SvĂ„rt att vara medveten konsument i dagens samhĂ€lle
 Inte nog med att mĂ„nga företag sĂ€ljer varor av tvivelaktig kvalitet och/eller har dĂ„lig kundtjĂ€nst, dessutom har det blivit en stor industri att lura folk att köpa saker för att tjĂ€na pengar pĂ„ Amazon affiliate-lĂ€nkar. En av de fĂ„ saker vi konsumenter kan göra Ă€r att betygsĂ€tta och kommentera varor och företag, men vilka konsumentsajter litar ni pĂ„?

Pricerunner - Om jag inte minns fel sÄ var vÀl Pricerunner den första sajten för att hitta de bÀsta priserna? Men jag tycker den har blivit vÀldigt dÄlig för att jÀmföra olika produkter, sÄ det Àr vÀl mer nÀr man vet exakt vad man vill ha som man kan hitta var den Àr billigast. KÀnns mer som en reklampelare för företagen som betalar för att vara med, men det kankse inte Àr sÄ konstigt nu nÀr den drivs av Klarna. Betyg: 2 av 5.

Prisjakt - Kommer ihĂ„g nĂ€r prisjakt först kom sĂ„ var den ett grymt bra hjĂ€lpmedel att vĂ€lja tekniska prylar genom att att filtrera pĂ„ alla tĂ€nkbara egenskaper. Sen gick det vĂ€l inte sĂ„ bra ekonomiskt, sĂ„ den bytte Ă€gare ett par gĂ„nger. LĂ€ngs med vĂ€gen bytte de till ett mer “modernt” UI, dvs. mer ett flöde av produkter du ska köpa, och mindre fokus pĂ„ att ge detaljerad info om dem. De tog de bort möjligheten för anvĂ€ndare att rĂ€tta och komplettera produktinfo, sĂ„ mĂ„nga saker saknar eller har felaktiga specifikationer. Lite dĂ„ och dĂ„ ger de ocksĂ„ felaktiga priser pga. lĂ€nkar till fel produkter. Ursprungligen en klockren femma, men nu ger jag den betyg: 3 av 5.

RÄd&Rön - Svensk klassiker men kostar lite pengar att prenumerera pÄ. KÀnns som de över lag har seriös testmetodik men de verkar inte bry sig om anti-features, t.ex. om en produkt krÀver molntjÀnster för att fungera Àven om den inte borde det. BegrÀnsade möjligheter att filtrera/söka produkter, man fÄr lÀgga dem i en stor tabell och göra det manuellt. Betyg: 4 av 5.

Rtings - VÀldigt teknisk testning av ett ökande urval av produktkategorier. Allt som gÄr att mÀta pÄ en produkt mÀts. Jag anvÀnde sajten för att hitta en datormus som passar mitt grepp, och de har till och med 3d-scannade modeller av alla möss vilket var vÀldigt anvÀndbart för mig. TyvÀrr en betalsajt, men man fÄr lÀsa 10 detaljrecensioner samt anvÀnda jÀmförelseverktyg gratis. En nackdel Àr att den har vÀldigt stort fokus pÄ USAs marknad, och mÄnga testade produkter gÄr inte att köpa hÀr, samtidigt som europeiska mÀrken kan saknas. Betyg: 4.5 av 5.

cpubenchmark - Inte riktigt samma sak, men vÀldigt anvÀndbar för att vÀlja vilken CPU man ska köpa sÄ den fÄr ett hedersomnÀmnande.

• ffhein@lemmy.worldOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 month ago

Nice! Letade genast upp Pandemic: On the Brink och bestÀllde. Brukar se den pÄ svenska/finska ibland men skulle bli konstigt att blanda sprÄk nÀr vi har grundspelet pÄ engeska. Har tÀnkt flertalet gÄnger att jag borde kolla efter den online men aldrig blivit av.

• kvadd@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        2
        ·
        1 month ago

Haha jo, det Àr vÀl det farliga med den sidan. Det har hÀnt att nÄn rÄkat köpa lite mer Àn vad man borde.

• 332@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    6
    ·
    1 month ago

Antalet AI-genererade nonsenssidor man fÄr upp om man försöker sig pÄ att blint googla sig fram till nÄn legitim jÀmförelse nu för tiden Àr helt jÀvla makalös. Sidor och Äter sidor av totalt BS, internet kÀnns verkligen döende minuterna man sitter och scrollar den skiten.

• Joyje@feddit.nu
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    16 days ago

Jag vill Àven slÄ ett slag för dessa sidor som hjÀlper oss att hitta Europeiskt producerade alternativ till produkter som vi annars Àr vana att importera frÄn andra kontinenter.

