Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk.

God weekend!

• SorteKanin@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    3 hours ago

Der er på en måde noget skamfuldt over at have en Tesla nu om dage. Jeg er faktisk et sted hvor jeg snart skal overveje at anskaffe mig en bil og jeg vil helt sikkert gå efter en elbil. For 5 år siden syntes jeg Tesla var fed, men i dag kunne jeg aldrig finde på at købe den.

• SorteKanin@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        2 hours ago

Synes også den ser fed ud, men måske lidt dyr, især hvis man skal have modellen med lang rækkevidde. Jeg ved ikke, jeg er nok også bare lidt for meget af en gnier til at give mere end 200.000 for en bil.

• ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          edit-2
          1 hour ago

Så ville jeg evt. overveje at kigge efter en Hyundai ioniq (ikke 5 eller 6, bare ioniq). De har 200-250km reel rækkevidde, så den kan dække behovet for langt de fleste. De kan fås brugt for ~110k.

Har selv haft elbil i 4 år nu, og kørt omkring 120k km i den, og gik selv efter længst mulig rækkevidde dengang. Det er virkelig sjældent jeg bruger det må jeg bare sige, så kunne sagtens have købt en billigere bil med et mindre batteri.

• SorteKanin@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            1 hour ago

Den har jeg på min liste over mulige biler 🙂. Overvejer også Citroën ë-C4, Hyundai Kona, Nissan Leaf eller Kia e-Niro. Jeg har slet ikke forstand på biler så ved sgu ikke hvad jeg skal kigge efter. Har heller aldrig haft en bil så ved ikke hvad jeg foretrækker. Det ender nok med en masse prøveture og den bil der giver den bedste mavefornemmelse :)

• ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
              link
              fedilink
              arrow-up
              2
              ·
              1 hour ago

Personligt ville jeg ikke købe hverken Citroën elbil eller en Nissan leaf. PSAs elbiler lader til at være noget værre møg ifht. deres BMS.

Har en kollega med en Leaf, og han har meget bøvl med opladningen på arbejdet fordi den er meget følsom overfor ladestrøm og spænding. Han kan kun lade, hvis mindre end halvdelen af standerne er i brug (vi har 8) ellers slår bilens lader fra, fordi den ikke kan lade med mindre end 6kW (eller noget i den retning)

• SorteKanin@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        2 hours ago

Eh, alt for stor for hvad jeg har brug for og alt, alt for dyr.

Men udover det så er jeg virkelig ikke glad for VW’s dashboard - der er virkelig ikke mange fysiske knapper eller skiver. Jeg er personligt ikke meget for at de presser al funktionaliteten ind i en touchskærm. Og det gør de faktisk ikke bare i den bil, men hele deres ID række af biler, så vidt jeg kan se.

• EvilCartyen@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          1 hour ago

Alle elbiler er alt alt for dyre for mig :) Min nuværende 7-sæders Grand Scenic dieselbil kostede mig 180.000 for 6 år siden, da var den 2 år gammel.

Jeg har ikke kigget på hvad der er indeni, for vi skal slet ikke have ny bil lige nu, men jeg synes den er flot. Og så er det den eneste elbil jeg synes der er plads nok i.

• SorteKanin@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            1 hour ago

Kan godt se at hvis man virkelig har brug for en kæmpebil, så er det svært med elbil. Men er sådan en dieselbil ikke også rimelig heftigt dyr i drift? En elbil kan jo godt koste lidt mere og så kan man vinde det tilbage igen ved besparelsen på at bruge el, især hvis man har bilen i mange år. Men ved ikke om regnestykket giver mening og nok stadig ikke for VWs Buzz.