• vandsjov@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    22 hours ago

Jeg holder mig til dr.dk og så lige Zetland som podcast for at få lidt mere dybdegående artikler. Jeg er også lidt nærig og vil ikke betale de summer andre nyhedsmedier vil have. Og så prøver jeg at holde mig til den lokale Feddit.

• SovsensMester@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    10
    ·
    2 days ago

Folk skal til at forstå, at gratis nyheder fra alle andre kilder end DR.DK, ikke er der for oplysningens skyld, men for clicks.

Køb jeres nyheder venner. Betal for en netavis. Lyt til en eller et par gode artikler om dagen (eller læs dem - hvad du kan finde tid til).

USA er blevet idioter af at få nyheder fra sociale medier og privatejede medier uden opsyn. Hvis vi ikke skal samme vej, skal folk til at gøre deres pligt som borgere og sikre sig, at de søger oplysning fra lødige kanaler.

• Twanquility@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      2 days ago

Jeg er helt enig i det du skriver.

Jeg bøvler dog lidt med at dr.dk som nyhedskilde, efter min mening, er faldet markant i kvalitet. Det gælder både mængden af vage overskrifter, artikler med unødvendigt meget fyld (hvis målet bare er at videreformidle information), farvede og til tider skadelige vinklinger af historier, og helt generelt dårlig grammatik og stavefejl. Jeg er heller ikke perfekt, hvad angår stavefejl. Men, mit job er heller ikke at skrive artikler til dagligt. Er alt det nævnte for meget at forlange, når nu der går skattekroner til det?

Hvad dælen gør man så, hvis man gerne vil have en form for forbindelse til den generelle mediestrøm? Mine betalte medier/aviser har ikke den samme generelle dækning af hverdagen. Spørgsmålet er måske så, om den dækning er nødvendig for mig/os. Nødvendig for at jeg kan opfylde mine pligter, eller for at være en god borger/et godt menneske?

• SovsensMester@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 day ago

Kvaliteten er fin, fordi DR langt hen af vejen bare præsenterer begivenhederne uden særlig stor journalistisk præcision.

Du skal netop have dine nyheder fra flere kilder og flere vinkler. Jeg læser DR, og abonnerer på information og weekendavisen. Jrg har endnu til gode at betale for et udenlandsk medie. Stoler ikke på nogle af de amerikanske. Måske en engelsk version af et tysk eller fransk medie kunne være interessant.

Nå, men altså, du skal blande dit medieforbrug. Jeg kan dele artikler fra information med mine venner. Hvis du kan finde en med-sponsor kan i måske dele noget indhold og dele udgiften også.

Det er vores pligt som borgere i et repræsentativt demokrati, at vi oplyser os selv.

• RKL@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        2 days ago

Kontakt DR og giv konstruktiv feedback på de ting du har bekymringer om. Man kan gøre det relativt nemt i DR-appen, under Indstillinger, giv Feedback. Det har jeg gjort nogle gange. Fx hvis de bliver for Clickbait-agtige med overskrifterne. Den eneste måde man kan trække i den retning man gerne vil, er at gøre dem opmærksom på problemet.

• SorteKanin@feddit.dkOPM
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        2 days ago

dårlig grammatik og stavefejl

Har set det samme hos DR og jeg forstår det virkelig ikke for det meste af det ligner noget der burde kunne opdages helt automatisk. Har de ikke lige nogle automatiske tjek der kører inden en artikel bliver udgivet? Åbenbart ikke?

Når det er sagt synes jeg egentlig DR gør det “okay”. Jeg synes de dækker det vigtigste og der er sjældent sådan decideret nederdrægtig clickbait. Men kan godt forstå din pointe.

• Twanquility@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          2 days ago

Ja, de gør det jo faktisk okay. Man bliver bare sur nogle gange, du ved, og så har man lyst til at ævle.

RKL har en god pointe at man jo kan gøre noget konstruktivt med sin kritik, i stedet for bare at sprede den. :)

• FormallyKnown@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    2 days ago

Jeg har lavet et post filter på min Lemmy app (eternity) som tage alle opslag med Trump og Musk ud af All feedet. Det er sku egentligt rart. Lemmy er et dejligt sted, men der er stadig virkelig meget amerikansk politik her.

• SorteKanin@feddit.dkOPM
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      edit-2
      2 days ago

Jeg har selv blokeret de fleste fællesskaber der kun omhandler USA eller nyheder derfra. Det fylder bare alt for meget ellers.

• tru3magic@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    9
    arrow-down
    1
    ·
    2 days ago

Jeg blev deprimeret af nyheder helt uden Trump… Min oplevelse er at man kommer langt ved at undgå tv nyheder. Skim aviser/officielle kilder et par gange om ugen og følg lidt med på Reddit feddit, så er det længe nok. Så skal resten af fokus være på det lokale og nære

…men man kan da OD på psykopat nyheder for tiden. Det er svært ikke at følge med