Hur kan man envisas med att göra pÄ samma sÀtt var enda gÄng och förvÀnta sig andra resultat?

Ett uttryck jag en gÄng hörde frÄn en Àldre gubbe gör sig till minnes.

" Det dÀr hade ju till och med en tjackpundare med röven full av krita kunnat rÀkna ut " - okÀnd gubbe 2010

• Coelacanth@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    11
    ·
    1 month ago

– VĂ„r studie visade att om man lĂ€gger ut arbetsförmedling pĂ„ fristĂ„ende leverantörer sĂ„ blev det dyrare, men det ledde inte till bĂ€ttre arbetsmarknadsutfall

SÄ ni menar att det Àr Ànnu ett exempel pÄ att tillit till den fria marknadens osynliga hand enbart leder till att den pekar lÄngfinger Ät en?

Chockerande.

• Kjell@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 month ago

Det första försöket med privata jobbcoacher var vÀl under Reinfeldt-regeringen 2006?

SÄ lÀnge jobbcoacherna inte skapar nÄgra nya jobb lÀr inte arbetsförmedlingen kunna bli bÀttre vad den Àr.

• foliumcreations@lemmy.worldOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 month ago

Det kan nog stÀmma som du sÀger att det var under Reinfeldt som det först experimenterades med.

TyvĂ€rr finns det en djupgĂ„ende myt om att alla som har svĂ„rt att hitta ett jobb, mĂ„ste vara lata eller odugliga pĂ„ att söka jobb. Att om de bara finslipar sitt CV, verkligen skriver det dĂ€r perfekta personliga brevet dĂ€r det framgĂ„r att det varit en livslĂ„ng dröm att jobba just för Slöinge Slamsug & singel sortering, sĂ„ blir de anstĂ€llda pĂ„ studs. Jag tror detta Ă€r en bidragande faktor till att man tror att Jobb Coach Ă€r mer legitimt Ă€n de sĂ„ kallade “Livs coacherna”. Det finns garanterat en grupp dĂ€r ute som har behov av nĂ„gon som ger dem tips och feedback pĂ„ deras CV eller metodik. Men jag har svĂ„rt att tro att det behovet Ă€r sĂ„ stort att vi behöver spinna upp en hel ny bransch. En bransch som nu behöver berĂ€ttiga sin egen existens för sin enda kund, staten. Vad man aldrig verkar vilja ta i beaktande Ă€r mĂ€ngden ansökande per annonserad tjĂ€nst, och den ofta skeva krav stĂ€llningen frĂ„n arbetsgivarsidan.

• Kjell@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 month ago

TyvÀrr finns det en djupgÄende myt om att alla som har svÄrt att hitta ett jobb, mÄste vara lata eller odugliga pÄ att söka jobb. Att om de bara finslipar sitt CV, verkligen skriver det dÀr perfekta personliga brevet dÀr det framgÄr att det varit en livslÄng dröm att jobba just för Slöinge Slamsug & singel sortering, sÄ blir de anstÀllda pÄ studs.

Inte ens vÄra politiker kan vÀl vara sÄ naiva att dom tror pÄ det? Naturligtvis kan man förbÀttra CV och personligt brev, men dom flesta jobbet gÄr ju till nÄgon man kÀnner. I andra hand till personer som redan har jobb, personer som nyligen har blivit arbetslösa och verkligen i sista hand frÄn nÄgon som Àr lÄngtidsarbetslös. MÄnga företag skulle nog snarare dra in planer pÄ expansion innan dom anstÀller nÄgon lÄngtidsarbetslös Àr min gissning.

• Nickelalloy@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    28 days ago

Jag mötte en sĂ„n dĂ€r jobbcoach pĂ„ krogen för ett tag sedan, skröt över hur mycket han tjĂ€nat pĂ„ att “coacha” via sitt företag
lĂ€t mer som fiffel enligt mig.