• President_Pyrus@feddit.dkOPM
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    1 year ago

    Der skal jeg så gerne komme og sige at jeg bestemt er royalist og bærer med glæde mit kongemærke. Men jeg er jo så også som bekendt konservativ ;)

    • EvilCartyen@feddit.dk
      link
      fedilink
      arrow-up
      7
      ·
      1 year ago

      Flertallet af danskerne er jo royalister, desværre, og endda på sådan en damebladsroyalisme-måde som jeg synes er endnu mere plat.

      Danskerne er royalister på samme måde som de er kristne; uden egentlig lige at forholde sig til det, fordi sådan har det altid været.

      Jeg kan næsten ikke have det 😂 og det bliver først endnu værre når Frederik, muligvis Danmarks dårligste og mest intetsigende taler, skal være konge.

      • President_Pyrus@feddit.dkOPM
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        1 year ago

        https://www.kongehuset.dk/nyheder/historien-bag-konge-emblemet

        Kongemærket blev solgt for at finansiere en folkegave til H.M. Kong Christian X fødselsdag 26. september 1940 (altså lige i starten af besættelsen). Det blev ret hurtigt et symbol på dansk nationalisme og modstandskamp. Hvis du har set Matador, så har du muligvis lagt mærke til det. Jeg tror faktisk endda at Røde har det på i nogle afsnit.

        I dag er det stadig meget udbredt i konservative kredse, og specielt i Konservativ Ungdom, som jeg er medlem af. I dag bruges det som et symbol på at man er kongetro, og altså i høj grad går ind for monarkiet.