Er det forkert at håbe at der ikke kommer fred som krigen står nu? Jeg synes Rusland får for meget ud af det hvis der kommer fred nu. Men det er jo også nemt for mig at sige, og svært at sluge for de ukrainere der dør på slagmarken hver dag. Det “hjælper” jo også kun at krigen fortsætter hvis de andre lande i NATO (bortset fra dem der allerede giver meget, fx Danmark) får fingeren ud og faktisk presser Rusland tilbage.
Jeg har bare svært ved at se en fredsaftale nu som andet end et nederlag for Ukraine, og hvis Rusland de-facto vinder konflikten som den står nu, så tænker jeg at det kun er et spørgsmål om tid før de prøver igen.
Jeg håber ikke på en fred på Ruslands præmisser, og det ligner det at det bliver. Men vi må se hvor den ender - jeg tror Ukraine er ved at trænge til fred, men det kan blive en dyrkøbt fred hvis det fører til at de mister deres ret til selvbestemmelse og dermed bliver en form for russisk vassalstat.
Jeg kender et par ukrainere og netop, de er ved … Nej de er trætte og vil ikke mere. Men det bliver ikke fred, det bliver en kapitulation på Trump og Putins præmisser. :-(