Hej alle,
Jeg tÊnker at mit mindre hobbyprojekt i det nye Är bliver at sÊtte en mindre NAS op - i fÞrste omgang udelukkende til Immich og Jellyfin. Mit tekniske niveau er der hvor jeg ved at de to eksisterer, men jeg ruller stadig med Windows som mit OS generelt.
Jeg har ikke tÊnkt at skulle bygge min egen nas, men har lidt kig pÄ en ugreen DXP2800, da den lÞsning ogsÄ samlet ender med at have et budget jeg synes er ok.
I fĂžrste omgang tĂŠnker jeg at alle vores dvdâer skal samles pĂ„ den, sĂ„ vi mĂ„ske kan fĂ„ set nogle af dem. SĂ„ efter mange Ă„r uden et disk drev skal jeg nu til at anskaffe mig et eksternt disk drev som kan samarbejde med MakeMK.
Mine spÞrgsmÄl er derfor:
- Er der nogen gode tanker jeg skal have gjort mig fÞr jeg gÄr i gang?
- Nogle anbefalinger til et eksternt disk drev som arbejder godt sammen med MakeMKV?
Mit setup er som fÞlgende, hvis det skulle vÊre interessant. SÄ er der lidt at lÊse op pÄ i hvert fald :)
Jeg vil beskrive det med de tekniske termer, sÄ du har noget at sÞge efter pÄ nettet.NAS med diske i RAID, og NFS fil-share
NUC med docker, og fĂžlgende compose stacks:
dockge(til at manage docker compose stacks,komodoer et mere teknisk alternativ)
pihole(lokal DNS med adblocking)
traefik(reverse proxy, til at tilgÄ services lokalt, kÞrer port 443 for ssl, sÞrger for certifikater med lets encrypt DNS challenge)
newt(tunnel tilpangolin)
immich(den kender du, docker volume til billeder er mounted pÄ NFS share, labels pÄ container til traefik)
backrest(backup service, som skiftevis tager backup til en usb disk, og til en storage box hos Hetzner)VPS hos Hetzner (firewall konfigureret til kun at tillade ssh osv hjemme fra mig selv)
pangolin(reverse proxy med tunneling til resourcer pÄ andre servere)Jeg har et rigtig domÊne, som jeg bruger til alle mine services, bÄde lokalt, og eksternt.
NÄr jeg hjemme pÄ mit eget netvÊrk tilgÄr en service som f.eks. Immich, sÄ fungerer det sÄledes:
https://immich.domÊ.ne/ -> DNS til pihole -> CNAME (immich.domÊ.ne) -> A (server.local) -> traefik container -> immich containerNÄr jeg er ude og tilgÄr min server:
https://immich.domĂŠ.ne/ -> en eller anden DNS server -> CNAME (immich.domĂŠ.ne) -> A (pangolin.domĂŠ.ne) -> Hetzner VPS -> pangolin container -> newt tunnel hjem -> traefik container -> immich containerPĂ„ den mĂ„de har jeg âoffline firstâ forbindelse til alle min services hjemmefra, alt hjemme tilgĂ„r direkte uden at forlade huset.
Udefra har jeg forbindelse hjem til, uden at jeg skal Äbne porte pÄ min router.(Hvis du kun har én backup, har du ingen, 3-2-1 backup)
Held og lykke med priserne, er det ikke lidt vildt med SSDer og RAM nu om dage? đŹ
at alle vores dvdâer skal samles pĂ„ den [âŠ] Nogle anbefalinger til et eksternt disk drev som arbejder godt sammen med MakeMKV?
Verden er sgu lille, jeg har siddet og kigget pÄ lidt af det samme!
Jeg er absolut ogsÄ newbie nÄr det kommer til den slags, men som jeg forstÄr det er DVDer intet problem. DVDers kopibeskyttelse (DRM) er meget primitiv og for lÊngst brudt sÄ der er intet problem der.
BluRay og isÊr 4K UHD BluRays er det stÞrre problem, da deres DRM er mere sofistikeret. Men det er til at komme udenom med det rette drev, rette firmware og rette software, sÄ vidt jeg forstÄr.
DesvÊrre mener jeg ikke det er tilladt i dansk lovgivning at sprede information omkring hvordan man bryder DRM, sÄ jeg kan ikke rigtig sige meget mere. Jeg er ikke advokat, men som jeg forstÄr er det dog lovligt at lave privatkopier, altsÄ kopier til din egen (eller husstands) private brug. Du mÄ naturligvis ikke dele eller sÊlge de kopier og kopierne skal vist ogsÄ slettes hvis du nogensinde sÊlger disken du har kopieret dem fra. Se fx Ophavsretsloven §12.
