I alt var 2.394 af den populære model til syn, og af dem dumpede 1.069, hvilket svarer til 45 procent. Til sammenligning dumpede syv procent af alle elbiler, der var til syn sidste år, skriver FDM i en pressemeddelelse.

• ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com
      link
      fedilink
      arrow-up
      9
      arrow-down
      1
      ·
      edit-2
      17 days ago

Med model 3 var der en del der dumpede fordi bremserne var “for rustne”, men de betyder slet ikke lige så meget for elbiler fordi deres bremser bliver brugt så lidt hvilket er grunden til de ruster mere end ICE biler hvor de ruster fordi de ikke kan klemme ordentligt på skiverne. Det her opstår nok mere end de andre mærker fordi der ingen service-krav er fra tesla, så folk kommer ikke på værksted og får det tjekket jævnligt, det er reelt ikke et stort problem for hverken sikkerhed eller ejere.

En del model 3 dumpede også på ratslør, som reelt slet ikke er ratslør i traditionel forstand (som slør i ratstammen) men monteringsbeslaget til den elektroniske ratjustering der skal efterspændesled på to bolte under rattet. Det er noget forpulet sjuski kvaliteten, men heldigvis ikke et sikkerhedsmæssigt problem da det ikke er reelt ratslør.

Edit: det lader til det er præcist samme problemer der er med model Y som med model 3 (ikke overraskende da de er stort set identiske)

Det er særligt fejlgrupperne ”bremseudstyr“, ”lygteudstyr“, ”aksler, hjul og dæk“ samt ”styretøj“, som bilerne dumper på. Noget man i FDMs tekniske rådgivning kan nikke genkendende til.

Den mest udbredte fejl er slør i hjulophæng, der blev fundet på 22 pct. af Tesla Model Y. Tilsvarende fejlprocent i hjulophæng på konkurrenten VW ID.4 er blot 0,1 pct.

Nej en ID4 har selvfølgelig også kun en brøkdel af momentet som teslaerne har, så det er ikke underligt de ikke kan rykke det i stykker på samme måde. Jeg tror bare der er mange Tesla-ejere der er glade for det vilde optræk og ikke tænker over hvilke kræfter der kommer i spil når 2.000kg accelererer 0-100 på 4sek.

• bebabalula@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        9
        ·
        17 days ago

De dumper på at samlekvaliteten er helt i skoven. Det er i øvrigt en stramning at ID4 har “en brøkdel” moment (selvom 4/5 teknisk set er en brøk). Der er slet, slet, slet ikke nok forskel på de to bilers specifikationer til at retfærdiggøre at Teslaerne rasler fra hinanden på den måde som de tilsyneladende gør.

• Klorofyl@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            5
            ·
            16 days ago

Der har jo i mange mange år været biler med mange kræfter og meget moment. Og pt er der også rigtig mange andre elbiler med mange kræfter, som ikke har samme problemer.Jeg tænker at ingeniørerne har fint styr på at dimensionere så delene ikke destrueres. Jeg tror bare Tesla har lavet det for skravlet.

link
              fedilink
              arrow-up
              3
              ·
              16 days ago

Jeg tænker at ingeniørerne har fint styr på at dimensionere så delene ikke destrueres. Jeg tror bare Tesla har lavet det for skravlet.

Jaja selvfølgelig er det et bevidst valg, helt sikkert for at holde prisen på bilen nede. Der er jo pt. heller ikke nogen producenter der kan levere en bil i samme klasse med lignende udstyr og performance som en model 3 som er helt nede i 270.000kr

• bebabalula@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            4
            ·
            16 days ago

Ahva?

Drejningsmoment er den maksimale kraft bilen kan overføre fra hjulene til asfalten. Det måles i Nm, svarende til kg*m^2/s2 altså en tidsafhængig enhed - hvis det samme arbejde skal udføres på kortere tid kræver det altså en større kraft. Eller, sagt på almindeligt dansk, hvis en bil skal “slippe det fri” hurtigere skal den have et stort drejningsmoment.

Drejningsmomentet er ganske rigtigt lidt større i en Tesla Y end i en id4 og derfor har den et større drejningsmoment og kan levere en stor mængde energi på kort tid - en stor kraft. Som Newton har lært os virker den kraft tilbage på bilen, hvilket i sagens natur belaster ophæng mv. Hvis bilen er en bunke skrammel med en stor motor rasler den altså fra hinanden.

Som jeg skrev før er forskellen i drejningsmoment (hvor hurtigt de “slipper det fri”) langt fra nok til at retfærdiggøre at Teslaerne falder fra hinanden som de gør. Jeg ved ikke hvor du får det med “halvt så hurtig” fra?

• vandsjov@feddit.dkOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        17 days ago

Tak for forklaringer. Synes dog stadig at det lyder af meget, at 22% af Model Y ejerne udsætter deres biler for så hårde accelerationer at bilen bliver beskadig af det. Det må være noget de gør mere end et par gange, ellers lyder det til at det er en dum kombination af alm familiebil, høj acceleration og komponenter der ikke er stærke nok. Men det kan jo også være at der er blandet lidt “land of the free” ind i designet, hvor man må tage mere ansvar selv og ikke presse bilen for meget.

link
          fedilink
          arrow-up
          5
          ·
          17 days ago

Der er jo en bil der kan køre som en performance-bil til mange gange prisen, men med helt almindelige bilkomponenter. De kan holde til det I et begrænset omfang. Hvis man bare kører dem som en almindelig bil er der ingen problemer med ophæng. Jeg havde selv en model 3 long range i 4.5år, kørte 125.000km i den, den strøg igennem syn uden en eneste anmærkning, men jeg kører heller ikke som en psykopat med pedalen i bund ved ethvert lyskryds.

• cabbage@piefed.social
        link
        fedilink
        English
        arrow-up
        6
        ·
        17 days ago

Jeg tror bare der er mange Tesla-ejere der er glade for det vilde optræk og ikke tænker over hvilke kræfter der kommer i spil når 2.000kg accelererer 0-100 på 4sek.

Veldig godt poeng. Jeg tror ikke jeg kjenner til en eneste Tesla-eier som ikke elsker å vise frem hvor høy belastning de kan utsette bilen sin for.