• ffhein@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    3 months ago

NÄgon som vet varför regeringen legaliserade den hÀr typen av vapen 2023? För nÄgon som inte Àr insatt sÄ verkar den stora skillnaden mot traditionella halvautomatiska jaktgevÀr vara att man kanske kÀnner sig lite tuffare nÀr man springer runt i skogen med det. Var det för jÀgare som vill cosplay:a soldater, eller för att vara snÀll mot vapenindustrin?

Är absolut inte mot att de förbjuds igen, men det kĂ€nns rĂ€tt mycket som spel för galleriet att göra det just nu om Örebro-terroristen inte ens anvĂ€nde den hĂ€r sortens vapen.

• SyntaxError@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      3 months ago

NaturvÄrdsverket hade en föreskrift om att att miltÀrliknande vapen inte fick anvÀndas för jakt, sÄ man kunde inte inte fÄ jaklicens pÄ dem, bara licens för sportskytte. NaturvÄrdsverket tog bort den föreskriften dÄ de kom fram till att den var godtycklig och inte hade stöd i lagen.

Som varande jÀgare sjÀlv mÄste jag sÀga att jag inte ser nÄgra direkta fördelar med halvautomater typ AR-15 gentemot en vanlig repeter för jakt. KÀnns lite som folk skaffar dem mest för skojs skull eller för att de Àr den typen av mÀnniska som om de skulle skaffa hund skulle det mÄsta vara en kamphund eller varghybrid.

Jag skulle med det sagt inte tacka nej till att panga en sÄn pÄ skjutbana, de verkar roliga, tyckte AK5:an var rolig pÄ skjutbanan ocksÄ i lumpen.

• MilitantAtheist@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 month ago

SD Àr det mest populistiska parti vi har i Sverige, det Àr dÀrför inte alls konstigt att det Àr just SD som lagt fram det hÀr förslaget.