For en konkret anbefaling: Fx dette drev, som vist i virkeligheden bare er en LG BU40N indeni (dvs. Verbatim er vist bare brandet der er sat pÄ udenpÄ).
De havde et dvd drev i netto til 149,- i sidste uge.
Der er et projekt der hedder automatic ripping machine some automatiserer det hele. Lavet til at gÞre sin samling digital.SpÊndende! Det vil jeg lÊse op pÄ.
Haha, det er sÄ vildt med de priser, men har heldigvis et relativt begrÊnset behov hvilket hjÊlper en del pÄ den samlede pris - for nu⊠Kunne nok ogsÄ nÞjes med en mininas (vi har nok samlet set mindre end 2 tb data), men synes bare at ugreen virker meget simpelt i setup.
For nu har vi ikke andet end dvdâer, sĂ„ tĂŠnkte egentlig om dvd versionen sĂ„ ikke burde kunne gĂ„? https://www.proshop.dk/Optiske-Drev-DVD-BR-Floppy/Verbatim-Slimline-DVDRW-R-DL-drive-USB-32-Gen-1-external-DVD-RW-Braender-USB-32-Gen-1-Sort/3078418 Men tak for anbefaling!
Ingen intention om andet end at gĂžre det lettere at se vores egne dvdâer og have det lidt sjovt med at fĂ„ teknikken til at fungere, sĂ„ havde ogsĂ„ forstĂ„et at jeg var inden for lovens rammer.
Har du iĂžvrigt forsĂžgt med tailscale endnu?
Jeg mener det er det drev jeg har. Det virker fint đ
Jeg har en Synology NAS som jeg er meget glad for. Har ikke erfaring med andre NASâer, men styresystemet DSM fungerer godt, og jeg har en god samling af apps kĂžrende i Docker (via Portainer) med NASâen som server. Jellyfin sender bl.a. video til TV i stuens AppleTV.
Ift. dit scenarie har jeg ogsÄ Jellyfin og Immich kÞrende, som begge virker upÄklageligt. VÊr opmÊrksom pÄ at begge stiller rimeligt store krav til RAM og processor.
Min NAS er en DS423+ med 16gb ram. KÞrer smÄ ~40 containere fordelt over ~20 stacks.
Jeg ville personligt ikke gÄ med synology lÊngere.
De begynder at krĂŠve harddiske af eget brand og gĂžr sĂ„ man ikke kan bruge andre mĂŠrker.Holy shit, det virker som komplet selvmord! đ€Ż
Enig, sĂ„ mĂ„ jeg ogsĂ„ trĂŠkke min anbefaling tilbage, selvom jeg er glad for den jeg har đ
Enshitification strikes again đ© đ€ź
Ja, jeg var ogsÄ overrasket over nyheden.
Jeg er ogsĂ„ godt tilfreds med min, men jeg kan ikke med god samvittighed anbefale belortede produkter. đ
Og det er derfor jeg ville kigge pÄ at kÞbe en gammel brugt computer i stedet. SÄ lÊnge man kÞber noget fra Intel Skylake generationen (i5 6600K fx, jeg ved ikke hvilken AMD generation), sÄ fÄr man altsÄ noget med et fornuftigt forhold mellem ydeevne og strÞmforbrug.
Enig.
Hvis jeg skulle have en nas i dag ville jeg prĂžve at skaffe noget ĂŠldre brugt hardware. Et itx board, godt med sata porte, nvme til boot, og en sff case med drive cages. SĂ„ kan man lave sin egen nas.
Men jeg er ogsĂ„ krĂŠvende. đ
Jeg ville dog nok anbefale lidt teknisk snilde eller lĂŠrelyst til den lĂžsning dog.Hvis man bare vil have en set and forget lĂžsning mener jeg at have hĂžrt ugreen skulle vĂŠre rimelig okay og relativt billigt.
Jeg har en Synology NAS, som jeg er rigtig glad for. NÄr det sÄ er sagt, vil jeg ikke anbefale Synology efter deres nye krav og specifikke HDD Skulle jeg udskifte min nuvÊrende NAS, ville jeg kigge nÊrmere pÄ UGreen.
