Hallo,

Ik heb een hele tijd geleden een set meubels gekocht. Deze zou morgen geleverd worden. Dit weekend heb ik zelfs nog een email ontvangen met het tijdslot wanneer de bezorger zou komen.

Nu krijg ik vanmiddag een telefoontje dat men niet wil/kan leveren wegens een personeelsgebrek. En dat de eerstvolgende berzorgmogelijkheid pas over 1.5 maand is.

Gezien het om een volstrekt nieuwe woning gaat, betekent dit dat ik 1.5 maand zonder tafel, stoelen, of andere meubels zit. Ik vind dit eigenlijk onacceptabel lang.

Nu vind ik op de website van de ACM een voorbeeldbrief om naar de leverancier te sturen in deze situatie. Hierin staat onder meer het volgende:

U leverde niet binnen de afgesproken levertijd. Ik verwacht dat u [het product] levert binnen [noem een redelijke termijn].

Maar wat is nu een redelijke termijn? Meubels duren over het algemeen heel lang (das ook de reden dat we een jaar geleden gekocht hebben). Aan de andere kant, bij iedere andere bezorgdienst wordt er de volgende (werk)dag geleverd als de oorspronkelijke tijd niet gaat.

Alvast bedankt!

    • sndrtj@feddit.nlOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord!

      A) Hoe lang geleden ongeveer? Maand en jaar zijn voldoende.

      Augustus 2022.

      B) Heb je destijds een termijn afgesproken?

      In de oorspronkelijke overeenkomst staat een “Verwachte datum” van een week in januari 2023. In het najaar van 2022 hebben we een verzoek ontvangen om een afspraak in te plannen in hun internetportaal. Toen hebben we in samenspraak met de klantenservice een afspraak gepland voor mei 2023. Dat is aanzienlijk later, de context hier achter is dat we een nieuwbouwwoning hebben, waarvan de oplevering een half jaar is uitgesteld door de aannemer. Lang verhaal kort, maar aansluiting op het energienetwerk was een drama. In februari 2023 bleek dat ook mei niet meer haalbaar was nadat onze aannemer ons had medegedeeld dat oplevering van onze woning opnieuw was uitgesteld, dit maal tot juni van dit jaar. We hebben in uiteindelijk medio april dit jaar de bevestiging (per email) gehad dat de meubels morgen geleverd zouden worden. Hierna is er geen wijziging meer geweest in de afspraken. In deze bevestigingsmail staat het volgende:

      Yes! Je order is bevestigd. Daarom hebben we een afspraak voor je gepland. Hieronder nog even alles op een rijtje. Wel zo handig! [Gevolgd door adres en datum]

      Gedurende het jaar hebben we regelmatig contact gehad met de klantenservice. Ik moet zeggen dat ze toentertijd altijd schappelijk zijn geweest.

      C) Ben je consument? Het gaat dus niet om bijvoorbeeld de stoelen die in een wachtkamer komen te staan t.b.v. je werk?

      Ja. Het doel van meubels is gewoon een woning.

      D) Zijn er algemene voorwaarden van toepassing? Zo ja, zijn dit de CBW voorwaarden?

      Ja. De voorwaarden zijn de standaard CBW voorwaarden.

      E) Staat er in de voorwaarden iets over de afleverdatum, uitstel etc.?

      Hierin staat het volgende wat betreft levering

      ARTIKEL 6 • Levertijd

      1. De levertijd is de afgesproken tijd waarbinnen het werk moet zijn verricht of de producten moeten zijn geleverd. De levertijd is vast tenzij in de overeenkomst een vermoedelijke levertijd staat. Als geen levertijd is afgesproken, dan geldt bij een consumentenkoop een vaste levertijd van 30 dagen.
      2. Als de vermoedelijke levertijd niet wordt gehaald, wordt de ondernemer een extra termijn gegund om alsnog te leveren. De extra termijn is maximaal een maand maar nooit langer dan de oorspronkelijke levertijd. Eventuele prijsverhoging binnen deze termijn mogen niet worden doorberekend.
      3. Bij overschrijding van de extra termijn of de vast afgesproken levertijd mag de afnemer de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst ontbinden en/of schadevergoeding vragen.
      4. Bij overschrijding van de vermoedelijke of vast afgesproken levertijd is de ondernemer bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer niet aansprakelijk voor enige vorm van gevolgschade.
      5. Bij een overeenkomst met een consument moet de ondernemer die schade vergoeden die verband houdt met de overschrijding en die mede gezien de aard van de aansprakelijkheid en de aard van de schade hem kan worden toegerekend. De consument moet de schade zo veel mogelijk beperken.
      6. Als er is afgesproken dat er na de mededeling van de consument besteld wordt door de ondernemer (bestelling op afroep), dan gaat de afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd lopen vanaf de afroepdatum. Afroep moet gebeuren binnen negen maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij anders afgesproken. Vindt er geen afroep plaats binnen die termijn, dan zal de ondernemer de afnemer schriftelijk herinneren en hem maximaal drie maanden geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn wordt de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en is artikel 12 van toepassing.

      Vraag is dus of het hier gaat om een vaste levertijd of een vermoedelijke levertijd? De oorspronkelijke overeenkomst spreekt van een “verwachte levertijd”, maar de afspraak uit april bevat een duidelijke datum. Wat is hier leidend? Maar zelfs al gaat het om een vermoedelijke levertijd, lees ik dan goed dat ze er maximaal een maand langer over mogen doen?

      F) De meubels staan dus opgeslagen bij de verkoper of leverancier en zijn wel klaar voor uitlevering?

      Juist! We hebben de koopsom ook al helemaal betaald. Zoals gezegd, we hebben afgelopen weekend nog een email ontvangen met het tijdslot dat de levering zou plaatsvinden. Zelfs nog een smsje ter herinnering. En dan wordt er vandaag gebeld dat het toch niet door gaat. Ik vind mezelf best een redelijk persoon, maar minder dan 24 uur van te voren zoiets cancellen vind ik not done. En eerlijk gezegd ben ik ook een beetje moe van al het uitstel. Eerst de woning een half jaar vertraagd, nu weer de meubels. Maar goed, de woning is niet toe te rekenen aan de meubelzaak.

      Hartelijk dank!

        • sndrtj@feddit.nlOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          1 year ago

          Dank weer voor je uitgebreide antwoord!

          Hier zit wel een mogelijk probleem, omdat je blijkbaar zelf ook bij herhaling de levering hebt uitgesteld. Weliswaar kon jij daar niets aan doen, maar het zou kunnen (dat is mij onduidelijk) dat de verkoper je meubels maandenlang gratis voor je heeft opgeslagen.

          Ze hebben ons enkele maanden geleden gevraagd de volledige koopsom eerder te voldoen ivm het opslaan. Dat hebben we ook gedaan.

          Ik vond dit toen redelijk.

          Wat je zou kunnen doen is informeren bij een verhuisbedrijf of de meubels op korte termijn opgehaald en afgeleverd kunnen worden en wat de kosten daarvan zijn.

          Dat is in interessante suggestie! Ik kan in ieder geval informeren.