Fanerne gĂ„r pt. hĂžjt pĂ„ Lemmy instanser om Facebook’s nye Threads medie som er en del af fediverset. Grundet Facebook’s historik er der mange der vil bandlyse instansen preemptively. Der har dog ikke vĂŠret meget snak om det pĂ„ feddit.dk (mĂ„ske fordi den europĂŠiske udgivelse er sat pĂ„ pause) sĂ„ jeg ville hĂžre hvad konsensus er. Hvis I stod med knappen, ville I sĂ„ bandlyse Facebook med det samme fra at forbinde til feddit.dk?

  • Andreas@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    8
    ·
    1 year ago

    Det har togs upp pÄ feddit.nu för nÄgra dagar sedan och jag ville ta hit frÄgan, tur att du gjorde det istÀllet sÄ ingen fÄr genomlida min kassa danska.

    HÀr Àr mitt svar pÄ feddit.nu:s diskussion. TL:DR; (för lÄngt, lÀste inte?) Genom att federera med Threads ger du ditt samtycke till Meta att samla in data om dig och allt du skriver pÄ feddit.dk och dess federerade instanser.


    Är personligen för defederering, bĂ„de av decentraliseringsskĂ€l och faktumet att Instagram-anvĂ€ndare Ă€r internettets bottenskrap. Mastodon-anvĂ€ndare kan kommentera pĂ„ Lemmy-trĂ„dar och jag vill inte utsĂ€tta mig för Instagram-nivĂ„er av diskussion och debatt hĂ€r. Sedan finns det ocksĂ„ det hĂ€r stycket i Threads anvĂ€ndaravtal som indikerar att data frĂ„n federerade instanser ska samlas in av Meta.

    "Information From Third Party Services and Users: We collect information about the Third Party Services and Third Party Users who interact with Threads. If you interact with Threads through a Third Party Service (such as by following Threads users, interacting with Threads content, or by allowing Threads users to follow you or interact with your content), we collect information about your third-party account and profile (such as your username, profile picture, IP address, and the name of the Third Party Service on which you are registered), your content (such as when you allow Threads users to follow, like, reshare, or have mentions in your posts), and your interactions (such as when you follow, like, reshare, or have mentions in Threads posts).

    We use the information we collect for Threads for the purposes described in the Meta Privacy Policy, including to provide, personalize, and improve Threads and other Meta Products (including seamless personalization of your experience across Threads and Instagram), to provide measurement, analytics and other business services (including ads), to promote safety, integrity and security, to communicate with you, and to research and innovate for social good."

    KĂ€lla: https://help.instagram.com/515230437301944?helpref=faq_content

    • cute_astronaut@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      9
      ·
      1 year ago

      Hvis det at vÊre pÄ feddit.dk gÞr at Meta mÄ indsamle data om mig sÄ er jeg desvÊrre nok ogsÄ vÊk herfra, sÄ jeg hÄber virkelig at det bliver besluttet at man vil bandlyse Threads.

      • Meldrik@lemmy.wtf
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        edit-2
        1 year ago

        Det behÞver ikke nÞdvendig hvis vÊre Threads, da alle jo kan indsamle den information. Meta kunne bogstaveligt talt starte en Lemmy server pÄ notthreads.com og starte med at indsamle informationer.

        • Andreas@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          1 year ago

          Meta kan scrapea allt frÄn alla Lemmys instanser om de vill, men rÄdata Àr meningslös utan mÀnniskor som bearbetar den. Med Threads-appen har de anvÀndare och deras metadata som kan sortera bidrag pÄ Fediverset Ät Metas algoritmer.

          Exempel: Threads-anvĂ€ndare #7164728 gillar din kommentar med Threads-appen. Meta har inte din metadata, men de har din kommentartext och anvĂ€ndarens profil. Det skapas en koppling mellan “personer i grupper anvĂ€ndare #7164728 tillhör” och texten i din kommentar, som anvĂ€nds till att förbĂ€ttra Metas reklameringsalgoritmer.

          • Meldrik@lemmy.wtf
            link
            fedilink
            arrow-up
            3
            arrow-down
            1
            ·
            1 year ago

            Det kan de vel gÞre med hvilken som helst Lemmy server de selv sÊtter op? Os der bruger Lemmy kan da vÊre ligeglad med at en kommentar fra os af kan forbedre deres reklameringsalgoritmer? Du kommer jo ikke til at se nogle reklamer pÄ Lemmy.

            • Andreas@feddit.dk
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              arrow-down
              1
              ·
              1 year ago

              Jag tror att du inte förstĂ„r hur oanvĂ€ndbar data utan kontext Ă€r. Även om Meta startar sin egen Lemmy-server i smyg har de ingen info om dess brukare förutom grundlĂ€ggande uppgifter sĂ„som deras IP - och det gĂ€ller bara deras egna anvĂ€ndare. För att ens kunna anvĂ€nda datan som kommer in mĂ„ste Meta sĂ€tta upp ett nytt ramverk för att samla in och hantera datan som kommer frĂ„n just Fediverset. Varför ska de göra det nĂ€r Facebook och Instagram-anvĂ€ndare redan har sĂ„ mycket mer detaljerade profiler? Meta behöver profilinformationen för att placera den samlade datan i ett större sammanhang.

