Reaktion fra DR ovenpå kritik af at gøre podcasts til DR LYD eksklusive.

  • dolle@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    13
    arrow-down
    1
    ·
    edit-2
    7 months ago

    Hvis DR lavede det, så ville jeg gerne abonnere på en podcast der bestod af teasers for andre podcasts på DR. Og jeg ville heller ikke have noget imod at DR lagde teasers ind i de strømme som de udgiver via RSS, og som derfor kan høres i andre apps. Men hvis jeg skal vælge imellem at bruge DR Lyd eller fortsætte med at bruge Podcatcher (som IKKE er en af techgiganterne) hvor jeg meget bedre kan organisere mine podcasts, så vælger jeg DR Lyd fra.

    Den eneste måde jeg kunne fortsætte med at høre de podcasts fra DR som jeg lytter til, var derfor at lave dette: https://drpodcast.nu/

      • dolle@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        7 months ago

        Bare lav et issue, så skal jeg nok se på det :). Du kan også bare skrive navnet til mig på Feddit

  • autoexec@lemmy.blahaj.zone
    link
    fedilink
    arrow-up
    10
    arrow-down
    1
    ·
    7 months ago

    Og hvor det før kun var halvdelen, som lyttede videre til andet indhold i DR LYD, er det i dag tre af fire, som kommer bredere rundt i vores omfangsrige public service-katalog.

    Er der en måde at få drlyd til at lade være med at spille random episoder efter at man er færdig med det men selv satte på? Er en af de ting som gør mig mest irriteret når jeg bruger deres app…

    • dolle@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      arrow-down
      1
      ·
      7 months ago

      Jeg undrer mig også over at hun ikke siger hvordan de har lavet den undersøgelse. De kan jo netop ikke se hvor mange afspilninger der er af deres podcasts på andre platforme, de kan kun måske se downloads, men ikke hvis der er platforme der spejler selve mp3-strømmen.

    • SorteKanin@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      arrow-down
      1
      ·
      7 months ago

      Hvis den gør det, så er det da ikke overraskende at hun siger at der er mange der lytter videre - ufrivilligt åbenbart!

  • HejMedDig@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    9
    arrow-down
    1
    ·
    7 months ago

    For DR handler det her udelukkende om, hvordan vi også fremover kan tilbyde danskerne et samlet, frit og tilgængeligt lydtilbud.

    Dejlig frit ved at tvinge folk til at bruge deres egen app, i stedet for RSS

  • TheMurphy@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    edit-2
    7 months ago

    Altså så længe DR’s platform er gratis, så kan jeg simpelthen ikke se problemet. Selvfølgelig er der gode grunde til at holde den data, og kunne udbyde de features man vil til sine podcasts, på sin egen platform

    Derudover forventer jeg heller ikke at finde DR1 på TV2 Play.

    • EvilCartyen@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      7 months ago

      Selvfølgelig er der gode grunde til at holde den data, og kunne udbyde de features man vil til sine podcasts, på sin egen platform

      Som jeg oplever det er det udelukkende en forringelse for brugeren at man ikke mere kan tilgå DRs indhold på generelle platforme. Og det er en væsentlig forringelse.

      Edit: Fra artiklen:

      Det betyder, at rigtig mange lyttere aldrig opdager alt det andet fantastiske public service-indhold fra DR.

      Det behøver det da ikke, de fleste der lytter til podcasts tjekker efter relaterede podcasts fra samme producent. Man kan jo i øvrigt godt reklamere for andre podcasts i sine podcasts, det gør Gimlet fx. i Heavyweight.

      Hun skriver endvidere meget om de kommercielle platforme, og det er da også fuldt forståeligt at man ikke vil lade andre tjene penge på hvad der skal være gratis indhold. Men så kunne man jo simpelthen lade kommercielle tjenester betale for at bringe DRs materiale, og lade ikke-kommercielle podcasts-apps bringe det gratis.

      • TheMurphy@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        arrow-down
        1
        ·
        7 months ago

        DR må ikke tage penge for deres indhold. Det er også en stejl glidebane, hvis de skulle gøre det, for pludselig vil indhold blive prioriteret, som de ved fx Podimo/Spotify vil købe.

        Og så kunne DR lige så godt kalde sig TV2. Og så forsvinder hele pointen i DR.

        Derudover har de helt ret i deres citat, for selvfølgelig opdager man mere deres andet indhold ved at bruge deres app. Både ift app-bannere, forsiden, autoplay og relateret indhold vil udelukkende være fra DR.

        • EvilCartyen@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          5
          arrow-down
          1
          ·
          7 months ago

          Så når DR laver en serie eller et koncept og den/det senere samles op af fx BBC eller andre tjenester så får de ingen penge for det? Der er ellers en hel afdeling der hedder DR Salg, som står for den forretning. Jeg kan ikke se det skulle være væsentlig sværere ift. lyd.

          Hvis man bruger deres app med login etc. så opdager man mere DR-inhold, men jeg tror simpelthen ikke det er sådan de fleste mennesker hører podcasts. De fleste bruger én generel app, og for den store brugergruppe er det her en direkte forringelse.

          Ville man se mere dansk TV hvis man skulle have et separat fjernsyn for at se indhold fra DR? Ville du høre mere dansk radio hvis du skulle bruge en bestem DR-radio for at høre det?

    • MummifiedClient5000@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      7 months ago

      Men det er jo ikke gratis. Du betaler licens og, hvis du bruger deres app, dobbelt fordi du også betaler med din data.

  • deczzz@lemmy.dbzer0.com
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    edit-2
    7 months ago

    Rigtig godt indlæg. På feddit har vi tidligere haft en debat om emnet baseret på et svar jeg fra DR, hvor jeg brokkede mig over denne nye linje DR tager ift podcasts.

    1. Det bliver mindre frit og tilgængeligt, netop fordi de låser deres indhold til deres egen app fremfor at bruge RSS.
    2. Der findes mange podcasts apps der intet har at gøre med techgiganterne. Bemærk desuden at Google netop har valgt at fjerne deres podcast app
    3. Ja man kan finde DR podcasts på fx Podimo, men det tjener Podimo ikke penge på. Hvis folk køber abonnement til Podimo for at lytte til DR podcasts, er de sgu for dumme. Sådan stupidity må stå på egen regning. Kan det være at Podimo sså anbefaler podcasts der ligner dem fra DR men som er udgivet af Podimo? Ja men hva så? Betyder det så at folke lytter mindre til DR? Næppe.
    4. Jeg har formået at finde massere af DR podcasts uden at bruge DR lyd? Måske de kunne tease for andre af deres ellers gode indhold, ved at ligge en lille reklame i enden af deres podcasts? Ydermere findes der altså top/trend lister i andre podcast apps, hvor brugeren kan udforske nye podcasts. Her er DR ALTID til stede.
    5. Hvorfor er det så skide vigtigt at vi alle sammen bare MÅ lytte til alt DRs indhold?

    Se tidligere tråd på feddit for flere og bedre argumenter.

    Sorry for typos, skrevet på mobil.