• DraagDunk@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    8
    ·
    1 year ago

    Normalt når jeg giver blod, så kan der typisk godt gå et par måneder, før jeg får besked om, at blodet er brugt. De sidste to gange har det været væk inden for en uge.

    Hvis man er nervøs for at prøve det, så find en at tage afsted sammen med, det gør det noget nemmere :)

    • julemand101@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      Jeg blev også en kende overrasket over at der kun gik 7 dage fra min tapning til den blev taget i brug da jeg blev tappet i Skejby. Er både plasma og bloddonor men det er nu sjældent de ringer mig op for at jeg skal ud og donere blod da det plejer at være plasma de ringer for. Har 0- så det er da selvfølgelig også en blodtype de typisk gerne vil have når de endelig står og mangler blod.

      Det hænger jo nok sammen med ferieperioden. Specielt når mange så også tager ud af rejse i udlandet og bliver så ramt af en eller flere karantæneregler.

      Hvis man er nervøs for at prøve det, så find en at tage afsted sammen med, det gør det noget nemmere :)

      100%. Og det er slet ikke så slemt. Alm. blodtapning er hurtigt overstået.

  • pomfritten@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    7
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Jeg har været bloddonor i mange år (76 tapninger) men det er jeg ikke mere.

    Over årene er det blevet stadig mere besværligt at blive tappet (Aalborg Sygehus Nord), f.eks. åbningstider og elendige parkeringsforhold, så for et par år siden gav jeg op og meldte mig ud.

    Hvis man vil have flere donorer så må man lave nogle rimelige forhold for dem.
    Det er ikke noget med at fedte for folk, men der er altså grænser for frivilligheden.

    • gloriousspearfish@feddit.dk
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      Der var en gang hvor hvis man var den blodtype de manglede, så kom de og hentede og bragte dig tilbage igen bagefter.

      Måske man skulle genindføre den slags, hvis der virkelig er mangel på donorer.

  • President_Pyrus@feddit.dkM
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    6
    ·
    1 year ago

    Jeg burde virkelig begynde at komme afsted igen. Jeg var god til at få tappet plasma da jeg boede tæt på Hillerød Hospital for nogle år siden.

  • Space Sloth@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    Ville ønske at jeg kunne give blod. Virkelig.

    Ville rulle ærmet op med det samme hvis det var nødvendigt, men jeg er på ret heftig medicin som gør det umuligt at bruge min medicin.

  • h1ght0wer@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    Jeg ved ikke om det er et lokalt problem, men de sidste par gange jeg har kigget, har det næsten ikke været til at få en tid, så troede ikke der var så stort et problem.

    Tjekkede igen pga denne post og bestilte en tid (tak for reminderen), men stadig ikke vildt mange tider tilgængelige.

  • Andreas@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    3
    ·
    1 year ago

    Gäller det också om man har en tråkig blodgrupp som B+? Har hört att det är O- det är brist på eftersom blodgruppen är sällsynt men används alltid i nödsituationer.

    • julemand101@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      4
      ·
      edit-2
      1 year ago

      Evt. snak med blodbanken. Typisk når du bestiller tid, så vil antallet af ledige tider være afhængig af hvor meget de lige står og mangler din blodtype. Hvis du har mod på at blive plasmadonor, så står de dog altid og mangler dette uanset hvad blodtype du måtte have (vi mangler vidst stadig ca. dobbelt så meget plasma som der doneres nu før vi er selvforsynende).

    • CrateDane@feddit.dk
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      3
      ·
      1 year ago

      O negativ er den dårligste blodtype, når det gælder plasmadonation. Jeg har selv B positiv og har doneret over 50 gange.

  • ArcticDagger@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    2
    ·
    1 year ago

    Hvordan med personer, der har tendens til at besvime, når de får taget blod? Er det stadig ok, at de donerer blod?

    • julemand101@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      dansk
      arrow-up
      2
      ·
      1 year ago

      Hvis du har fuldt anbefalingerne om at drikke rigeligt med væske dagen før, i løbet af dagen samt før tapning, og stadig har tendens til at besvime, så mener jeg du bliver afvist efter du er besvimet 1-2 gange. Det er jo heller ikke videre sundt eller optimalt at have folk der falder om. :)

      Jeg har haft et par tilfælde (ud af 36 tapninger) hvor jeg fik det dårligt under plasmatapning men det har generelt altid været fordi jeg ikke har fået drukket nok væske (der tages også en del væske ud af dig her). Dog aldrig endt ud i egentlig besvimelse men blot haft brug for at komme til at ligge mere ned.

      Men det kan også tænkes det kommer an på hvorfor du besvimer. Hvis det fx er rent psykisk så kan det måske hjælpe at have en ven med som kan fjerne din opmærksom fra det der foregår. Det kan jo godt være psykisk hårdt hvis man ender med at kede sig og begynde at fokusere for meget på processen der foregår.

      • ArcticDagger@feddit.dk
        link
        fedilink
        dansk
        arrow-up
        2
        ·
        1 year ago

        Ja okay, det giver mening. Jeg har aldrig givet blod, men har fået taget blodprøver en del gange. Alle gange har det sortnet for mine øjne og været på grænsen til at jeg dejsede om 😅 Det kan sagtens være grundet væskemangel selvom jeg ikke har følt mig tørstig Det psykiske spiller klart ind, men det er endnu ikke lykkedes sygeplejerskerne at aflede min opmærksomhed nok hahah

        Mange tak for svaret!

        • julemand101@feddit.dkOP
          link
          fedilink
          dansk
          arrow-up
          3
          ·
          1 year ago

          Hvis du besvimer ved blodprøver er det næppe væskemangel da der ikke tages ret meget blod her. Mere sandsynligt det er noget psykisk i så fald.

          Der er ingen skam i at have problemer med nåle/blod og du skal jo også kun donere blod i så fald du føler det er noget du har det godt med indeni og tror på du kan håndtere. Og hvis du på forhånd har erfaring med at besvime ved tapning af blod så synes jeg ikke det giver meget mening at kæmpe dig hen til blodbanken for at falde om der :D

  • Caboose@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    1 year ago

    Ville ønske jeg kunne hjælpe, men jeg lever på en solid diæt af antihistamin piller for kronisk nældefeber - så menes jeg ikke kan donere blod som det er lige nu.

  • Coffeesmurf@feddit.dk
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    1
    ·
    edit-2
    1 year ago

    Måske skulle de overveje at læmpe på deres regel om, at man får livsvarig udelukkelse, hvis man har haft kræft. Jeg blev behandlet for en kræftsygdom for over 20 år siden, men kan ikke donere blod nu.

    Jeg er med på at det ikke kan lade sig gøre lige i årene efter, men hvis man det fx er mere end 5 år siden en kræftsygdom uden tilbagefald, så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle kunne donere blod.