• SorteKanin@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    8 months ago

    er for ung

    Er det ikke ulovligt at diskriminere på alder i sammenhæng med ansættelse? Det er da i hvert fald også et meget dårligt argument for ikke at hyre nogen.

    • mifan@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      edit-2
      8 months ago

      Både og - som sygeplejerske er der stillinger, der kræver noget grundlæggende erfaring. Fx akutmodtagelser ser gerne, at man har noget erfaring fra mete grundlæggende sygepleje, så man har noget at trække på, i akutte situationer. Det giver god mening.

      Men i den her historie sige hun, at hun har søgt bredt. Det overrasker mig faktisk, at medicinsk afdeling eller plejehjem også har afvist hende.

      Jeg har en smule på fornemmelsen, at vi ikke får hele historien her.

      Edit: måske er hun bedre til at skrive Facebook-opslag end ansøgninger. 🤷🏽‍♂️

      • RedFoxDK@feddit.dkOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        8 months ago

        Jeg har en smule på fornemmelsen, at vi ikke får hele historien her.

        Der er jo altid 2 sider af en sag, men det skulle ikke undre mig, når virksomheder og staten råber “Vi mangler X i Y fag”, så snakker de om personer med 6-7 års rigtigt arbejdes erfaring fremfor nye uddannet

        • Grippler@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          edit-2
          8 months ago

          Mangel på arbejdskraft med erfaring er jo også en ting, alt arbejdskraft er absolut ikke lige brugbar i alle situationer. Der er mange ting som en nyuddannet ikke er egnet til at varetage eller løse i mange forskellige fag, i hvert fald ikke uden nøje vejledning. Hvis man ikke har ressourcer til at give den vejledning, så dur den nyuddannede jo ikke.

          • SorteKanin@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            ·
            8 months ago

            Men hvis der er en mangel på erfaren arbejdskraft må man vel også gøre mere for at lave den arbejdskraft, og det sker jo kun gennem at dem uden erfaring får erfaring. Så hvis der er en mangel på erfaren arbejdskraft må virksomheder/staten jo investerer mere i at hyre og oplære nyuddannede.

            • Grippler@feddit.dk
              link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              edit-2
              8 months ago

              Ja det er jo en catch 22…man har ikke ressourcer til at tage uerfarne ind fordi der ikke er nok erfarne til at lære dem op samtidig med at de løser de nødvendige opgaver til tiden. Og der er ikke nok erfarne til at løse opgaverne til tiden så man kan heller ikke skabe overskuddet til at kunne tage de uerfarne ind.

    • RedFoxDK@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      8 months ago

      Det mener jeg det er, men prøve lige at bevise det.

      Ville virksomheden dække sig ind, så bare sige “ikke erfaring nok”