Artiklen handler om at den kinesiske regering formentlig støtter produktionen af kinesiske elbiler. Elbiler fra Kina sælges derfor ca 40.000 kr billigere end tilsvarende elbiler fra Europa. Man mener at årsagen hertil, er at det rent faktisk er en god forretning for Kina, da den stor produktion giver en masse arbejdspladser og penge til landet. Og man mener at de ret aggressivt forsøger at komme ind på markedet, så de kinesiske mærker bliver den nye vw eller Toyota corolla.

Er det godt eller skidt? Ville i betale 40.000 mere for en bil for at undgå at den tjente penge til Kina og ikke til fx Tyskland eller Frankrig?

  • Grippler@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    9 months ago

    Tænker også ifht. valg af elektronik, tøj osv. Det er fandme svært at komme uden om alle de uetiske producenter syntes jeg.

    • vandlaas@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      9 months ago

      Køber tøj og sko, jeg kan bruge i flere år. Helst af materialer, der er certificeret. Skulle jeg følge hele værdikæden på alt jeg køber, kunne jeg ikke lave andet. Så der skal nok være en, der kan finde en fejl et eller andet sted, som de Ecco-støvler der er købt til ungerne. Det var valget mellem at købe sko, der opfylder kravene til ens værdier og noget de gider gå i. Der må man være pragmatisk.

      Ellers har jeg ikke købt nyt fjernsyn i over 10 år. Min computer er 8 år gammel og bilen får lov til at køre indtil den ikke kan mere.

      • Klorofyl@feddit.dkOPM
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        9 months ago

        Har samme filosofi. Ungerne har dog også fået eccosko, af den årsag at jeg synes de virker som de bedste sko. Og fødderne på de børn der bliver født i dag skal formentlig holde omkring 100 år, så det er ikke der jeg vil gå på kompromis.

        Hvor finder du tøj der holder længe ? Det synes jeg kan være ret udfordrende. Specielt hvis man nu bare vil have nogle neutrale bukser. Har masser af arbejdsbukser der er mega solidt lavet. Men de passer rigtig dårligt til femiliemiddage og arrangementer med ungernes skole. Synes at have læst at hamp skulle være ret slidstærkt og meget miljøvenligt, men det er ikke lige det materiale man støder mest på rundt omkring.

        • vandlaas@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          9 months ago

          Ved ikke om de holder længere, men er rigtig glad for GANTs chinos. Har en arbejds- og fritidsgarderobe, så sliddet minimeres og så vasker jeg kun mine bukser når de er snavset eller direkte lugter. Har købt dem på boozt på udsalg.

        • farsinuce@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          ·
          9 months ago

          Her er nogle bud, som jeg har på min egen liste.

          Tøj:

          • Patagonia
          • Filippa K

          Sko:

          • Veja
          • El Naturalista

          Outdoor:

          • Fjällräven
          • Paramo

          Advarsel: Disse forslag er kopieret skamfuldt og ukritisk fra ChatGPT-4

          • Klorofyl@feddit.dkOPM
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            9 months ago

            fed liste ( din egen ), tak. Jeg kan godt byde ind med lidt hvis det er. Køkkentøjsmæssigt skal https://www.debuyer.com/en/ med synes jeg. De laver imo de bedste stegepander.

            Tech mæssigt har vi en stor tradition for at lave højttalere i danmark:

            Her er en liste med højttalere fra danske producenter

            Listen er fra 2014, så der er nok en del der ikke stadig laver højttalere og tech.

            • farsinuce@feddit.dk
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              9 months ago

              Selv tak for din liste. Vidste ikke, vi havde så mange danske højtalerproducenter.

              Byd hjertens gerne ind! Sjovt at du anbefaler DeBuyer. Vi står og skal købe nye gryder til induktion, og vi havde netop søgt os frem til dét mærke.

              • Klorofyl@feddit.dkOPM
                link
                fedilink
                arrow-up
                2
                ·
                9 months ago

                Kunne også være mascot til arbejdstøj https://www.mascot.dk/da/om-mascot

                Sjovt at du anbefaler DeBuyer

                Købte min første debuyer stegepande for omkring 20 år siden, og det er stadig min goto pande. Det er bare pladestål uden teflon. Så der er heller ikke formodet træls kemi der forurener dig og miljøet. Man skal vare huske at de ruster og ikke må komme i opvaskeren.

      • farsinuce@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        edit-2
        9 months ago

        IT ældre end 2 år? Du’ en dårlig forbruger.

        Spøg til side. Ja, før i tiden har vi også haft flere gode ECCO-sko og støvler. Vi forsøger os fremover med andre mærker, og har været heldige med støvler fra Kavat til vores barn.

        • vandlaas@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          9 months ago

          IT ældre end 2 år? Du’ en dårlig forbruger.

          Det kribler også godt for at købe et nyt lækkert OLED-fjernsyn, men det går jo nok uden :)

          Vi forsøger os fremover med andre mærker, og har været heldige med støvler fra Kavat til vores barn.

          De ser lækre ud deres sko og støvler. Måske man skal prøve dem.

          • farsinuce@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            edit-2
            9 months ago

            Det kribler også godt for at købe et nyt lækkert OLED-fjernsyn, men det går jo nok uden :)

            Og ak, jeg vil bare gerne have en dum skærm med en Nvidia Shield Pro 2023

            De ser lækre ud deres sko og støvler. Måske man skal prøve dem.

            Go for it. Kan ikke huske, om vi købte hos naturebaby eller Outnorth. Ellers ser det ud til, at Kavat sælger direkte fra deres eget site.

            • vandlaas@feddit.dk
              link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              9 months ago

              Og ak, jeg vil bare gerne have en dum skærm med en Nvidia Shield Pro 2023

              Ville være fedt, hvis man kunne købe en 65" skærm uden alt det der halløj de kommer med, men sådan er virkeligheden desværre ikke. Havde jeg pengene, tog jeg et B&O-setup med beosound theatre og et LG-tv ovenpå. Simpelthen fordi jeg savner B&Os fjernbetjening og er træt af den skodlyd der er i fjernsyn i dag.

              • farsinuce@feddit.dk
                link
                fedilink
                arrow-up
                2
                ·
                9 months ago

                Jeg hører dig.

                Vedr. lyd: Jeg har sluttet et sæt DALI højtalere med en Argon forstærker til vores TV via dets optiske port. Det setup har vi været glade for i de sidste mange år.

                • vandlaas@feddit.dk
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  2
                  ·
                  9 months ago

                  Har smidt et sæt Beolab 3 på en Airport express gen2, hvor Apple TV streamer via AirPlay. Virker upåklageligt. Til Paw Patrol tænker jeg det er rigeligt.

    • Klorofyl@feddit.dkOPM
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      9 months ago

      Det er virkelig svært at købe en telefon eller en computer der ikke her været forbi Kina.

        • Klorofyl@feddit.dkOPM
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          9 months ago

          Mobil kunne være Samsung.

          Med computere er det sværere at finde ud af, da firmaerne ikke selv producerer computerne.

          Lidt googling siger:

          “You might be surprised to learn that none of the big tech companies manufacture their own products anymore. Brands like HP, LG, Samsung, Apple, and yes, even Dell get the help of third-party ODMs (Original Design Manufacturers) to bring their products to fruition.”

          ODM’s ligger i Kina eller Taiwan.