affald. Det er bare lidt svært når man bor på landet og ser f.eks. hvordan industrien (læs: landbruget) sviner helt ukristeligt.

        Når jeg redigerer min kommentar, bliver den “slettet af skaberen”. Det virker ikke formålstjenligt.

      • NielsToft@feddit.dk
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        1
        ·
        edit-2
        1 year ago

        Man kan altid (prøve at) købe idéen om at man gør en forskel ved at sortere sit affald. Det er bare lidt svært når man bor på landet og ser f.eks. hvordan industrien (læs: landbruget) sviner helt ukristeligt.