Eerste is, ik werk voor een bedrijf zonder CAO al wordt dat hopelijk nog wel ooit iets. Verder ben ik ook geinteresseerd in de rechtsbijstandsverzekering die onderdeel is van sommige vakbonden. Die van CNV kun je bijvoorbeeld ook voor niet-werkgerelateerde zaken inzetten wat wel interessant klinkt. Wat zijn jullie ervaringen?

  • alvvayson@lemmy.world
    link
    fedilink
    Nederlands
    arrow-up
    6
    arrow-down
    1
    ·
    8 months ago

    Ik ben lid van FNV.

    Tussen hen, De Unie en CNV is de FNV altijd net wat assertiever en veeleisender voor loonsverhoging en secundaire arbeidsvoorwaarden en dat is voor mij het belangrijkst.

    Er is wel een soort “tragedy of the commons”, je hebt als individu relatief weinig aan het lidmaatschap in verhouding tot de contributie.

    Maar het probleem is, als iedereen zo denkt, dan holt je positie als werknemer keihard achteruit.

    Mijn inziens zouden de vakbonden samen met de PvdA iets meer moeten pushen om het lidmaatschap gratis te maken. Bijv. een voucher systeem, waarbij elke Nederlander een anonieme voucher krijgt van de werkgever twv de contributie en die kan inwisselen bij de vakbond naar keuze.

      • alvvayson@lemmy.world
        link
        fedilink
        Nederlands
        arrow-up
        5
        arrow-down
        1
        ·
        8 months ago

        Niet waar.

        De FNV medewerkers krijgen dezelfde loonontwikkeling als de gemiddelde loonontwikkeling van de FNV leden.

        Dat is heel eerlijk richting de leden toe.