• PartyDart@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 year ago

    Dette er en gladsak. Har selv barn som gÄr pÄ barneskolen, og det meste gÄr heldigvis fortsatt pÄ penn og papir. De har sporadiske hjemmelekser pÄ ipad/pc, men lÊreutbyttet er dÄrligere. Man bruker mer tid pÄ Ä finne frem og avsporinger. DÄrligere muligheter til Ä kladde og visualisere f.eks. mattestykker.

    LÊr gjerne barna Ä bruke data som verktÞy, som i arbeidslivet, men det fÄr vÊre et eget fag.

  • Lazydog@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Selv er jeg ikke spesielt negativ til ipader som lĂŠringsverktĂžy. Vi mĂ„ ha i bakhode at det er mange barn som sliter med Ă„ henge med pĂ„ undervisningen. En ipad kan visualisere matte pĂ„ en mĂ„te som inviterer til lĂŠring pĂ„ en mĂ„te som ikke en bok kan. Ipader kan ogsĂ„ brukes til Ă„ levere inn lekser i form av taleopptak o.l. til stor hjelp for de elevene som er for smĂ„ til Ă„ kunne lese/skrive, eller “bare” har lese- og skrivevansker.

    Meeeeen
 det foregÄr en stor gamification (spillifisering?) av hele pensum. Barn vennes til en umiddelbar belÞnning for hver lille handling i undervisningsÞyemed. Jeg er genuint bekymret for hva dette gjÞr med de unges evne til Ä lese en hel bok, eller studere selvstendig nÄr universitetet kommer.

  • thebestaquaman@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Jeg er definitivt blant de som er skeptiske til den massive innfÞringen av pad i skolen, spesielt pÄ lave skoletrinn.

    Vi mennesker er lagd for Ä utforske verden med mer enn bare Þynene. Det Ä ha fysiske bÞker man kan bla i gir en helt annen lese-/skrivefÞlelse enn Ä jobbe pÄ pad. I tillegg: Hvis man ser pÄ hÞyere utdanning (spesifikt ingeniÞrstudier) ser man at blyant + papir er det klart foretrukne Ä jobbe med blant de som regner mye.

    • PrincePew@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 year ago

      Dette er jo veldig individuelt. Jeg kan forstÄ ingeniÞrstudier, da de bruker en hel del ulike matematiske tegn og figurer som kanskje er lettere Ä skrive for hÄnd enn ved Ä lete igjennom tegn-oversikten i Word. Jeg tok min utdanning innenfor helse. For min del, sÄ var digitale bÞker vesentlig bedre. Jeg finner det lettere og raskere Ä kunne sÞke etter spesifikke ord, og bla igjennom disse, enn Ä mÄtte gÄ igjennom indexlista. Jeg hadde ogsÄ en stÞrre tilgjengelighet gjennom skylagring hvis jeg byttet mellom enheter.

      • PartyDart@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Fordi penn og papir fungerer bedre. Til og med bedre enn ipad. Barn lÊrer ingenting av Ä swipe pÄ en ipad.

      • thebestaquaman@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        1 year ago

        Det blir en kunstig sammenlikning: FjÊr og blekk etterkommer nÞyaktig samme behov som penn og papir, pÄ nÞyaktig samme mÄte, bare mindre effektivt. Digitale verktÞy har mange andre bruksomrÄder, og etterkommer de samme behovene (skriving, lesing, tegning) pÄ helt andre mÄter.

        Konkret er det mye vanskeligere Ă„ “drodle” rundt matematiske eller logiske problemer pĂ„ en pad, nĂ„r du f.eks. skal tegne, regne og skrive sammtidig, gjerne mens du samtidig har figurer eller tekst Ă„pent i en bok ved siden av arket du drodler pĂ„.

  • pixelbounds@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Tror mye av problemet med pad og chromebooks er ikonbasert navigering og lite tilpasningsfunksjoner pÄ de mest brukte operativsystemene. Hvor barna ikke fÄr Äpne arenaer hvor de kan utforske, i stedet mÞtes de med lukka systemer som tvinger én viss atferd for Ä kunne effektivt komme seg gjennom skole institusjonen.

    Er penn og papir sÄ mye bedre? Tja, som alle verktÞy har det ogsÄ en plass i verktÞykassa. Tror ikke problemet er nÞdvendigvis pad eller penn og papir. Det er programmene og systemene barna forventes Ä reprodusere som er problemet. Barn er ekstremt dyktige pÄ Ä finne nye lÞsninger og kreativt bruke miljÞet rundt dem, gjÞr du all lÊring gjennom et lukket system som er resultatbasert, sÄ vil ikke barna engasjere seg.

    Slike diskusjoner har funnet sted leeeenge i Norge. Vi liker Ä peke pÄ skumle ting so ny teknologi, nÄr i virkeligheten er det et resultatdrevet system som suger sjelen ut av noen elever, ikke om man skriver pÄ en pad eller med penn og papir.

  • sotolf@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Jeg ogsÄ tenker at penn og papir kansje er den beste mÄten, det blir mindre avlenkinger og sÄnt av det, men, sÄ kan det hende det bare er fordi jeg aldri har prÞvd Ä ha undervisning pÄ nettbrett og bare er en gammal gubbe som hytter med stokken.