• Limfjorden@feddit.dkOP
    link
    fedilink
    dansk
    arrow-up
    12
    ·
    2 months ago

Dårlig taber. Tænkt at have stemt på hende, få hende valgt ind og så få at vide at hun stopper fordi hun ikke fik den allerhøjeste post i en by hvor det snart er 10 år siden Socialdemokratiet var det største parti. Hun brugte en halv million kr. på at piske en stemning op om at de farlige røde indtager kommunen, for så tydeligt at vise at det eneste det handlede om var at dæmonisere sine modstandere, ved ikke at “bekæmpe” dem på rådhuset. Så farlige er de åbenbart ikke.

Det havde sikkert heller ikke været fedt at sidde på et rådhus hvor alle hader dig pga. din magtsuge og selvcentrerethed, men hvis man som Pernille Rosenkrantz-Theil opererer på den måde, må hun vel vide at en sådan afsky følger med.

• cute_astronaut@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    11
    ·
    2 months ago

Det er det mindst overraskende længe, hun sagde vist at hun ville blive og udfylde sin post uanset om hun blev overborgmester eller ej, og allerede den gang sagde jeg til min hustru at hvis hun missede den ville hun trække sig hurtigt, sikkert til en direktør post i erhvervslivet der står klar til hende.

Det eneste overraskende er at det er gået så hurtigt, så må vi se hvor lang tid der går før der meget overraskende pludselig er en direktørstilling til hende et sted.

• SorteKanin@feddit.dkM
    link
    fedilink
    arrow-up
    10
    ·
    2 months ago

“Jeg blev ikke overborgmester, og så kan det da også være ligemeget alt sammen!”

Sikke en vattet reaktion. Lidt børnehaveagtigt må jeg sige.

• regirkrusatsat@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    5
    ·
    2 months ago

Jeg tror at hun trækker sig for at fjerne presset fra topledelsen og lade dem slippe for ansvaret for Socialdemokratiets tilbagegang. Det virker som om, at hun prøver at tage ansvaret for tilbagegangen i hele landet. Ved at gøre det, håber hun og topledelsen på, at få den dårlige stemning omkring partiet, efter det har bevæget sig mod midten, til at forsvinde. De håber at vælgerne vil se det som om, at partiet starter på en frisk, da “de dårlige æbler” (intet ondt ment) er ude. Det giver topledelsen mulighed for at starte på en frisk med et nyt image for hele partiet. Det virker som en strategisk metode til at genopbygge tilliden.

• EvilCartyen@feddit.dk
    link
    fedilink
    arrow-up
    4
    ·
    2 months ago

Det er relativt normalt at trække sig efter et stort nederlag så ens person ikke står i vejen for det politiske arbejde. Så kan de valgte socialdemokrater starte lidt på en frisk med det politiske arbejde.

• SorteKanin@feddit.dkM
      link
      fedilink
      arrow-up
      6
      ·
      2 months ago

Relativt normalt at stoppe som formand (men er det ikke mere en folketingsvalgsting?), ja, men helt at trække sig fra politik? Er det også normalt? Jeg er ikke helt sikker.

Men hun fik næsten 12000 personlige stemmer og er stadig det tredjestørste parti. Det er måske et “nederlag” men så stort er det heller ikke. Det var bare nok til at flytte overborgmesterposten.

• President_Pyrus@feddit.dkM
        link
        fedilink
        arrow-up
        6
        ·
        2 months ago

Det var bare nok til at flytte overborgmesterposten.

Det ER altså også et kæmpe nederlag for Socialdemokratiet, og PRT er symbolet på dette nederlag. Tabet af overborgmesterposten i København er en rykning af magten i København, hvilket også landspolitisk har en stor betydning. Og så er det altså en indgroet del af Socialdemokratiets DNA, at de sidder på overborgmesterposten, så tabet af denne rykker kraftigt på deres selvforståelse, på trods af at tabet var forventeligt.

• SorteKanin@feddit.dkM
          link
          fedilink
          arrow-up
          5
          ·
          2 months ago

Og så er det altså en indgroet del af Socialdemokratiets DNA, at de sidder på overborgmesterposten

Men er det ikke netop problemet med Socialdemokratiet nu om dage? Det er jo netop den magtfuldkommenhed. Hvis ikke Socialdemokratiet har overborgmesterposten, så er det også ligemeget. Hvis ikke det er S der sidder for bordenden til forhandlingerne, så gider man slet ikke deltage.

Hun forstærker kun den magtfuldkommenhed ved at smutte nu. Hun burde hellere blive og føre sin politik med det mandat hun har fået fra dem der har stemt på hende, ligesom alle andre der blev stemt ind.