1. november kl. 16.00 - 17.00 på “Pladsen ved Føtex” ved Vestergade / Overgade

Kom og deltag i en meningsfuld markering af årsdagen for November-pogromerne (også kendt som Krystalnatten), som nazisterne i Tyskland iværksatte den 9. november 1938.
Kom og tænd en fakkel eller lys for vores fælles håb om en fredelig og retfærdig fremtid.

https://dukop.dk/da/event/8671/

@odense
#odense

• StunningKruger@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    7
    arrow-down
    1
    ·
    4 months ago

Så meget som jeg afskyr nazismen, så afskyr jeg også at nogle af os er gået i den ekstreme modsatte grøft og ingen problemer kan se i at masseimportere mennesker til et lille land som Danmark fra kulturer og med religioner der er så åbenlyst inkompatible med de værdier der har gjort Danmark til et godt sted at leve.

• regirkrusatsat@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      arrow-down
      1
      ·
      4 months ago

Bare et par spørgsmål, så jeg kan forstå din kommentar lidt mere :-)

Hvilke erfaringer har du med de personer som er blevet “masseimporteret”? Kan du uddybe hvad du mener med den “ekstreme modsatte grøft”?

link
        fedilink
        arrow-up
        5
        arrow-down
        1
        ·
        4 months ago

Det er en lidt større debat vi bevæger os ind i her, som jeg ikke helt ved om jeg orker en søndag eftermiddag. Men Jeg vil prøve at gøre det kort:

Jeg tror ikke det er tilfældigt at det udelukkende er synagoger der har brug for døgnovervågning af soldater med maskingeværer i Danmark. Og jeg tror heller ikke det er tilfældigt at det kun er politikere på højrefløjen der har brug for PET beskyttelse. Nogle er mere voldsparate end andre, og det tror jeg vi bør lære af. Men begge grøfter er giftige for et vel-afbalanceret samfund som Danmark.

• President_Pyrus@feddit.dk
                link
                fedilink
                arrow-up
                5
                ·
                4 months ago

Jeg kunne godt tænke mig en liste over, hvilke politikere der får PET beskyttelse.

De navne jeg har kunnet finde i gamle artikler er folk som Pia Kjærsgaard, Morten Messerschmidt, Inger Støjberg, Søren Pape (før han døde, naturligvis) og Naser Khader. Der er naturligvis også nogen i regeringen, der lever med beskyttelse, men jeg har simpelthen ikke kunnet finde nogen artikler der nævner navne fra venstrefløjen på det - hverken i eller udenfor regeringen. Det tætteste jeg har fundet er Barbara Bertelsen, men det er nu stadig påfaldende hvor mange flere på højrefløjen der er tale om.

Jeg tror heller ikke at Kurt Westergaard havde levet sine sidste år med PET beskyttelse, hvis han havde været kendt for at tegne Jesus med en bombe på sig. Det har sjovt nok noget med bomben i Mohammads turban, og muslimernes reaktion på det, at gøre. Ligesom når Pia Kjærsgaard, Morten Messerschmidt, Inger Støjberg, Søren Pape og Naser Khader har/havde brug for beskyttelse, så er det på grund af muslimers reaktion på deres legitime handlinger.

link
                fedilink
                arrow-up
                4
                arrow-down
                1
                ·
                4 months ago

Jeg har ikke en komplet liste, det ved du godt ingen af os har.

Men vi kan lege en leg. Jeg nævner dem jeg ved har det, eller har haft det, og du nævner dem du kender fra venstrefløjen som har eller har haft det.

Jeg starter:

Pia Kjærsgård

Inger Støjberg

Naser Khader (efter han udgav en islamkritisk bog)

Rasmus Paludan, en kendt islamkritiker

Rikke Hvilshøj (som var integrationsminister for Venstre og fik sit hjem, bil og carport antændt af en brandstifter)

Det var så lige dem jeg kunne komme på.

Dertil kommer selvfølgelig diverse islamkritikere som Kurt Westergaard og Sara Omar som ikke er politikere, og selvfølgelig også statsministeren og visse person omkring regeringen.

• SorteKanin@feddit.dkM
            link
            fedilink
            arrow-up
            4
            ·
            edit-2
            4 months ago

Hvis man gerne vil have færre flygtninge så skal vil stoppe de krige der er rundt omkring i verden.

Det synes jeg lyder lidt som en falsk dikotomi. Der er andre muligheder for at begrænse hvor mange flygtninge der kommer til Danmark end at stoppe krige (en strategi der heller ikke har virket særlig godt indtil videre, og som @StunningKruger@feddit.dk pointerer, hvorfor skal vi agere politibetjent i hele verden?).