              Snyltar Meta den hÀr kommentaren frÄn Lemmy Àr infon de kan fÄ ut begrÀnsad till mitt anvÀndarnamn och vilka anonyma anvÀndare som intereagerade med min kommentar. Det rÀcker inte för att skapa en fullstÀndig profil om mig och klura ut sammanhanget av min kommentar. En Threads-anvÀndare Ä andra sidan har Meta redan koll pÄ deras land, Älder, kön, religion, inkomst, politisk vinkling, platshistorik, intressen, vanor, enhet, skÀrmtid, profiler pÄ andra sociala medier med mera. Meta har inte tillgÄng till min data direkt, men med hjÀlp av deras anvÀndare bygger de min profil utifrÄn mina kommentarer och kategorierna av Threads-anvÀndare som intereagerar med dem. Profilen och kommentarerna kan nu placeras i Metas befintliga ramverk och kan anvÀndas av deras algoritm.

              Os der bruger Lemmy kan da vÊre ligeglad med at en kommentar fra os af kan forbedre deres reklameringsalgoritmer? Du kommer jo ikke til at se nogle reklamer pÄ Lemmy.

              Tror du att reklamer endast Àr de rutor som dyker upp i Metas förstapartsappar och ingen annanstans? Alla sociala medier nuförtiden visar reklam som vanliga inlÀgg som anvÀndarna kan dela och intereagera med. Federerar du med Meta kommer deras reklamer att visas i ditt flöde ocksÄ.

              Och nej, du ska inte vara ligeglad i att Meta anvÀnder din data och bidrag till att trÀna deras reklameringsalgoritm. Reklameringsalgoritmen Àr deras produkt som de tjÀnar pengar pÄ och anvÀnds för rekommendationer av vanliga inlÀgg med. Den har anvÀnts till bland annat politisk radikalisering. Genom att tillÄta dem att anvÀnda dina bidrag jobbar du gratis för dem och bidrar till Ànnu effektivare social engineering.

    • SorteKanin@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Sedan finns det ocksÄ det hÀr stycket i Threads anvÀndaravtal som indikerar att data frÄn federerade instanser ska samlas in av Meta.

      Nu er det jo ikke overraskende - alle forbundne instanser indsamler information om andre instanser i forbundet. SpÞrgsmÄlet er om man vil have at Meta fÄr den information ligesom andre instanser.

      • Andreas@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        1 year ago

        Men gör de federerade instanserna det hÀr med din data?

        We use the information we collect for Threads for the purposes described in the Meta Privacy Policy, including to provide, personalize, and improve Threads and other Meta Products (including seamless personalization of your experience across Threads and Instagram), to provide measurement, analytics and other business services (including ads), to promote safety, integrity and security, to communicate with you, and to research and innovate for social good.

      • Meldrik@lemmy.wtf
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Alle kan jo anskaffe sig den information? Bare start en Lemmy server og federate. SĂ„dan 😅

      • Andreas@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        arrow-down
        1
        ·
        1 year ago

        Delvis min Äsikt men om man vill vÀxa till den skala Meta vill nÄ (de vill ha hela vÀrlden pÄ deras nÀtverk) mÄste tröskeln för anvÀndarkvalitet vara lÄg.

          • Andreas@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            1
            ·
            1 year ago

            Folk som inte tillhör bottenskrapet avskrÀckas av de som Àr, vilket Àr anledningen till att Facebooks och Instagrams kommentarsfÀlt inte Àr kÀnda för sin insikt. Ska du verkligen sÀga att anvÀndarna och diskussionerna pÄ feddit.dk Àr pÄ samma nivÄ som Facebook och Instagram?

            Varför inte ha öppen registrering pÄ feddit.dk om det inte leder till förvÀrring av diskussionskvalitet att slÀppa in sÄ mÄnga anvÀndare som möjligt?

              • Andreas@feddit.dk
                link
                fedilink
                arrow-up
                1
                arrow-down
                1
                ·
                1 year ago

                Ja, det var ganska hĂ„rda ord jag valde till att beskriva dem. Jag Ă€r bara sĂ„ frustrerad med att jag tvingas intereagera med Facebook eftersom familjen och vĂ€nnerna vĂ€grar skifta bort frĂ„n den. Varje gĂ„ng jag kollar pĂ„ appen Ă€r det “guldkorn” av algoritmsrekommenderat innehĂ„ll som bara kan beskrivs som “lĂ„ngt ifrĂ„n mĂ€nsklighetens zenit”.

    • Meldrik@lemmy.wtf
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      Jeg undre mig lidt over hvordan de vil indsamle en brugers IP? Det er vel kun den Lemmy instans som brugeren har hjemme, der ved det.

      SÄ skal det vÊre fordi en bruger, som er registeret pÄ Threads, bruger en 3. parts app til at tilgÄ Threads.

      • Andreas@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        arrow-down
        2
        ·
        edit-2
        1 year ago

        Det Àr inte ens identitetsuppgifter som IP-adressen Meta bryr sig om, det Àr mÀnniskogenererat innehÄll som kan anvÀndas till att trÀna deras AI-modeller och algoritmer.

        Metas verksamhet Àr reklameringstjÀnster som riktar reklam Ät grupper av anvÀndare vars sannolikhet att reagera positivt pÄ reklamen Àr högst. Reklamerna Àr inte begrÀnsade till enkelt köp av produkter lÀngre, mÄlen har utvidgats till förÀndringar av ens vanor och politiskt beteende. Meta spÄrar folkets interaktioner pÄ nÀtet för att forma och förtydliga dessa reklameringsgrupper.