Det har de vist droppet, jf. https://boingboing.net/2025/10/08/synology-ends-own-brand-drive-requirement-after-sales-tumble.html
Det lyder skĂžnt.
Men jeg stoler stadig ikke pÄ at de ikke prÞver igen og igen indtil de fÄr det gennemfÞrt, sÄ jeg er stadig skeptisk.
Nu hvor Synology ser ud til at vÊre et nej, sÄ vil jeg lige spÞrge om noget andet: Apple TV setup. Hvilken app bruger du pÄ Apple TV siden? Jeg har downloadet og kigget pÄ infuse og senplayer som begge virker rimelig ligetil.
AltsÄ til et fÞrste stop behÞver det jo ikke at vÊre sprit ny hardware, du kan jo sagtens finde en Êldre maskine brugt og sÄ er deres disk-krav vel ikke sÄ vigtigt? Min 11 Är gamle DS916+ (eller er det en 18+?) kÞrer stadig upÄklageligt.
Jeg bruger Swiftfin, fungerer fint nok til mit behov. Har tidligere brugt Infuse, men har fĂ„et for meget abonnement-lede til at ville fortsĂŠtte, sĂ„ skiftede for ⊠1,5 Ă„r siden? đ€
Har set andre tale varmt om MrMC, men har ikke prĂžvet. Skulle vist vĂŠre abandonware, og stadig fungere fint.
Plex burde virke, men jeg er pÄ Jellyfin fordi jeg hader Plex (bÄde interface og forretningsmodel), sÄ det er ikke for mig.
Streamyfin til tvOS skulle vist vÊre pÄ horisonten.
Jeg kÞbte en brugt nas pÄ dba, og diske ogsÄ. Sparede en masse penge, og har nu 3 x 10 tb diske i raid. SÄ 20 tb brugbart.
Bruger selv immich og jellyfin, som kÞrer pÄ en nuc, ogsÄ brugt, med data pÄ nas.
Backup pÄ en ekstern disk, samt i skyen.
Adgang udefra via en virtuel server fra hetzner, som har en wireguard tunnel til min maskine hjemme.Hvad er egentlig grunden til at bruge raid hvis du alligevel har backups? Min forstÄelse er at raid er til availability, ikke backup, men det virker lidt ligemeget med high availability hvis det bare er til personligt brug.
Hvis én af mine diske gÄr i stykker sÄ virker det hele alligevel. SÄ kan jeg kÞbe en ny disk og putte i, og sÄ bliver min data igen replikeret over pÄ den. Det er diske med metal plader der snurrer rundt, og jeg har fÞr vÊret ude for at de gÄr i stykker.
Min backup er det rene data, sÄ der vil jeg skulle genskabe services, og sÄ restore fra backup, for at fÄ det hele til at virke igen.
High availability ville nok nÊrmere vÊre at jeg havde flere maskiner som kunne tage over for hinanden, hvis der skulle ske noget.Min backup er det rene data, sÄ der vil jeg skulle genskabe services, og sÄ restore fra backup, for at fÄ det hele til at virke igen.
Jeg ville nok personligt regne med at det sker sÄ sjÊldent at jeg hellere ville have 10 TB mere plads og sÄ leve med den sjÊldne nedetid og at skulle genskabe fra backuppen, men det styrer du selvfÞlgelig selv :)
Jeg har mange services kÞrende, og det er ikke alle hvor jeg kan bare tage en kopi af filerne. F.eks. sÄ skal databaser stoppes fÞrst.
Til databaser bruger jeg et backup script, som ikke krÊver at de skal stoppes. Det kan jeg ogsÄ bruge til at restore med.Hvis jeg ikke kÞrte RAID, og bare én disk fik det dÄrligt, sÄ skal jeg genskabe alt fra backup. Med RAID skal jeg bare putte en ny disk i, inden en af de andre ogsÄ fÄr det dÄrligt.
Det er vel ogsÄ en del af et backup system. Hvis du kun har én backup, har du ingen, har du 2, har du 1 osv.
3 backups, 2 lokale og 1 remote. Hvis jeg mister en backup, sÄ laver jeg en ny.
Det er trods alt alle vores billeder, sÄ der vil jeg ikke satse pÄ at én backup er nok.SÄ skete det alligevel. Den ene disk, som sÄ godt nok har kÞrt i 72.000 timer er lige crashet. Men fordi jeg kÞrer RAID har jeg bare bestilt en ny, som jeg kan smide i, uden at jeg forhÄbentlig mister data.
