Inte anvÀnt Google pÄ mÄnga Är, sÄ detta som första intrycket sen dess kunde inte vart bÀttre.
Google har verkligen kört sin sökmotor i botten⊠NÀstan vad man Àn söker efter sÄ fÄr man nÀstan uteslutande skrÀpartiklar som inte innehÄller nÄgon meningsfull information, och ofta försöker fÄ en att klicka pÄ deras Amazon-lÀnkar för att köpa nÄgot. Droppen som fick bÀgaren att rinna över var nÀr de gjorde sÄ att image search förvandlas till shopping search sÄ fort man söker efter nÄgot som gÄr att köpa⊠Tog emot att börja betala för nÄgot som har varit gratis i 30 Är, men nu har jag en prenumeration pÄ sökmotorn Kagi.
Men för att ÄtervÀnda till Àmnet, vid översÀttning av enstaka ord brukar jag ta upp artikeln pÄ wikipedia.org och sedan byta till det sprÄket jag vill översÀtta till. Fast det funkar inte med plÀttar, eftersom det inte finns ngn artikel om det pÄ engeska.
För översĂ€ttning av lĂ€ngre meningar sĂ„ tycker jag deepl.com oftast Ă€r bĂ€ttre Ă€n google translate, men den misslyckas ocksĂ„ med âplĂ€ttarâ. DĂ€remot tycker den att en âplĂ€ttâ heter blir âpancakeâ pĂ„ engelska.
Jag ville bara svÀnga in och sÀga att jag har nu anvÀnt Kagi ett tag och Àr skitnöjd. Jag Àlskar att jag kan stÀlla in den pÄ att söka i fediversum! Fantastiskt. NÀstan alltid bra resultat ocksÄ, sÀllan nÄgot irrelevant. Ofta bÀttre bildresultat Àn Google. Bra rekommendation!
Gött att du gillar det! FÄr hoppas det blir lite tryck pÄ andra sökmotorer att förbÀttra sina tjÀnster⊠NÄgon nÀmnde att hen rapporterade AI-genererade sidor nÀr de kom upp pÄ duckduckgo, sÄ de kanske har börjat försöka filtrera lite iaf.
Jag har funderat över Kagi. Ăr den bra nog? Jag tycker DuckDuckGo Ă€r ganska likt hur Google var förr, men den har vissa begrĂ€nsningar i resultaten som jag kĂ€nner kanske kunde vara bĂ€ttre pĂ„ annat hĂ„ll. Google Ă€r verkligen bara massa reddit-trĂ„dar, produktplaceringar och en sörja av pĂ„hittat AI-innehĂ„ll. Det duger nĂ€stan bara till att hitta just de sakerna.
Jag anvÀde DDG de senaste Ären, men pÄ sistone var det vÀldigt ofta den helt ignorerade ett par av mina söktermer för att ge mig helt orelaterade resultat. Och nÀr jag gjorde den söktermen obligatorisk sÄ ignorerade den ist. en annan, sÄ ofta körde jag rÀtt exakt samma sökning i Google och fick bÀttre resultat :/
Mitt första intryck av Kagi var att den kÀndes som internet/sökmotorer för 10-20 Är sedan, dvs. vÀldigt positivt. Men nÀr jag anvÀnt den mer sÄ har det förstÄs hÀnt att den inte heller lyckas ge bra resultat, sÄ den Àr absolut inte perfekt. Det gÄr att konfigurera vÀldigt mkt, t.ex. att filtrera bort AI-genererade artiklar och Àven prioritera upp/ner specifika sajter. Man fÄr iaf testa den (100 sökningar) om man registrerar ett konto, sÄ provkör lite innan du bestÀmmer dig. Jag kör pÄ billigaste prenumerationen, $5+moms för 300 sökningar/mÄnad, och det rÀcker bra för mig.
Tack för utförligt svar! Har ocksÄ upplevt att DDG slarvar med att inkludera alla söktermer senaste tiden. Har inte reflekterat över det direkt, men nu nÀr du poÀngterar det sÄ kÀnns det igen.
Jag gillar verkligen möjligheten att anvÀnda tex !g för att söka med google pÄ DDG. Har Kagi sÄna funktioner?
Jag tÀnker att det Àr klart att en sökmotor inte kan hitta allt. Det Àr inte en sÄn vÀrld vi lever i lÀngre. Google kan ju, som sagt, inte hitta allt heller lÀngre.
FÄr kanske lÀgga nÄgra minuter och prova trialversionen. Söker en del men har inte direkt uppfattning om hur mÄnga sökningar det blir i mÄnaden. Gissningsvis mÀrks det om det behövs mer Àn 300 ganska fort.
Inget som jag brukar anvÀnda (brukar köra ctrl-c ctrl-v för att söka igen med annan motor :D) men det ser ut som att det finns rÀtt bra stöd för att anvÀnda bangs https://help.kagi.com/kagi/features/bangs.html
Om inte annat sÄ ser du ju hur lÀnge de första 100 sökningarna rÀcker för dig. Jag anvÀnder nog inte internet sÄ mkt nu för tiden, men under december sÄ blev det 116 sökningar sÄ lÀgsta nivÄn rÀcker gott och vÀl för mig.
Skaffade faktiskt konto och kollade sjĂ€lv! Ăr nöjd hittills. Tror dock jag lĂ€r behöva mer Ă€n 300 baserat pĂ„ förra dagen. FĂ„r tĂ€nka över det!
Jag har kört Kagi i snart 2 Är och det Àr skönt att kÀnna att tjÀnsten jobbar för mig, inte mot mig.
Det suger att man behöver betala för att söka, men man slipper ocksÄ all skit gratistjÀnster innebÀr.
Jag rekommenderar att testa ett tag och se om du vill gÄ tillbaka till Google / DDG efter. Jag vill inte gÄ tillbaka.
Men smaken Àr som baken!
Jag testade nÄgra dagar och tyckte resultaten och UX var bÀttre Àn DDG. Dock gjorde jag av med de 100 trial-sökningarna pÄ typ 3 dygn sÄ, enligt Kagi sjÀlva, Àr jag topp 1% av anvÀndarna antar jag. Blev premium. FÄr se om det hÄller!
Yeah, 100 sök brinner ivÀg illa kvickt om man Àr en power user. Jag hade liknande upplevelse nÀr jag testade.
Lycka till!
Mm, det blev faktiskt en uppgradering för mig ocksÄ hÀrom dagen⊠LÄg runt 0-15 sökningar per dag i December, men sen började jag med ett par hobbyprojekt under julledigheten och dÄ stack numrena ivÀg rÀtt fort.
Wiktionary (oftast Àr engelska dito mest komplett, men svenska kan nog mer om en del svenska ord) kan ocksÄ fungera för en del översÀttningar - engelska Wiktionary har ofta svenska ord och förklaringar - engelska ord har ibland tabeller med översÀttningar till andra sprÄk, man kan ocksÄ klicka sig till en annan sprÄkversion, osv.
Platelets Àr nÄgot helt annat ocksÄ, Àr min uppfattning.
Tror att man bara sÀger mini pancakes?
SÄ eeh, noll poÀng?BÀttre att anvÀnda ChatGPT Àn Google. Algoritmen togs ursprungligen fram för att anvÀndas till Google Translate (men visade sig ha andra anvÀndningsomrÄden).

Bajskorv=Poopsausage
Men vad Ă€r bajskorv pĂ„ engelska? đ€
För övrigt finns Carl von Linné alltsÄ tydligen som klÀdesplagg.
Eller Àr det folk som lajvar, tro?