Jag Àr inte förvÄnad över att höra att det Àr just Midlanda det handlar om. Midlanda Àr en av de flygplatser i Sverige med allra minst existensberÀttigande - Sundsvall ligger verkligen jÀttebra till nÀr det kommer till tÄgförbindelse frÄn Stockholm. Just strÀckan Stockholm-Sundsvall tar 3:30h, och tÄget avgÄr frÄn den relativt centrala tÄgstationen i Sundsvall, istÀllet för att gÄ ut till Midlanda som ligger en bra bit ut ifrÄn stan. Resande frÄn utlandet kan enkelt byta frÄn flyg pÄ Arlanda till tÄg och slutföra resan dÀr.
Det enda jag ser som finns kvar Àr förbindelser frÄn andra stÀder lÀngre söderut i Sverige, men Àven dÀr kÀnns det lönlöst att investera i flyg nÀr man skulle kunna investera i tÄg istÀllet. Hade den nuvarande regeringen inte gjort det kriminellt inkompetenta draget att sabotera höghastighetstÄgen sÄ hade det fungerat som ett bra medel för att koppla ihop Sundsvall med de övriga stÀderna i söder.
Jag önskar att staten fick tummen ur och slutförde arbetet med Ostkustbanan - jag ser det inte som omöjligt att spara upp emot en timme pÄ strÀckan Stockholm-Sundsvall, om man bara fick till rakare dubbelspÄr mellan Hudiksvall och Sundsvall. Med 2:30h pÄ strÀckan hade flyget aldrig ens kommit pÄ frÄga.
UrsĂ€kta om jag blir lite filosofisk hĂ€r, men jag tycker inte man ska lĂ€gga allt för mycket fokus pĂ„ âförlustâ hĂ€r. Om inte syftet att staten Ă€ger flygplatser Ă€r att tjĂ€na pengar, borde man istĂ€llet fokusera pĂ„ om det vi fĂ„r Ă€r vĂ€rt pengarna som det kostar - vilket jag tycker @GissaMittJobb@lemmy.ml gör bĂ€ttre Ă€n SvT. Tror ingen skulle ta en artikel med rubriken âöver 2000 miljoner i förlust för polisenâ pĂ„ sĂ€rskilt stort allvar :) Och sĂ„ borde man Ă€ven sĂ€tta det i relation till kommunens/statens ekonomi. Miljoner kronor lĂ„ter lĂ€tt som enorma summor för en privatperson som inte har nĂ„gon koll pĂ„ statsekonomi, men t.ex. förlusten för Sundsvalls flygplats rör sig om ca 400kr/person i kommunen. NĂ€r man analyserar vad skattepengar anvĂ€nds till sĂ„ tycker jag det ocksĂ„ Ă€r relevant att följa vart pengarna gĂ„r. Om det Ă€r 40 miljoner som skapar jobb i Sverige, och (förhoppningsvis) ger nĂ„gon samhĂ€llsnytta, sĂ„ kanske det inte heller Ă€r slutet pĂ„ vĂ€rlden. Men just i det hĂ€r fallet, sĂ„ tror jag ocksĂ„ att samma pengar hade varit bĂ€ttre att investera i tĂ„gen.
Tydligen Àr det endast SAS som trafikerar strÀckan mellan just Arlanda och Midlanda, inga andra flyg gÄr dit.
Dags att lÀgga ner, pengarna hör hemma i tÄgen istÀllet.