• SorteKanin@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    6 days ago

    At have en permanent koloni er nok rimelig urealistisk inden for lang tid. Men “aldrig” er altså meget lang tid. Jeg synes ikke det er umuligt at forestille sig en permanent koloni på Mars der lever under jorden (marsen?) med beskyttelse mod elementerne. Måske de kunne gøre brug af atomreaktorer for energi og dermed gro deres egen mad under jorden. At terraforme Mars er et langt større projekt som ikke nødvendigvis overhoved kan lade sig gøre, men man behøver vel ikke at terraforme hele Mars for at have en permanent koloni der?

    Jeg tror ikke det sker inden for dette årtusind, men “aldrig” ved jeg ikke om jeg ville gætte på - hvis vi i hvert fald antager at vi overlever til år 3000, og det er måske der optimismen går for langt…

    • CrateDane@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      6 days ago

      Vi er lige i starten af årtusindet, så jeg synes man skal være påpasselig med at forudsige hvad den teknologiske udvikling vil muliggøre i løbet af årtusindet. Se på forskellen fra år 1000 til 2000, og så tænk på at teknologien udvikler sig hurtigere nu.

      • SorteKanin@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        1
        ·
        6 days ago

        Det er ikke sikkert at det vil fortsætte med at blive hurtigere og hurtigere. Vi ser fx Moores lov ikke holder helt mere. Men nu er 1000 år jo også bare et tal jeg slyngede ud. Jeg tror bare det vil tage lang tid.