Dags för lite fÀngelsestraff kanske?

  • ffhein@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    26 days ago

    Ångrar att jag inte dumpade Nordea för lĂ€nge sedan
 Har haft det sen jag var liten, eftersom det var banken mina förĂ€ldrar hade. Sedan dess har mina interaktioner med Nordea endera varit negativa eller neutrala, de har aldrig gjort nĂ„got för mig som kĂ€nts positivt. T.ex. fĂ„r man ju rabatt pĂ„ bolĂ„net ifall man Ă€ven har alla sina försĂ€kringar hos Nordeas samarbetspartner, fast man brukade vara tvungen att gĂ„ pĂ„ ett möte med sin personliga bankman varje Ă„r för att fĂ„ rabatten förnyad. Ett Ă„r sĂ„ glömde de kalla oss till mötet, och med rörlig rĂ€nta sĂ„ mĂ€rkte vi inte att den gick upp mer Ă€n vanligt. NĂ€r de vĂ€l upptĂ€ckt sitt misstag hade vi hunnit betala dem ca 18000kr mer Ă€n vad vi skulle, vilket de förstĂ„s vĂ€grade betala tillbaka eller kompensera pĂ„ annat sĂ€tt.

    Men trots den hĂ€ndelsen, och andra mindre besvikelser, sĂ„ tog det emot att byta bank. Det kĂ€ndes lite riskabelt och krĂ„ngligt, och över lag sĂ„ var det Ă€ndĂ„ rĂ€tt praktiskt att ha allt samlat hos en storbank. Till slut lyckades en kollega övertala mig att flytta bolĂ„net till en mindre bank. Det tog ett par blanketter och formulĂ€r som behövde fyllas i men efter nĂ„gra veckor gick det igen. Vi har inte enorma lĂ„n, men resultatet blev Ă€ndĂ„ att vi sparar 10000kr/Ă„ret Ă€ven inklusive “rabatterna” vi fick av Nordea, och nu Ă€r vi förstĂ„s fria att vĂ€lja försĂ€kringsbolag sjĂ€lva.

    Och för de som inte Ă€r redo att överge sin storbank kan jag Ă€ndĂ„ dela med mig av ett life hack som samma kollega lĂ€rde mig: För att flytta sitt bolĂ„n mĂ„ste man begĂ€ra ut ett “amorteringsunderlag” frĂ„n sin nuvarande bank. NĂ€r man gör det sĂ„ blir de livrĂ€dda att man ska överge dem, sĂ„ inom ett par dagar blir man troligtvis uppringd av en sĂ€ljare som erbjuder lĂ€gre rĂ€nta ifall man stannar. Det vi blev erbjudna var dock bara hĂ€lften av det vi skulle spara pĂ„ att byta bank, hade övervĂ€gt det ifall Nordea nĂ„gon gĂ„ng under mina 30 Ă„r som kund gjort nĂ„gon anstrĂ€ngning för att göra nĂ„got bra för mig :) Kan förstĂ„s hĂ€nda att det inte finns lika mkt att hĂ€mta ifall man redan förhandlat mycket med banken, eller inte haft lĂ„net sĂ„ lĂ€nge.

    Btw. vill inte skriva vÄr nya banks namn eftersom jag inte vill göra reklam, Àven om vi hittills Àr nöjda med dem. AnvÀnd nÄgon sajt som jÀmför rÀntor pÄ bolÄn och/eller frÄga runt efter erbjudanden.

    • GissaMittJobb@lemmy.mlOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      25 days ago

      Jag bytte frÄn Handelsbanken av liknande skÀl. Jag bytte till Danske Bank som dÄ hade bra erbjudande pÄ rÀntor, men har senare blivit sÀmre i min mening. Deras tech Àr ocksÄ undermÄlig. Nu har jag bytt till SBAB för lÄn och övervÀger Skandia för bank (det gÄr att fÄ utan mÄnadskostnad om man skippar att ha bankkort, vilket jag inte behöver dÄ jag har kreditkort).