Är det dags att hota med lite nationalisering för bankerna, kanske? Den ofantliga frĂ€ckheten att lĂ„na ut pengar som direkt bara lĂ„nats frĂ„n Riksbanken och kontinuerligt bara parasitera ut mer pengar mĂ„ste nog fĂ„ ett slut, kĂ€nner jag.

  • ffhein@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    1
    ·
    2 days ago

    LĂ€ste artikeln och jag tycker inte den Ă€r lite rörigt skriven, termerna “rĂ€nta”, “listrĂ€nta”, och “rĂ€nterabatt” blandas friskt och det Ă€r inte alltid klart vad de syftar pĂ„. Jag tror dock det Ă€r förhandling om rĂ€nterabatt det handlar om? I slutet pĂ„ artikelt lĂ„ter det Ă€ndĂ„ som de sĂ€ger det som jag sjĂ€lv kommit fram till, att Nordea och de andra storbankerna anvĂ€nder sina rĂ€nterabatter för att lura kunder som inte Ă€r sĂ„ intresserade av ekonomi att betala mer pĂ„ sina lĂ„n Ă€n vad de borde.

    JĂ€mför era bolĂ„nerĂ€ntor med andra banker! Vi vĂ€ntade alldeles för lĂ€nge med det
 Det Ă€r ett par blanketter som behöver fyllas i men i övrigt Ă€r det superenkelt att flytta sina bolĂ„n till en annan bank. Vi har kvar vĂ„ra andra konton, kort och internetbank hos Nordea eftersom det kĂ€ndes enklast, och det Ă€r inga som helst problem att ha lĂ„nen pĂ„ en annan bank. Hos Nordea var det ett krav att anvĂ€nda deras val av försĂ€kringsbolag för att fĂ„ bĂ€sta rĂ€nterabatten, men försĂ€kringsbolaget skiter i vilken bank man har sĂ„ vi fĂ„r fortfarande samma rabatt pĂ„ vĂ„ra försĂ€kringar som vi hade. Vi har relativt smĂ„ bolĂ„n men vid tidpunken vi flyttade dem sĂ„ minskade vĂ„ra rĂ€ntekostnader med 10000kr/Ă„ret.

  • GissaMittJobb@lemmy.mlOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    5 days ago

    Eller kanske ett mindre kontroversiellt styrmedel - inför krav pÄ tak pÄ hur mycket bankerna fÄr lÀgga pÄ styrrÀntan för att vara tillÄtna att lÄna av Riksbanken i huvudtaget. KÀnns ju rimligt?

  • tias
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    5 days ago

    Den ofantliga frÀckheten att lÄna ut pengar som direkt bara lÄnats frÄn Riksbanken och kontinuerligt bara parasitera ut mer pengar

    Det Àr vÀrre Àn sÄ. De behöver oftast inte lÄna frÄn Riksbanken utan kan skapa pengar sjÀlva i samband med lÄnet.