• Klorofyl@feddit.dkOPM
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    5 months ago

    Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om planerne om kommende aktiviteter pÄ mÄnen.

    Kan det virkelig betale sig flyve til mÄnen for et hente ressourcer? Det lyder helt vildt.

    Er det ikke et eller andet sted ressourcespild at begynde at lave baser pÄ mÄnen?

    Som beskrevet i artiklen er der begrÊnset med plane omrÄder pÄ mÄnen hvor man kan lande og bygge base. SÄ det handler nok i sendte ende om magt. Det land der fÄr adgang til ressourcerne har langt bedre forudsÊtninger for at klare sig teknologisk og Þkonomisk. Skal vi til mÄnen og hente ressourcer, ser jeg da klart ogsÄ helst at Japan eller usa kommer der op fÞr Kina eller Rusland.

    • SorteKanin@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      5 months ago

      Jeg synes faktisk det giver fin mening. Hvis man kan udvinde ressourcer pÄ mÄnen til fx at lave raketbrÊndstof, sÄ har man meget bedre muligheder for at sende flere missioner afsted i rummet.

      Det er meget nemmere at sende brÊndstof op fra mÄnen end det er fra Jorden. Jorden er kÊmpestor, sÄ den har en stor tyngdekraft og en tyk atmosfÊre. Det gÞr det vanvittig dyrt og besvÊrligt at fÄ ting op i rummet.

      MÄnen er lille og har ingen atmosfÊre man skal ud af fÞr man kan begynde at flyve i kredslÞb. Hvis man kunne lave brÊndstof pÄ mÄnen og fÄ det op pÄ en rumstation i kredslÞb om mÄnen eller jorden, sÄ kunne man sende meget mindre og billigere raketter op fra Jorden som sÄ bare skal have et pitstop pÄ den rumstation for at tanke op, fÞr den flyver videre.

      NĂ„r det er sagt sĂ„ er der jo ogsĂ„ magt over den slags sÄ  MĂ„ske er det begge dele? :P

      • farsinuce@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        5 months ago

        For at supplere @sortekanin, sÄ handler det vel om at tjene penge, opnÄ prestige, og om at kunne rejse i rummet pÄ lang sigt.

        Noget af det man kan finde deroppe:

        • Vandis pĂ„ mĂ„nen kan bruges til at drikke og som brĂŠndstof*
        • Helium-3, der mĂ„ske kan blive en ny type ren energi**
        • SjĂŠldne metaller til tech og rumfart samt mĂ„nestĂžv til byggeprojekter***

        Helium-3 er spÊndende fordi det kan bruges til fusionsenergi. Det er meget sjÊldent pÄ jorden og derfor meget vÊrdifuldt, mÄske millioner for et kilo.

        *Det’

        **store

        ***emner

      • Klorofyl@feddit.dkOPM
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        4 months ago

        Det er meget nemmere at sende brÊndstof op fra mÄnen end det er fra Jorden. Jorden er kÊmpestor, sÄ den har en stor tyngdekraft og en tyk atmosfÊre. Det gÞr det vanvittig dyrt og besvÊrligt at fÄ ting op i rummet.

        Det aspekt havde jeg slet ikke tÊnkt pÄ. Fedt.

    • ArcticDagger@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      5 months ago

      Som supplement til det, der allerede er sagt, sÄ er en mÄnebase ogsÄ ekstremt spÊndende i forskningsÞjemed. En masse spÊndende studier vil kunne foretages pÄ sÄdan en base, hvoraf de fleste nok vil vÊre omkring det at leve i rummet.

      Det er isĂŠr spĂŠndende, hvis vi nogensinde skal gĂžre os forhĂ„bninger om at kolonisere Mars. Det er immervĂŠk lidt nemmere at hente og bringe ting/folk til og fra MĂ„nen end Mars 😄