Jag har varit kund of Telia i runt 20 Är, jag betalar ca 550kr i mÄnaden för mitt mobilabonnemang med obegrÀnsad data, jag tjÀnar helt ok, och Àr en ganska nöjd kund.

Jag gillar den enorma tÀckningen de har, och har egentligen inte haft nÄgra problem.

Men nu har de börjat ringa mig med nya erbjudanden, det Àr vÀl ok, jag Àr kund hos dem, dÀr de kan sÀnka min mÄnadskostnad med ca 200kr, plus att jag Àven skulle fÄ en ny mobil.

Det lÄter ju toppen, vad Àr problemet?

  1. Jag vill sjÀlv bestÀmma över nÀr jag skaffar ny mobil, jag vill inte köpa den frÄn en operatör och riskera att den Àr lÄst till dem, jag vÀgrar absolut att köpa en nÄgot pÄ avbetalning, jag gjorde det en gÄng och min mobil var helt slutkörd innan avbetalningen var klar sÄ jag betalade fortfarande av telefonen efter att jag köpt min nya, visst bara ett par mÄnader, men jag vÀgrar hamna i samma situation igen.
  2. Det stora problemet med erbjudandet Ă€r dock att jag skulle tvingas bli bunden till Telia i 24 mĂ„nader. Hur fan kan det vara acceptabelt att “belöna” en trogen kund genom att lĂ„sa in dem? Helt djĂ€vla vansinnit!

SÄ nÀr de ringde mig första gÄngen var jag tvungen att sÀga ifrÄn flera gÄnger att jag inte ville ha en mobil utskickad, eller att jag inte ville ha ett nytt abonnemang innan de gav med sig.

IgÄr ringde de pÄ nytt och jag sa i frÄn direkt att jag inte vill ha nÄgot om det krÀver inlÄsning, önskade killen en trevlig dag och lade pÄ.

Jag har haft noll tankar pÄ att byta frÄn Telia, men att de anser att lÄsa in mig i ett tvÄ Ärs avtal Àr att belöna mig Àr ren och skÀr idioti.

SÀnk mÄnadskostnaden, skit i bindningstid och att skicka ut telefoner till mig, sÄ ska de allt se att jag kommer rekommendera dem till höger och vÀnster!

Sorry, jag ville bara skriva av mig lite hÀr.

  • no banana @lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    10
    ·
    3 days ago

    Ring och sÀg att du vill sÀga upp abonnemanget, sÄ kan du nog fÄ nÄgon bra rabatt istÀllet som inte binder dig i massa tid.

  • 332@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    3 days ago

    Behöver du obegrĂ€nsad surf “pĂ„ riktigt” baserat pĂ„ ditt anvĂ€ndande?

    För annars tycker jag att du bara borde byta till telias (eller nĂ„n annan operatörs) lĂ„gprisalias. Hallon, vimla, fello etc. Telia specifikt Ă€ger Fello tror jag och delar tĂ€ckning. Ingen bindning, lĂ„ga fasta kostnader jĂ€mfört med telekomjĂ€ttarnas “normala” abonnemang, men framför allt ingen som försöker pracka pĂ„ dig paketerbjudanden konstant eller anti-churn avdelningar man mĂ„ste förhandla med.

    De vanliga abonnemangen pÄ standardoperatörernas enda existensberÀttigande Àr folk som behöver extremt specifika abonnemangsformer och som boomer-skatt för folk som inte vet att lÄgprisvarianterna finns.

    • lud@lemm.ee
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 day ago

      Ett problem med lÄgpris alternativen Àr att Ätminstone flera av dom begrÀnsar bredband hastigheten.

    • Hankelios@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      3 days ago

      Hade tele2 innan men de ville byta mitt abonnemang till en dyrare variant. Jag ringde deras kundtjÀnst men det fanns absolut inget de kunde göra för att lÄta mig ha kvar mitt dÄvarande abonnemang.

