Er der nogen her i fællesskabet der har erfaring med at dræne et køleskab?

Alt tyder på, at det der lille hul inde i køleren er blokeret af smuds, og jeg har forsøgt at fjerne blokeringen med sådan et piberenser-lignende aggregat man bruger til at rense gummislanger med, men den møder ret hård modstand ret hurtigt.

Det vedhæftede billede er for at illustrere hvilket hul i køleskabet jeg mener.

Jeg har læst mig frem til, at det kan være fordi at kondensen i slangen er frosen, hvilket stemmer meget godt overens med, at bunden af vores køleskab indeholder en lille sø, på et leje af is.

Nogle foreslår at man skal hælde en del varmt vand ned igennem det lille lortehul, men jeg ville høre om der er nogen herinde der har andre gode forslag til hvordan man kan fikse den slags?

Det skal siges, at vores køleskab er indbygget i væggen, og jeg kan ikke lige gennemskue om jeg kan tage det ud fra væggen, uden at ødelægge noget. Vi bor i lejebolig, så er ret opsat på ikke at smadre noget.

  • SorteKanin@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    edit-2
    5 months ago

    Ved ikke helt hvordan det fungerer og kan sagtens tage fejl, men hvis det er sat fast i væggen og du lejer, er det så ikke udlejeren der bør fikse det?

    Har du overvejet at tømme køleskabet og lade det stå i stuetemperatur en kort periode? Eventuelt prøve at tørre det (måske en hårtørrer kan hjælpe?) så det is/kondens du nævner kan smelte og fordampe. Så behøver du måske ikke hælde endnu mere vand i maskineriet.

    • letraset@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      5
      ·
      5 months ago

      Ved ikke helt hvordan det fungerer og kan sagtens tage fejl, men hvis det er sat fast i væggen og du lejer, er det så ikke udlejeren der bør fikse det?

      Jo, det er måske noget jeg kan tage op med ejeren af lejligheden, og se om de vil gøre noget ved det. Det kunne man jo håbe.

      Har du overvejet at tømme køleskabet og lade det stå i stuetemperatur en kort periode? Eventuelt prøve at tørre det (måske en hårtørrer kan hjælpe?) så det is/kondens du nævner kan smelte og fordampe. Så behøver du måske ikke hælde endnu mere vand i maskineriet.

      Det er også et godt forslag. Må prøve det en dag i den nærmest fremtid når vi ikke har alt for meget mad i køleskabet.

      Tak for dine forslag!

  • farsinuce@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    edit-2
    5 months ago

    Jeg har ikke erfaring med at dræne et køleskab, så jeg tillod mig for sjov at spørge en betalt sprogmodel. Den gav en sludder for en sladder, men i blandt var der et par ikke-helt-elendige forslag:

    • Blød blokeringen op: Hvis blokeringen er hård, kan du forsøge at opløse den ved forsigtigt at hælde en lille mængde varmt vand i afløbshullet. Brug ikke kogende vand, da det kan skade køleskabets indre dele.
    • Saml vand: Placer en skål eller klude under hullet for at opsamle det smeltede vand, så det ikke spredes i køleskabet.
    • Kontroller afløbsslangen: Hvis muligt, prøv at se, om du kan lokalisere hvor afløbsslangen ender, ofte bag køleskabet eller i drypbakken under det. Hvis du kan tilgå denne, kan du også prøve at rense den fra den ende.

    Da du bor i en lejebolig, kan det også være værd at tale med din udlejer eller ejendomsadministrationen, da de måske har foretrukne procedurer eller teknikere til sådanne opgaver.

    Link til kopi det fulde dokument for kontekst

    • letraset@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      3
      ·
      5 months ago

      Tak for at konsultere vores AI overlords for en løsning, det havde jeg ikke lige overvejet. Det lyder da som nogle rimelige anvisninger (:

  • letraset@feddit.dkOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    4 months ago

    Så kan jeg komme med en lille opdatering på mit “dræne køleskab”-projekt.

    Det var nogle gode råd @farsinuce@feddit.dk (og vores AI overlords) og @SorteKanin@feddit.dk kom med, men det endte med at jeg slet ikke behøvede at gøre det så besværligt for mig selv.

    Jeg havde nemlig fejldiagnosticeret problemet, da min slangerenser (den piberenser-lignende ting) viste sig ikke at være lang nok til, at kunne konstatere hverken det ene eller det andet som årsag til blokeringen.

    Anywho, jeg kontaktede udlejer som foreslog at gøre de ting jeg selv havde gjort, og som jeg lige havde skrevet at jeg havde gjort, så det var mægtig hjælpsomt (som jeg forventede), og derfor købte jeg et sæt til at dræne køleskabe (https://www.amazon.co.uk/dp/B0CHML2425), og brugte den lange “drain snake” med et børstehovede til at skubbe hvad end det var der blokerede, ud af systemet.

    Det var alt hvad der skulle til, det var heldigvis ikke frosent, så jeg slap for den helt store afrimning denne gang (: