I søndags på det mentale barometer delte jeg et billede af at jeg var gået i gang med at hækle en karklud for at stresse af. Nu er jeg så blevet færdig og har stolt lyst til at dele resultatet. Den er blevet vildt tyk og lækker.

• danekrae@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    2 months ago

Hvis du sendte nogle stykker i min retning, ville jeg ikke blive vred…

…Nej, det er ikke fordi jeg mangler karklude!

• TDCN@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      2 months ago

Hahaha. Du kan få en garnnøgle i nakken ka’ du! Og så er det bare med at komme i gang når du alligevel sidder på sofaen.

Spøg til side så hvis du går i gang så køb for guds skyld en kvalitets hæklenål da det gør arbejde meget nemmere.

I øvrigt så finder jeg hæklede karklude langt bedre end strikkede da de er mere faste og holder formen bedre.

• Nangijala@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    2 months ago

Den er virkelig flot! Hvor lang tid tog den dig at lave? Kan godt lige farven! Det er en meget rar grå <3

• TDCN@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      2 months ago

Den her to 5-6 dage hvor jeg har hæklet lidt hver aften 1-2 timer ved fjernsynet. Ikke fordi jeg kan følge 100% med i fjernsynet men så vigtigt er fjernsyn heller ikke så det er bare sundt tænker jeg. Bagedysten er perfekt at have i baggrunden f.eks.

• Nangijala@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        2 months ago

Det lyder fanme hyggeligt og afslappende! Vil du så lave flere klude eller er det næste projekt noget andet? :D

• TDCN@feddit.dkOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          2 months ago

Nu er det jo snart december så har lidt fået lyst til at lave julehjerter igen efter som det er mange år siden jeg har lavet dem. Plejede at lave en masse med alle mulige mønstre og figurer på, hvor mange stadig hænges op hvert år hjemme hos mine forældre.

• Nangijala@feddit.dk
            link
            fedilink
            arrow-up
            2
            ·
            1 month ago

Det lyder mega hyggeligt med hæklede julehjerter! 😍 har du eksempler på nogle du har lavet? Nu bliver jeg jo drøn nysgerrig

• TDCN@feddit.dkOP
              link
              fedilink
              arrow-up
              1
              ·
              1 month ago

Haha nu var det faktisk almindelige papirjulehjerter jeg hentydede til, men hæklede hjerter var faktisk ikke en dum ide heller. Vi må begge lede efter opskrifter. Tror faktisk jeg har både rødt og hvidt garn liggende.

• Klorofyl@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    2
    ·
    2 months ago

Bruger du bare random billigt garn af bomuld? Eller bør man finde en bestemt kvalitet?

• TDCN@feddit.dkOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      4
      ·
      2 months ago

Ja det er bare billig bomuldsgarn. Ikke noget særligt. Bedre garn er nok lidt nemmere at komme i gang med da jeg har bøvlet en del med at meget billigt garn splitter når man trækker gennem løkkerne. Funktionsmæssigt så skal man vidst til karklud helst bruge ren bomuld, men akryl skulle være nemmere for begyndere men jeg har aldrig prøvet det.

Med det sagt så er jeg altså absolut ingen ekspert. Har kun hæklet 3 karklude. Den første tog 4 år før jeg fik taget mig sammen til at blive færdig, den næste tog 2 uge og den sidste 5 dage, så med den prognose så kan jeg snart lave en karklud på et par sekunder.

• Klorofyl@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        4
        ·
        2 months ago

Har du lært at hækle af en online guideI Og i så fald, har du et link? Synes det virker hyggeligt at hækle med ungerne.

• Dreamer95@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          4
          ·
          1 month ago

Jeg lærte at hækle af en bog og visdom fra de ældre (min mor), så jeg har ikke et link Men jeg vil bare tilføje ar hvis det er karklude i hækler, så så I forhold til det færdige produkt er lidt struktur i mønstret at fortrække, fx vafler som her. Hvis man vil lave helt simple så giver de bedre klude ikke at gøre det alt for stramt.

Men det vigtigste er jo at have det sjovt/hyggeligt mens man gør det 😊

• Rockbear@feddit.dk
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        2 months ago

Under corona fandt jeg på at jeg ville hækle amigurumi. Jeg gik i Pandrup, som lo mig langt væk og sagde at jeg skulle starte med karklude. Jeg købte ind til det og kom aldrig i gang.

Sidste efterår fik jeg lyst til at prøve igen, og jeg fik både en bog, en masse garn og et starterkit med en haj. Jeg prøvede at hækle 10x10 felter for at komme i gang, men sad fast i 2. Række hver gang. Prøvede med youtube videoer and shit, men døde i frustrationen.

Mit problem er måske at jeg ikke kan finde det passende niveau af ‘stramhed’ til maskerne.

Jeg kunne virkelig godt bruge en guide til folk der indrømmer at være helt håbløse, men bærer viljen i hjertet.

• TDCN@feddit.dkOP
          link
          fedilink
          arrow-up
          3
          ·
          edit-2
          1 month ago

Det kender jeg godt. Tror det er vigtig ikke at sætte standarden for højt. Den første klud jeg lavede var jeg ret ligeglad om den blev perfekt. Jeg hæklede bare derud af og skiftede lidt teknik undervejs for at prøve det lidt af. Det er jo bare en klud så hvis den er lidt skæv eller der er småfejl så er det jo lige meget. Den her på billedet er også forkert i siderne da jeg manglede en maske fra staten af som jeg først opdagede senere, men jeg fortsatte bare med samme kant hele vejen op og så hæklet rundt langs kanten til sidst for at skjule det lidt. Igen, det er jo bare en klud. Mangler du en maske så bare hækle 2 i 1 maske eller spring over hvis du har for mange og så er det fikset til den næste række. Det handler om at øve sig uden at være bange for at fejle.

@Klorofyl@feddit.dk

Hende her er rigtig god at lære fra.
          https://m.youtube.com/watch?v=XG82P8cD3K0

Tip: jeg var super forvirret i starten om hvilken vej rundt om nålen man skal gøre tråden. Der viser sig så at det egentlig ikke rigtig betyder så meget. Så længe du bare gør det samme hver gang. Der er ikke noget rigtigt eller forkert, bare forskellige metoder. Hvis du vil undersøge nærmere så søg på “crochet yarn over vs under” traditionelt og det “rigtige” er vidst “yarn over” men gør hvad du synes er nemmest.

• Dreamer95@feddit.dk
          link
          fedilink
          arrow-up
          2
          ·
          1 month ago

Med 2. Række mener du så første efter luftmaskerne? For det er virkelig bare det værste ved hækling.

Et tip er at bruge en større nål til luftmaskerne.

Et andet er at sige “fuck it” til hvor du får fat i luftmasken. Det er jo meningen at man skal have fat i begge ben af masken, men resultatet bliver fint nok af kun det ene ben. Det er måske lidt vigtere i arigurumi (jeg hækler kun klude), men et færdigt produkt er bedre end et perfekt.