Vi har et gammelt hus - og det er fyldt med nogle sære installationer som jeg antager er en form for lysdæmper, en slags potentiometer.

Kan jeg slippe af med dem? Hvad kan jeg evt. skifte dem ud med? Vi har ikke brug for den type lysdæmpere, og vil helst bare udskifte dem med en alm. stikkontakt af en art, men jeg er usikker på hvordan og om vi må.

  • jjffnn@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    7
    ·
    edit-2
    4 months ago

    Disclaimer: Jeg er uddannet elektriker i 2018, og har ikke arbejdet med det siden jeg fik svendebrevet. 😅
    Jeg skriver også på mobil, så undskyld på forhånd.

    Kan jeg slippe af med dem?

    Ja.

    Hvad kan jeg evt. skifte dem ud med?

    Ud fra rent gætværk på baggrund af billederne. Et blænddæksel, en afbryder til et lampeudtag, eller en stikkontakt.

    hvordan?

    Den er straks værre, det kommer helt an på hvad ledningerne bagved rent faktisk går til.

    Om vi må?

    Jeg ville udmiddelbart sige nej i forhold til regler, men hvis du gør det rigtigt er der ingen der ved det. 😉

    Jeg vil gerne tage lidt tid ud af mit liv til at besvare flere spørgsmål hvis du har dem, enten her eller et mere privat sted, men jeg er lidt rusten i faget.
    Andre må også rigtig gerne byde ind hvis der er nogle der har mere frisk erfaring.

      • jjffnn@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        5
        ·
        4 months ago

        Tak haha.
        Jeg er som sagt lidt rusten, men jeg hjælper gerne med gode råd. 😅

    • EvilCartyen@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      4 months ago

      Tak :)

      Jeg ville udmiddelbart sige nej i forhold til regler, men hvis du gør det rigtigt er der ingen der ved det.

      Jeg tænkte nok jeg ikke teknisk set må skifte den - fordi jeg ikke skifter til en anden lysdæmper - men det kan godt være jeg giver det et skud alligevel hvis det er nemt. Vi har en 6-8 stykker af dem, og det bliver hurtigt dyrt med en elektriker, men det skal selvfølgeligt gøres forsvarligt.

      Den er straks værre, det kommer helt an på hvad ledningerne bagved rent faktisk går til.

      Det ser ud til der er 2 blå ledninger der, der nok er nul, og så 2-3 sorte, der nok er strømførende, og en brun. Der er ikke jord i nogle af mine stik, men måske den brune er en forbindelsesledning til det andet element ovenover lysdæmperen? Det må jeg næsten kunne se når jeg åbner mere op. Det andet element er en alm. stikkontakt, synes også det virker skørt at dæmpe et stik…

      Hvis jeg skal bruge en spændingstester til at undersøge det, som Klorofyl foreslår, hvad skal jeg så forvente at se på de forskellige ledninger?

      • jjffnn@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        4 months ago

        Her kommer en lang smøre, jeg har gjort mit bedste med formuleringen, men spørg endelig hvis jeg er uforståelig.

        De generelle tommelfingerregeler med ledninger er at:
        Blå = Nul
        Brun = Fase (Altid strøm på)
        Sort/Grå/hvid = tændledning (Strøm på når noget er tændt, den der går til lampen)
        GulGrøn ledning er og skal altid være jord. No exceptions! Men da du ikke har jord burde der ikke være nogen.

        Når det så er sagt: De regler bliver fulgt som vinden blæser, men er rare at have i baghovedet.
        Et par gode råd til start:

        1. En spændingstester er din bedste ven, den Klorofyl linker burde være fin til formålet da den primært bare skal kunne skrige hvis der er strøm på, så du slipper 😉
        2. Test altid testeren! De kan fejle eller være flade, så sørg for at stikke den i en tændt stikkontakt og vær sikker på den virker/at batteriet er i/at batteriet ikke er fladt, før du bruger den til at tjekke om der er strøm i noget, det er god praksis.
        3. If in doubt, så sluk HPFI’en før du piller ved noget, hellere en gang for meget end en gang for lidt.
        4. Før billeder er gode at have, for hvis man fucker up kan man altid vende tilbage til status quo og lade som ingenting. 😉
        5. Stikkontakter er vekselstrøm, så hvad der er fase og hvad der er nul er ikke super vigtigt, men testeren burde kunne fortælle dig det, så prøv at sørg for det vender rigtigt, det er god skik.
          Hvis du med testeren måler mellem fase og nul vil den skrige og vise 230V, hvis du kun rører med den store pind vil den kun vise 0V, men den vil være stille hvis det er nul ledningen og hvis det er fase ledningen vil den skrige og lyse i lyn symbolet.

        Så til det relevante:
        Du skal finde ud af hvad de forskellige ledninger gør. Jeg kender ikke umiddelbart den type dæmper, og jeg gætter bare ud fra billeder.
        Den dæmper burde styre et lampeudtag, og hvis du fjerner den kan du risikere at have et lampeudtag der ikke virker, men jeg antager at du ikke bruger den siden du vil af med den, så det bliver nok ikke et problem.

        Jeg gætter bare på farver ud fra tommelfingerregelerne, men det er ikke usandsynligt at brun er din tændledning og sort er din fase.

        Med strømmen tændt og lampeudtaget slukket burde en måling mellem nul(Blå) og fase(Brun) vise 230V.
        Mellem nul og tændledning(Sort) burde den vise 0V.
        Når du så tænder lampen vil måling mellem nul og tændledning vise 230V, og ligeså mellem nul og fase.