Jeg krydser fingre for at de andre diske jeg har, lige holder et Är eller to ekstra. De er dyre sÄdan nogen basser :)KÞrer du hardware eller software raid?
Software er jeg sikker pÄ at det er. PÄ min Synology nas. Btrfs filsystem. Alt burde vÊre godt, og den nye disk ankommer forhÄbentlig i morgen.
Jeg valgte for nogle Är siden at bygge min egen NAS/medieserver, baseret pÄ et mini-ITX-bundkort med en passivt kÞlet Intel Celeron J4105, 32 GB RAM og en hÄndfuld diske jeg allerede havde. Jeg bruger et mini-PCIe-kort med 10x SATA-porte oven i de 4 pÄ bundkortet, vistnok et ASM106x-chipsÊt som er understÞttet af alle moderne styresystemer.
Jeg har omkring 16 TB lagerplads i et btrfs RAID1, der er fint plads til alle mine legitimt rippede film osv.
Maskinen skulle vĂŠre lille og lydlĂžs, da den skulle stĂ„ i stuen og vĂŠre sat til TVâet som medieafspiller. Efter vi er flyttet i hus og den har fĂ„et plads i kĂŠlderen er den dog flyttet i et microATX-kabinet med bedre kĂžling og plads til flere diske, og mulighed for opgradere til et microATX-bundkort og en bedre CPU/GPU i fremtiden.
J4105âeren kan dog transcode 4K h.264/h.265 pĂ„ GPUâen uden at brokke sig overhovedet og jeg har maks. 2 klienter kĂžrende samtidigt, som begge er 1080p sĂ„ den klarer det fint indtil videre.
SoftwaremĂŠssigt startede den som OpenSUSE Leap, med Samba til fildeling og Kodi som mediecenter. Jeg gik dog hurtigt over til Jellyfin, det virker bare 100x bedre for mig.
I dag bruger jeg OpenSUSE MicroOS, som er et moderne âimmutableâ OS designet til at vĂŠre mere robust, sikkert, minimalistisk og selv-opdaterende. Alt software kĂžrer som containers og det er nĂŠsten kedeligt nĂ„r det fĂžrst er sat op đ det passer bare sig selv og opdaterer alting automatisk en gang om ugen. Hvis noget gĂ„r galt kan man altid vende tilbage til et tidligere snapshot.
Min primÊre klient er Jellyfin-appen pÄ en Chromecast With Google TV HD sat til fjernsynet i stuen. Igen virker det sÄ fint at det nÊsten er kedeligt, den spiller nÊrmest alt og serveren transcoder resten uden at brokke sig.
Det eneste lille hul i osten er manglende AV1-support. Jeg vil gerne bruge det videocodec i kombination med Ogg Opus, da det er open source og bedre end h.265 plus AAC. DesvĂŠrre er det ikke understĂžttet af GPUâen i serveren, der skal en nyere generation til.
Og nÄr jeg en dag skal opgradere TV til 4K, skal jeg pÄ jagt efter en god afspiller med support for alle codecs og ordentlig HDR/Dolby Vision-understÞttelse. Det er umiddelbart ret svÊrt i dag.
Jeg har et 10 Är gammelt Blu Ray drev, som er sat til min unRAID server, sÄ nÄr jeg smider en disk i bliver den automatisk rippet med en MakeMKV container. Jeg ved dog ikke hvad jeg skulle gÞre i dag, for det er vidst svÊrt at finde drev med den rigtige firmware.
10 Är gammelt Blu Ray drev
Har du oplevet nogen degradering eller problemer? Som jeg forstÄr er det jo ikke sÄdan at de her drev bare varer evigt.
Er det ikke fra disken, og ikke drevet? Men det er ikke sÄdan at jeg har lagt mÊrke til noget - jeg bruger den mÄske en gang hvert andet Är efterhÄnden, sÄ det er ikke sÄdan at jeg lÊgger mÊrke til en forskel.
Jeg mener at have lÊst at laseren i drevet efterhÄnden bliver slidt, men jeg har ingen erfaring selv. Men det lyder heller ikke som om den bliver brugt meget sÄ.
Nej, udover lige da jeg fik det, har det bestemt ikke vÊret pÄ overarbejde. Den stÞrste arbejdsbyrde er jo lige nÄr man begynder at rippe sin samling. Derefter er det jo mest lejlighedsvist at man kÞber nye film og serier.