Det Àr alltid bÀst att köpa sÄ lokalt som möjligt för bÄde miljöns och sjÀlvstÀndighetens skull.

https://european-alternatives.eu/

https://www.goeuropean.org/

• whaleross@lemmy.world
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 month ago

Jag försöker ta som vana nÀr jag söker recensioner pÄ produkter att uppmÀrksamma om det finns en skribent presenterad eller inte och om det Àr uppenbart AI sÄ anmÀler jag sidan pÄ duckduckgo.

• ffhein@lemmy.worldOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      2
      ·
      1 month ago

Brukar de inte ofta fejka en mÀnniska som pÄstÄs ha skrivit artikeln?

SjĂ€lv brukar jag hĂ„lla utkik efter ett visst mönster som Ă€r rĂ€tt vanligt pĂ„ lĂ„gkvalitativa artiklar. De brukar börja med rubriker i stil med “What is an X”, “Why you should buy an X”, “Things to look out for when buying X”, men alla tips Ă€r vĂ€ldigt generiska och uppenbara. Sedan kommer av en lista med typ 10 olika dĂ€r alla Ă€r bĂ€st pĂ„ nĂ„got, typ “The best budget X”, “The best X for travel”, osv. Beskrivningen av varje produkt Ă€r en sammanfattning av tillverkarens egna reklamtexter, Ă€ven om artikeln pĂ„stĂ„s vara en recension. Listorna med för- och nackdelar Ă€r triviala saker som man lika gĂ€rna skulle kunna gissa sig till, typ vem hade kunnat gissa att “The best X if money is no object” har nackdelen “A little bit expensive”
 Och sĂ„ förstĂ„s massor av affiliate lĂ€nkar för att lĂ€saren ska klicka vidare och köpa saken.

Ironiskt nog sÄ hittade jag inget bra exempel nu, nÀr jag i mÄnader har klagat pÄ att google givit mig nÀstan enbart sÄnt skrÀp nÀr jag försökt hitta seriösa recensioner.

• whaleross@lemmy.world
        link
        fedilink
        arrow-up
        3
        ·
        1 month ago

Lite mer seriösa sidor har en liten presentation av recensenten, det har slopparna inte kommit pÄ Àn, sÄ det Àr första uppenbara tecknet. Sedan Àr det nÄgot med strukturen pÄ texten och att alla bilderna Àr officiella produktfoton som Àr nÀsta uppenbara avslöjande nÀr jag bara scrollar utan att lÀsa. Slutligen om det bara Àr generiskt positivt ordbajs och pushar affiliate-lÀnkar sÄ Àr det sista utposten.

Hur som helst uppmuntrar jag alla andra att ocksÄ anmÀla dem som AI slop i DDG sÄ att den lÀr sig att filtrera bort vartefter.

• krash@lemmy.ml
    link
    fedilink
    arrow-up
    3
    ·
    1 month ago

Om jag vill ha en seriös, oberoende bild av hur en produkt / tjÀnst fungerar, sÄ finns det fÄ som slÄr RÄd & Rön som Àr oberoende och seriösa. Prisjakt och Pricerunner Àr en glorifierad annonsplats, och ger ingen bild av en produkts kvalité (dessutom kan vissa tillverkare lansera en TV-modell under flera namn för att försvÄra prisjÀmförelser).

Sweclockers har rĂ€tt gedigna tester av mobiler och viss teknik, och jag skulle se dem som seriösa. Tycker ocksĂ„ att “What Hi-Fi” har varit bra i sina tester. Annars följer jag rekommendationer av olika framstĂ„ende profiler inom olika branscher, Karl Emil Nikka brukar exempelvis göra tester och rekommendationer av olika sĂ€kerhetsprodukter och han har integritet, dĂ€rmed betvivlar jag inte hans oberoende.___

• ffhein@lemmy.worldOP
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      1 month ago

HĂ„ller med, fast jag tycker Ă€ndĂ„ man kan fĂ„ en skaplig bild av kvaliteten pĂ„ nĂ„got om det finns tillrĂ€ckligt mĂ„nga betyg och recensioner inlagda. Just av den anledningen brukade jag recensera nĂ€stan allt jag köpte förut, men nu tar det emot lite att lĂ€gga energi pĂ„ prisjakt nĂ€r de sjĂ€lva arbetar pĂ„ att göra sajten sĂ€mre
 Men jag skulle inte bli jĂ€tteförvĂ„nad om de manipulerar sina samarbetspartners betyg.

• Epzillon@lemmy.world
      link
      fedilink
      arrow-up
      1
      ·
      26 days ago

AnvÀnder sjÀlv bara Prisjakt för snabb prisjÀmförelse och eventuellt se om det finns nÄgra erbjudanden. Brukar inte handla sÀrskilt ofta men det Àr min go-to nÀr det vÀl gÀller. Dock kan jag ju inte pÄstÄ att det Àr nÄt vidare för just recensioner.