        Den nok nemmeste måde at skifte dæmperen ud til en stikkontakt, ville være at tage ledningerne ud af dæmperen, men holde dem samlet som de er, med nogle samlemuffer (De to blå der sidder i samme hul i dæmperen, er nok fordi nul ledningen går videre gennem væggen til en anden stikkontakt eller lign. så de skal også sidde samme når du er færdig ellers er der bare noget andet der pludselig ikke virker.)
        Og så finde nogle ledningsstumper og så føre fase og nul fra stikkontakten ovenover ned til den nye.

        Rent fysisk vil jeg lige tilføje at de klør som stikkontakter bruger til at gribe fast i væggen med godt kan rive sig igennem gipsen over tid når man hiver stik ind og ud, så det kunne være værd at undersøge hvor besværligt det ville være lige at smide en forfradåse i væggen og skifte den anden stikkontakt ud også. Så er de ens, med en fin ramme og sidder solidt fast i væggen. Og så er det vidst også et krav (Eller måske bare en anbefaling, er ikke helt sikker) at der er dåser bag elinstallationer for brandsikring osv.

        Puha det blev en lang kommentar. Jeg har prøvet at være meget eksplicit, ikke fordi jeg tror du er dum, men for at alle kan have en chance for at følge med hvis de skulle have lyst.
        Spørg endelig mere ind hvis det er, jeg tabte selv tråden flere gange i den her kommentar og det er mig der har skrevet den. 😅

        • EvilCartyen@feddit.dkOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          4 months ago

          Super svar :) Jeg læser og kigger og roder lidt mere med det, og spørger hvis der er andet. Det er helt sikkert nogle korrespondance-afbrydere et andet sted jeg skal prøve at forstå, men et skridt af gangen :)

          • jjffnn@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            4
            ·
            4 months ago

            Jeg håber der er noget af gavn i min tekst væg.
            Jeg prøver også gerne at give en kort lektion om korrespondance senere haha.
            Spørg endelig, jeg hjælper gerne så meget jeg kan. Held og lykke med projektet. 😁

            • Klorofyl@feddit.dkM
              link
              fedilink
              arrow-up
              4
              ·
              4 months ago

              Jeg prøver også gerne at give en kort lektion om korrespondance senere haha.

              I min verden er korrespondance mere magi end teknik. Hehe. En kort lektion er meget velkommen ;)

              • jjffnn@feddit.dk
                link
                fedilink
                arrow-up
                4
                ·
                4 months ago

                Det kan være jeg bare skal lave min egen post med en kort forklaring af korrespondance, så kan alle få den på samme tid.
                Men det lort har også givet mig hovedpine da jeg var lærling, so i don’t blame you.
                Teorien er ikke så gal men når man så står med 3 huller i væggen, og 5 ens sorte ledninger i hver, så får man lyst til at græde. 😂

                • EvilCartyen@feddit.dkOP
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  4
                  ·
                  edit-2
                  4 months ago

                  Teorien er ikke så gal men når man så står med 3 huller i væggen, og 5 ens sorte ledninger i hver, så får man lyst til at græde.

                  Vent, har du været hjemme ved mig?!?

                  Edit: Sådan en post ville være super, jeg lover dig at den ville tiltrække trafik også. Hvad jeg ikke har læst af gamle tråde på diverse fora under min research…

  • Klorofyl@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    4 months ago

    Det er svært at se på billedet hvad er helt foregår.

    Jeg ville købe sådan en her og finde hoved og hale i ledningerne. Den koster kun en halv elektrikers timeløn. Og så har du den til resten af dine elektriske installationer i huset.

  • SorteKanin@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    4 months ago

    Jeg mener at når det kommer til stikkontakter så må man gerne selv tage sig af det (men jeg er ikke ekspert og for guds skyld så husk at slå hele strømboksen fra når man piller ved den slags).

    Jeg tror bare du kan tage den af og forbinde ledningerne til en anden stikkontakt. Tror jeg.

    • Klorofyl@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      5
      ·
      4 months ago

      Så vidt jeg husker må man selv skifte en kontakt, men ikke etablere en. Dette er dog forudsat at der er virksomt hpfi bagved.

      • EvilCartyen@feddit.dkOP
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        4 months ago

        Yes, og vi har sf et hpfi-relæ og slukker for strømmen, etc. Med nyere kontakter er det supernemt at skifte, men det her hus har en masse installationer fra 60’erne som ikke altid er til at gennemskue ift nyere kontakter, og de fleste videoguides osv. dækker kun nyere fuga til endnu mere ny fuga, og det er jo som regel så nemt at et barn kan gøre det.

      • jjffnn@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        4 months ago

        Man må lave mindre elektrisk arbejde, så som at skifte en stikkontakt, sætte lamper op, osv.
        Men jeg mener også at hvis man etablerer en ny installation eller sætter nye elementer op skal man være autoriseret. Man kan sagtens selv, men man skal være lidt forsigtig.
        Jeg var engang ude hos en kunde der havde lavet et nyt stik til en mikroovn selv, med en for tynd ledning.
        Ledningen var brændt over og stikkontakten var forkullet. Heldigvis var der ikke mere skade end det.
        Men det satte i perspektiv hvor alvorligt det kan blive hvis man ikke tænker sig om.