Om vi bara kunde fÄ till ordentlig investering i jÀrnvÀgsunderhÄll och utbyggnad. Man kan bara drömma.

• tias
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    edit-2
    1 day ago

Jag har blivit tvĂ„ timmar försenad de senaste tre gĂ„ngerna jag reste mellan Stockhom och Sundsvall (en tre timmars resa som alltsĂ„ blev fem timmar). Första blev sent pga “tidigare fordonsfel”, sedan blev det “tĂ„gkĂ¶â€ in till Uppsala sĂ„ vi tappade typ 30 minuter dĂ€r. PĂ„ nĂ€sta kraschade ATC-systemet pĂ„ tĂ„get sĂ„ de fick bara köra 60 km i timmen. Vid tredje resan sĂ„ rasade en elledning vid Arlanda sĂ„ vi fick stĂ„ still en lĂ„ng stund i Uppsala och sedan Ă„ka via MĂ€rsta istĂ€llet. För att göra saken vĂ€rre blev mitt anslutande regionaltĂ„g ocksĂ„ sent (alltsĂ„ nĂ€sta avgĂ„ng som jag blev ombokad till). NĂ€r det vĂ€l kom stannade det pĂ„ ett annat spĂ„r Ă€n vad som var skyltat och det stod ingenting pĂ„ varken vagnar eller skyltar vid spĂ„ret som kunde hjĂ€lpa mig att hitta rĂ€tt. Jag skriver det hĂ€r pĂ„ en fjĂ€rde resa dĂ€r de har slĂ€ppt pĂ„ massor av mĂ€nniskor frĂ„n andra anslutande tĂ„g som har blivit försenade. Hoppas att jag kommer fram innan sista bussen gĂ„r denna gĂ„ng.

Det jag undrar Àr, hur lÀnge dröjer det innan det börjar ske riktiga dödsolyckor pga bristande underhÄll?

• evening_push579@feddit.nu
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 day ago

Om du Äkte X55 sÄ kraschar ATC (egentligen ETCS med ATC2-översÀttare) pga buggar i mjukvaran. I vÄr ska man testa en ny version av ETCS-mjukvaran och gÄr det bra rullas det ut i slutet av Äret pÄ alla 20 X55-tÄgsÀtt. DÄ borde en hel del av ETCS-krascharna försvinna.

• GissaMittJobb@lemmy.mlOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 day ago

Jag Äker en del pÄ just den strÀckan ocksÄ och har upplevt förseningar i högre grad pÄ slutet.

Det Àr oerhört synd att regeringen inte gav grönt ljus för dubbelspÄrsutbyggnaden av Ostkustbanan, som kunde sparat sÄ mycket tid och reducerat sÄ mycket förseningar, men vi har dessvÀrre med ÀrkeklÄpare att göra.

• SufferingSteve@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    1 day ago

"– Med tiden sĂ„ finns det en risk att resenĂ€rer tappar förtroendet och slutar resa med tĂ„get. "

Wow, kÀnns som den kommentaren missade tÄget för nÄgra Är sedan.

• Dojan@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      1 day ago

Haha. Brukade pendla mellan Nyköping och Norrköping. Det enda man kunde lita pÄ var att tÄget pÄ fredagar blev instÀllt. Varenda jÀvla fredag.