Jag sÄg den hÀr frÄgan pÄ sweddit idag: How cashless is Sweden?. Och det fick mig att börja fundera, har ni nÄgonsin stött pÄ problem pÄ grund av butiker (eller annat) som inte tar emot kontanter? Jag har inte sjÀlv stött pÄ nÄgra problem annat Àn den gÄngen jag faktiskt fick anvÀnda kontanter och inte kÀnde igen de nya mynten sÄ jag fick lite kÀnslan av att vara utomlands. Jag kan ju tÀnka mig att det blir problem den dagen digitala system kraschar men tror inte det kommer göra att gemene man samlar en hög kontanter hemma.

  • KlavKalashj@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    7
    arrow-down
    1
    ·
    1 year ago

    Jag har alltid förundrats över ordet “kontantfritt”. “Fritt” implicerar frihet frĂ„n nĂ„got, en positiv sak. NĂ„got aom butiker gĂ€rna skyltar och stoltserar med. Men frĂ„n konsumentens perspektiv finns egentligen inga fördelar, bara nackdelen i form av ett fĂ€rre sĂ€tt att betala. Kalla det för vad det Ă€r; kontantlöst. Butiken gör inte mig en tjĂ€nst genom att neka ett betalmedel.

    • MerfMerf@feddit.nu
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      arrow-down
      2
      ·
      1 year ago

      Vet inte om jag hĂ„ller med riktigt. Lyfter man blicken lite frĂ„n bara butik och kund sĂ„ tycker jag att jag som medborgare kan fĂ„ stora fördelar nĂ€r vi blir “fria” frĂ„n kontanthantering i samhĂ€llet. Lite pĂ„ samma sĂ€tt som rökfritt (dĂ€r en rökare skulle kunna ha invĂ€ndningar mot att kalla det “fritt”).

      • ouigol@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Det handlar ju mindre om att vi slipper anvĂ€nda kontant, och mer att vi förlorar alternativet att anvĂ€nda kontant. Jag ser inga nackdelar med fler alternativ, till skillnad frĂ„n ”rökfritt” dĂ„ det faktiskt gynnar andra som inte vill andas in rök

        • MerfMerf@feddit.nu
          link
          fedilink
          arrow-up
          1
          arrow-down
          1
          ·
          1 year ago

          Jag ser nackdelar med fler alternativ nĂ€r dessa alternativ fĂ„r konsekvenser för samhĂ€llet i stort. Kontanthantering Ă€r mer kostsamt och möjliggör en rad brott. AlltsĂ„ Ă€r “kontantfritt” nĂ„got som gynnar andra som inte vill bĂ€ra den högre samhĂ€llskostnaden som följer med kontanthantering.

          Sen finns det som nÀmnts i andra kommentarer hÀr fördelar med kontanter ocksÄ och hÀr blir vÀl jÀmförelsen med rökande lite haltande dÄ rökandet har vÀldigt fÄ fördelar (kortsiktigt personligt vÀlbefinnande för vissa enskilda individer kanske?).