Jeg synes også masseimport er et ret misvisende term om det der sker. Men jeg forstår udmærket at man er kritisk overfor mellemøstlig kultur og dens inkompatibilitet med dansk kultur, som gør integrering svær og fører til erosion af danske værdier, fx tillidssamfundet. Det er selvfølgelig ingen undskyldning eller begrundelse for reel racisme, men jeg synes sagtens man kan være kritisk på den måde uden at være racist.

link
                  fedilink
                  arrow-up
                  1
                  ·
                  4 months ago

Jeg ser desuden ikke, hvorfor “mellemøstlig kultur” skulle være inkompatibel med tillidssamfundet

Det er desværre derfor vi er endt i denne håbløse situation.

• SorteKanin@feddit.dkM
                  link
                  fedilink
                  arrow-up
                  1
                  ·
                  4 months ago

Jeg ved ikke helt hvad du prøver at sige med din første kommentar. Vi kan da sagtens blive enige om at DF har racistiske tendenser. Danmark har også nogle problematiske ting i vores kultur. Det gør ikke mellemøstlig kultur bedre.

Jeg tror det er farligt at sige, at man er kritisk overfor “mellemøstlig kultur”. Jeg synes hellere, at man skal sige, at man er kritisk overfor sexisme, racisme, homofobi - uanset i hvilken kultur det optræder

Altså… Ja det er da fint nok, men desværre er mange dele af mellemøstlig kultur jo simpelthen sexistisk og homofobisk. Hvorfor skulle det så være “farligt” at sige at man er kritisk over for det? Jeg mener bare det er begrundelser for hvorfor jeg er kritisk over for den kultur. Altså jeg er kritisk overfor mellemøstlig kultur pga. dens sexistiske og homofobiske tendenser, fx.

Det synes jeg virker rimelig inkompatibelt med dansk kultur. Sexisme og homofobi spiller da helt sikkert ind i tillidssamfundet, men nu var det også bare et eksempel.

link
            fedilink
            arrow-up
            3
            arrow-down
            2
            ·
            4 months ago

Er det ikke lidt hybris at blive ved med at fortælle os selv at vi har magten til at stoppe krigeriske mennesker der trives med konflikter i at lave nye konflikter? Mellemøsten er en stor bombe, vi har forsøgt i århundreder at skabe mere fredelige forhold, men det ender altid på samme måde, de samme konflikter blusser op, eller der opstår nye.

Vi har ikke ansvaret for Mellemøsten, og vi bør heller ikke påtage os konsekvensen af den konfliktsøgende adfærd der præger mange mellemøstlige lande. Og vi skal slet ikke importere mennesker hertil fra de konfliktsøgende lande. Husk, det er i høj grad yngre mænd der kommer hertil, som ofte er mere konfliktsøgende end andre. Derfor ser vi nu konflikter her i Europa som hidtil hørte til i Mellemøsten. Det kan vi ikke være bekendt, overfor os selv og overfor vore børn og deres ret til at leve i et godt og trygt samfund.

Danmark er ikke for alle. Nogle skal være noget andet end danskere. Det må vi godt være ærlige omkring.

• President_Pyrus@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          arrow-down
          2
          ·
          4 months ago

Meget enig. I dag er det heldigvis kun et fåtal af partierne, fx Radikale og Enhedslisten, der stadig lukker øjnene for problemerne.

Jeg siger langt fra at det er alle på venstrefløjen, men der er altså et mindretal der er ødelæggende for demokratiet. I mine kredse siger vi ofte at den tolerante venstrefløj ikke er så tolerant igen.

link
            fedilink
            arrow-up
            4
            arrow-down
            2
            ·
            4 months ago

Tolerancens paradoks: Vi er blevet så tolerante at vi har inviteret de intolerante ind. Og som liberal gør det ondt på mig at se en voksende befolkningsgruppe som vil tage frihed fra andre og have andre til at underkaste sig deres religiøse dominans. Med vold hvis nødvendigt.

• Racismefri By - Odense@venner.networkOP
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    4 months ago

Sammen mindes vi ofrene for nazismens grusomheder og siger ALDRIG MERE.
    ALDRIG MERE gælder for alle, hvorfor vi også siger stop for Israels folkemord mod palæstinenserne og kræver at Danmark stopper al samhandel og samarbejde med Israel.
    ALDRIG MERE betyder også, at vi må stå op mod den generelle hetz mod flygtninge og alle former for racisme. Ikke en meter til den yderste højrefløj og fascismen.

• Racismefri By - Odense@venner.networkOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      3
      ·
      4 months ago

Program:
      Talere
      Aidan Frank, Jøder for en Retfærdig Fred
      Hibba Kilane, Palæstinesisk aktivist
      Repræsentant for Racismefri By - Odense for Mangfoldighed.
      Faklerne tændes
      Musik og fællessang.
      Varm suppe
      Navngivning af pladsen.