      SĂ„ jag bytte till Fello. NĂ„n dag efter att jag bad dom att flytta mitt nummer frĂ„n tele2 till fello sĂ„ skickade tele2 sms till mig om att de hade ett kanonerbjudande om jag stannade kvar. Varför fanns inte det erbjudandet nĂ€r jag tidigare ringde och frĂ„gade dom? đŸ€”

      Har för övrigt varit kund hos fello i över ett Är nu. Halva mÄnadskostnaden, mer data och fria samtal och sms jÀmfört mot tidigare. Inget att klaga pÄ Àn sÄ lÀnge iaf!

      • ffhein@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 day ago

        Varje Ă„r skickar Tele2 hit ett gĂ€ng stackars ungdomar som gĂ„r runt i omrĂ„det och försöker övertyga folk att byta till dem som fiberleverantör. Har fĂ„tt pĂ„ringing med pĂ„stĂ„ende som att de har “viktig information om mitt bredband som de Ă€r skyldiga att informera mig om” och andra skrönor. KĂ€nns lite svĂ„rt att ta företaget pĂ„ allvar nu för tiden

    • stoy@lemmy.zipOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      3 days ago

      Det lÄter faktiskt toppen, jag har ingen direkt koll pÄ lÄgprisoperatörerna, jag fÄr ta en kvÀll och sÀtta mig in i dem.

      Huruvida jag faktiskt behöver obegrÀnsad data Àr en bra frÄga, jag hade tidigare 20GB vilket rÀckte utan problem. Sen uppgraderades jag automatiskt av Telia till obegrÀnsad.

      Jag Àr en tung anvÀndare av Youtube varje dag till och frÄn jobbet, jag anvÀnder Àven vÀldigt mycket CarPlay med navigering och podcasts/musik.

      Jag ska ÄterstÀlla min datarÀknare vid löning i övermorgon sÄ ska jag se hur mycket jag faktiskt anvÀnder.

      • ffhein@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        1 day ago

        NĂ€r du bestĂ€mt dig för ett abonnemang, kolla ifall de har nĂ„gon sorts rekryteringsbonus och frĂ„ga runt bland vĂ€nnerna om nĂ„gon redan har samma abonnemang. Vill inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt uppmuntra att folk aktivt jagar nya kunder Ă„t sina operatörer, men om man skulle köpa ett abonnemang sĂ„ kan man ju passa pĂ„ att utnyttja allt som gĂ„r. T.ex. sĂ„ “rekryterade” jag min fru nĂ€r vi bĂ„da bytte till Vimla, sĂ„ bĂ„da har permant 10kr avdrag pĂ„ mĂ„nadsavgiften. Sen iofs har vi bĂ„da lĂ€gsta mĂ€ngden datatrafik sĂ„ det blir ca 10% rabatt, kanske inte mĂ€rks lika mkt nĂ€r man har en högre grundkostnad.

      • Emptiness@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        3 days ago

        Jag skulle gissa att om du loggar in pÄ dina sidor pÄ Telia sÄ kan du se en översikt över det senaste Ärets surf-förbrukning i en snygg graf. DÄ ser du exakt vad du brukar förbruka. SÄ funkar det iallafall pÄ deras andra systerbolag Halebop.

        Är du obunden kan du Ă€ven öka till mer surf och sen ner till mindre igen mĂ„nad för mĂ„nad. Om du surfar mer mobilt tex pĂ„ sommaren.

  • whaleross@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    arrow-down
    1
    ·
    3 days ago

    AlltsÄ, du tar nog det lite för bokstavligt. Att de ska belöna dig Àr sÀljsnack. Om du inte hade varit kund sedan tidigare sÄ Àr det ett vÀlkomsterbjudande.

    Sedan har det ju varit standard de senaste 30 Ären eller sÄ att man köper ett abonnemang med ny telefon rabatterat eller pÄ köpet mot bindningstid pÄ ett-tvÄ Är. Jag vet inte hur du kunnat missa det.

    • stoy@lemmy.zipOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      3 days ago

      Absolut, om jag köper en telefon till rabaterat pris sÄ subventioneras den av bindningstiden, inget konstigt med det.

      Men om jag skaffar ett nytt abonnemang utan en telefon som jag har köpt separat sÄ kan jag inte se vad bindningstiden Àr till för.